Forum

Hvepsebo i hønsehuset.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Pia Horstmann, 13. juni 2010 kl. 21.55

Hejsa… jeg har opdaget et hvepsebo i mit hønsehus. Det er ca. 6 cm i diameter og ca 8 cm højt. Det er let tilgængeligt og under opbygning. Der ses vel en 3 stk hvepse. Ved faktisk ikke om det er bier, men det ligner et hvepsebo, som jeg har set på nettet. Nu ligger det sådan, at jeg i dag har misten en høne som ang. er død af blod mider så jeg skal have renset ud i huset og sprøjtet og kalket samt at høns også skal have en tur, så det er rigtigt uheldigt at det lige hænger der, med fare for at de bliver rigtig vrede. Ved jo ikke hvormange der reelt er. Håber nogen kan svare mig hurtigt så jeg kan komme igang med at gøre rent der her i sorgens stund. Med venlig sommerhilsen Pia

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 13. juni 2010 kl. 22.18

Hej.

Sikke noget skidt at få ind til hønsene.
Når, men du tager, - efter mørketsfrembrug, en pose og en dåse insektgift med ud til boet.
Binder posen omkring boet og med en spartel/kniv skraber/skærer du boet ned i posen.
Så sprøjte du efterfølgende godt med gift ind i posen med boet.
Derefter binder du posen stramt om boet og venter til i morgen og ser om der er liv.
Hvis du ikke kan få boet ned, enten fordi det er for stort eller du bliver angrebet gør du det hele mens det stadigvæk hænger og skærer det ned efterfølgende.
Bare husk at gøre det efter mørkets frembrud og at gøre det hurtigt men forsigtigt.

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 14. juni 2010 kl. 6.51

Og så den ugiftige:
Om aftenen:
Skub den løs med en lang pind eller ligende og slå larverne og boet flad med en skov og smid det hele ud. Så længe der ikke er flere om byggeriet kan man gøre det sådan.
Anne Marie

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 14. juni 2010 kl. 7.19

Og den også ugiftige - til brug i dagslys

Tag din støvsuger med ud i hønsehuset og placer enden af støvsugerrøret en cm fra boets indgang (bind det f. eks til en kort stige). Lad sugeren køre en time eller to midt på dagen - de ud- og indflyvende hvepse vil så være fjernet og du kan suge resten af boet væk uden at risikere angribende hvepse.

Med venlig hilsen fra
Lone

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 14. juni 2010 kl. 10.41

Ja, mulighedder er der dqa i hvert faller nok af, og det fremgår jo da derved også af de ovenstående indlæg, og det er da i sig selv slønt. Jeg vil bare slå et slag for den ugiftige metode, da jeg da alle tider har værety af den overbevisning, at det gift vi bruger slutteligt ender i os selv og i vore omgivelser. Tænk på alt det møg industrien brugte i 50'erne. Det kan sagtens klares uden brug af gift og kemi.

Mvh Eivin (^_^)

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Horstmann, 14. juni 2010 kl. 15.48

Hejsa og tak for jeres bidrag. Jeg er også til den ugiftige metode, dog skal jeg desværre ty til dette, for at komme mine høns plageånder, blod mider, til livs. Så som insigtfri fra Matas og chock til hønsene og så læsket kalk, som vist skulle være noget værre stads. Men det virker siges der. Så spørgsmålet er om den med støvsugeren er at foretrække, da den kan klares i dagslys. Men er de ikke ude og flyve til mørkets frembrug som en skriver? Og så vil de bygge igen, hvis de nu har forelsket sig i hønsehuset eller de omgivelser. Hilsen Pia

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 14. juni 2010 kl. 19.12

Tak for gode input.

Jeg tror jeg kører ud og hentet noget muldjord og fylder bedene med.
Der er ikke meget græs, for hundene har haft gravet lige der hvor bedene skal være så det store arbejde med at fjerne græs er gjort.
Jeg har startet min kompostbeholder op i dag og håber på at kunne varmekompostere, så mon ikke jeg kan tilføje lidt af mit eget kompost om et par måneder eller 3.

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 14. juni 2010 kl. 21.49

Hej Pia
Det er en dronning,der starter boet. Og er hun død og borte, vil arbejderne miste interessen for hønsehuset.
Anne Marie

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Horstmann, 14. juni 2010 kl. 23.30

ok, det er taget til efterretning. så jeg kan spray boet når det passer mig. Lyder fint. Tak for hjælpen. Kram til jer alle

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Horstmann, 18. juni 2010 kl. 16.35

