Forum

Hvem kunne tænke sig nogle vinbjergsnegle?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Vagn Nielsen, 7. maj 2009 kl. 11.10

Hej!

Vi har så mange vinbjergsnegle i haven, at vi meget gerne vil af med nogle af dem, så kunne du tænke dig nogle til din have, så sig endelig til, de koster ikke noget, men du skal selv hente dem!

Vi har netop sat ca. 80 stk. ned i bunden af vores have, men de kravler jo rundt igen. Du skal ikke hente sneglene, hvis det er fordi du vil dine evt. dræbersnegle til livs, der til har vinbjergsneglene ingen effekt jvf. den nye dræbersneglerapport.

Randers området.

Hilsen
Vagn

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Hartmann, 18. august 2013 kl. 16.50

Hej Vagn. Har i stadig mange vinbjergsnegle vil jeg meget gerne hjælpe jer af med nogle.
Mvh Ulla Hartmann

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 18. august 2013 kl. 18.57

Vær lige opmærksom på, at det kun er tilladt at indsamle vinbjergsnegle til eget forbrug.
Alt andet er ulovligt. Også selv om man forærer dem til andre uden betaling.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 18. august 2013 kl. 19.58

Vinbjergsnegle må ganske rigtigt *ikke* bortgives eller sælges- medmindre du har en sneglefarm.

Jeg har også mange, men det svinger meget, nogen år, der mange, og man kan ikke gå to meter uden KRONSJ! at have jokket i mindst éen. (Det er ulækkert, men dræbersnegle er mere ulækre!)

Jeg har flere gange overvejet at invitere min (store) familie på sneglegilde, men jeg kan ikke tænke mig selv at fortære dem, endsige røre dem/tilberede dem.

og ja, de kryber tilbage, hvor de kom fra. De må have en retningssans af en art, så at kyle dem ud på marken/kaste dem ind til naboen- virker ikke.

Og nej, de hjælper ikke mod dræbersnegle. Desværre.

En paddedam kan måske hjælpe, altså en lille pøl vand i haven til tudser/salamandre, men jeg har ikke prøvet det. (Jeg er fobisk med kræ, desværre- og de to tudser om året, der vanker ind er rigeligt! Et år kom en frø ind... Og et år kom der hele to fugle.... (Så er det jeg skriger og løber forbløffende hurtigt ud!)

En paddedam behøver ikke at være særligt dyb, der skal være sol og skygge- og sten som varmepladser. Og planter, tudser tøjrer deres æg til dem, hvor frøer lægger dem frit.

Tudser æder snegle, og hvis du ikke vil bevæge dig ud i projekt moskusand/indiske løbeænder, så er det en mulighed.

Mvh
Tine- der elsker dyr- men er fobisk

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. august 2013 kl. 20.20

Hej
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvorfor man ikke må forære eller "flytte" vinbjergsnegle. De forekommer dog naturligt mange steder på "vild" basis. Er det for at undgå spredning?
mange hilsner
Ingeborg

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. august 2013 kl. 21.04

Det må man også - så vidt jeg fortolker fredningsbekendtgørelsen.

Læs selv - (Vinbjergsneglen er optaget på bilag 4):

www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=13138

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 19. august 2013 kl. 21.18

Se lige dette link, som endda er fra denne side.

www.havenyt.dk/spoergsmaal/dyr_i_haven/8302.html

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. august 2013 kl. 21.57

Linket fra retsinformation taler om de dyr, der forekommer i naturen - og måske tager jeg fejl, men jeg vil ikke tro, at vores haver kommer ind under den kategori?

Så længe man ikke fjerner dem fra "den vilde natur" ville jeg ikke tro, at det var et problem at flytte nogen fra en have til en anden, men hvis man vil være sikker, må man jo spørge den relevante myndighed :)

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 19. august 2013 kl. 22.10

Så har jeg et par spørgsmål:

Hvor stor eller lille skal en have være før den ikke er natur?

Skal den være hegnet med mur og tag, så der intet kan slippe ind eller ud?

Hvor mange synes, at en have ikke er natur, når man samtidig påberåber sig økologi?

Kom med en definition om, hvad der er have og hvad der er natur.

Jeg synes, det her lyder noget søgt.

Nyt svar til emnet »Hvem kunne tænke sig nogle vinbjergsnegle?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Hvem kunne tænke sig nogle vinbjergsnegle?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider