Skrevet af: Anja Egeriis, 25. september 2010 kl. 7.46
ØV - læste lige denne artikel i Politiken her til morgen:
politiken.dk/tjek/dagligliv/mad/ECE1067212/forbrugerne-blaeser-paa-burhoensenes-leveforhold/
Det er da trist, at bare fordi der ikke lige har været så meget i pressen om burhønsenes levevilkår for nyligt, så tror man ikke, at der er et problem længere...
Endnu en god grund til, at så mange som muligt selv går i gang med en lille flok høns i haven!
I Tyskland har salg og produktion af burhønseæg været forbudt fra d. 1.1. i år, og fra d. 1.1.20.12 gælder det hele EU - men citronen skal lige presses af ægproducenterne, og desværre kan de sælge deres produkter til de forbrugere, der udelukkende ser på prisen...
Så godt, at der er lys forude - selv om det har været alt for længe undervejs!
mvh
Anja
Skrevet af: Randi Lauridsen, 25. september 2010 kl. 23.24
Ja det er sørgeligt :-(
Det er rigtig mange år siden jeg personligt har købt æg fra Burhøns. Jeg tror ikke jeg har gjort det siden man kunne se på pakken hvilke forhold hønsene har haft.
Siden jeg så en udsendelse i DR. for et par år siden, har jeg så heller ikke spist kylling, med mindre jeg kunne få fat på en der havde levet et god liv - f.eks en økologisk.
Synes det er forstemmende at der er mennesker der kan finde på at behandle et levende væsen, som var det et stykke metal i et produktions apparat.
Det bliver ved så længe der er nogen der betaler for varen - så hold op med det.........
mvh Randi
Skrevet af: Mark Hansen, 25. september 2010 kl. 23.43
Tror det er fordi folk er uvidende, eller også gør det bare ikke nok indtryk på dem at se under hvilke forhold de lever. Jeg gik også over til økologisk fjerkræ og æg efter jeg så programmet om pumpede kyllinger på tv2, før det var jeg selv uvidende. Senere hørte jeg også i et følg-op program at salget generelt var faldet i et par dage efter programmet, men derefter hurtigt kom tilbage på samme niveau som før programmet, så enten glemmer mange det eller også ignorerer de det og der står da også "naturel-marineret" på meget af industrikyllingekødet i køledisken stadigvæk. Nu er det jo heller ikke fordi man bliver fattig af at give 25-30 kr for en bakke økoæg, hvorimod jeg godt kan synes økologisk kyllingekød er meget dyrt, ofte 4-5 gange dyrere end industrikyllingerne, men det er jo igen fordi efterspørgslen er lav og der derfor ikke produceres så mange. Derfor spiser jeg "desværre" heller ikke så meget kylling som før.
Skrevet af: Mads Jørgensen, 26. september 2010 kl. 11.33
Sådan er buræg produceret, i eu reglerne er der et mindste krav på 400 cm2 pr höne i dk er det 600cm2 og mener jeg höjest 4 i hvert bur, ved ikke hvad eureglerne er på det punkt.
Jeg kan anbefale bogen Pastured poultry profit$ efter Joel Salatin, han beskriver et udemærket alternativ til industrihöns
Billede slettet af administrator mandag, 27. september 2010 kl. 10.27.
Skrevet af: Mads Jørgensen, 26. september 2010 kl. 11.34
www.upc-online.org/battery_hens/photos.html her er der lige et par til
www.upc-online.org/battery_hens/photos.html
Skrevet af: Randi Lauridsen, 26. september 2010 kl. 17.59
400 cm2 pr høne, det giver så 25 høns pr. m2. ! Skræmmende.
Jeg tror desværre mange forbrugere vælger at lade deres viden blive hjemme når de handler. Foran kølediske gælder det de nemme og billige løsninger.
Skrevet af: Eivin Knidsen, 8. oktober 2010 kl. 12.45
Ja det er da til at blive i daarligt humør over, da der vel ej kan være tvivl om, at de burrede høner ej har det godt. Det minder mig om, at dengang da jeg var knejt, ja det var forresten før Krigen, ja da var det helt almindeligt at have hønsehold. Det brugte alle ude paa landet. Paa den maade vidste man, at de kære dyr havde haft det godt, selvom dyrevelfærd da ej var noget vi talte om i 30'erne og 40'erne, hvor jeg boede hjemme hos min mor og far paa gaarden. Jeg tror slet ikke det ord fandtes dengang.
Mvh Eivin (^_^)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Forbrugerne køber flere æg fra burhøns