Hej igen... nu er jeg gået igang med at rengøre i mit hønsehus og det er med hammer og mejsel og støvsuger og brænder og hvad ved jeg. Jeg har indtil nu ladet vores hvepsebo hænge da de jo i princippet passede sig selv og der var jo kun nogle få. Med ak skæbne da jeg støvsugede væggene kom jeg til at rive hvepseboet ned. Jeg for skrigende ud af hønsehuset og afventede at nogle vrede hvepse skulle komme og forsvare deres larver. Der var dog stadig stille så jeg gik ind og tog det lille hvepsebo med ud i haven hvor jeg lagde det. Og der ligger det stadig her 10 min efter, da jeg er i vildrede over, hvad jeg skal gøre.
Der er 5-6 larver i det som jeg ser det. De ligger i nogle huller. Jeg gik ind og støvsugede færdig, men jeg er rædselslagen for hvordan og hvornår dronningen slår til, så jeg stod klar med både støvsuger og brænder som våben. Jeg har jo hørt for år tilbage, at tog man dronningen, ville man få en sværm af agressive hvepse efter sig som ville sværme foran ens hus indtil de havde gjort det af med dig. Jeg har dog ikke taget Dronningen, men hendes kuld så nu synes jeg at jeg kan høre summen alle steder. Hjææælp.... hvad skal jeg gøre, dels med det lille bo, som ligger med sine larver i græsset, og dels med mig selv og min fortsatte rengøring af hønsehus. Det skal være færdigt i dag, for høns skal jo være der i nat. Og jeg ved at hvepsen eller hvepsene går til ro henad aften, og så vil de undre sig og blive rigtig vrede. Jeg er virkelig bange. Nu kører jeg ud og køber noget til hønsehuset, og håber på at nogen har svaret mig når jeg kommer tilbage. Mange bange hilsner fra Pia

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Horstmann, 18. juni 2010 kl. 17.44

Øv, ingen svar endnu.... er kommet hjem, så jeg venter. Hilsen Pia

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Horstmann, 18. juni 2010 kl. 17.48

Har lige været derude, og der sidder en hveps oppe hvor boet hang. Jeg kan jo ikke blive færdig, øv!!

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 18. juni 2010 kl. 18.27

Hej Pia.

Den hveps, som sidder inde i9 huset , er sansynligvis dronningen. Hvis du kan komme til at svippe hende en med en avis eller andet redskab, når det er mørkt, så er det hele overstået. Hun er alene om arbejdet indtil nu.

Boet, du har liggende ude i haven, finder hun aldrig igen .

Hvis ikke du får fat i hende nu, vil hun lave et nyt bo et andet sted, og begynde forfra.

Mvhy. Hans

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Horstmann, 18. juni 2010 kl. 18.38

Hej Hans... tak for dit svar... hun er fløjet igen, men hvis hun kommer tilbage, skal jeg så give hende en tur med brænderen? Er der ikke nogle "soldater" som værner om hende? Hilsen Pia

14 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 18. juni 2010 kl. 19.14

Hej Pia.

En hvepsedronning starter altid alene om foråret. De er sent på den i år, så hvis der ikke er mere end 5-8 larver i det bo, du har revet ned, er der sansynligvis ingen "soldater" endnu.

Jeg tror ikke, du ser mere til hende i hønsehuset. Hun finder et andet sted.

Det er altid godt, at få fat i så mange dronninger som muligt her om foråret. Det kan forhindre mange ubehageligheder senere.

Mvh. Hans

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Horstmann, 18. juni 2010 kl. 19.29

tak skal du have, så vil jeg holde øje med dronninger. hun har heller ikke været derinde siden. hvordan kan man kende en dronning?

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 18. juni 2010 kl. 19.45

Kun på størrelsen, og så er alle man møder i april-maj, der flyver søgende rundt, dronninger på udkig efter egnede steder at sætte bo.

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Horstmann, 18. juni 2010 kl. 21.20

ok, synd jeg ikke lige fik klasket den. Men hvem ved om der bliver nogen gener i min have. Tusinde tak for hjælpen. Jeg tror det lille mini bo vil være guf for natur læren på skolen. Hilsen Pia
og rigtig mange tak for hjælpen. Jeg var godt nok bange. Puha!!!

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 18. juni 2010 kl. 22.06

Ja sikke en skam hun ikke fik en ordentlig én på hatten! Vi havde hvepsebo i hækken - vi fandt først ud af det da vi klippede hæk og klippede i boet!

Jeg har forgæves forsøgt at finde de billeder jeg lige fangede alt imens min gemal nærmest fløj ned at stigen hehe!

Boet fik vi revet ned - og dér vare bier!!! Spulet det med vandslange og de forsvandt! Men de var klar til kamp for det bo!

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Horstmann, 21. juni 2010 kl. 11.32

ja, det er da helt utroligt hvad det kan frembringe af komiske og vist små farlige situationer. Godt der ikke skete jer noget. Og det vil sige at jeg åbenbart også skal være opmærksom på hækken... helt utroligt hvor de kan finde på at bygge bo. Hilsen Pia

Nyt svar til emnet »Hvepsebo i hønsehuset.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Hvepsebo i hønsehuset.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider