Forum

Høns i haven.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 21. oktober 2008 kl. 23.50

Jeg vil gerne spørge alle Jer som har høns: Hvilke racer har I de bedste erfaringer med, i forhold til at lade dem gå frit rundt.? Spiser de hele køkkenhaven, eller løber de væk.?

Jeg kan huske fra tidligere, at alle som havde høns lod dem gå frit rundt, men nu ser det ud som alle har hønsehus – bortset fra fugleinfluenzaen og ræven er der så nogen grund til ikke at lade hønsene bo i hele haven om dagen.?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 25. oktober 2008 kl. 11.11

Hej Wina Fiona.

Vi har kun haft vores lille hønsehold i lidt over et år så min erfaring er begrænset,men jeg må sige at jeg ikke kan se noget ufordelagtigt i at de løber frit omkring.Køkkenhaven er de nærmest ligeglade med.de skraber lidt i bedene,men ellers er der så meget andet spændende at spise rundt omkring at jeg overhovedet ikke har set dem røre vores grøntsager.Vi startede med 4 høns og en hane.Nu har vi kun 3 høns,formodentlig blev den fjerde taget af enten ræv eller musvåge.

Desværre havde vi ikke forudset behovet for at kunne lukke dem inde nogle dage i en forsvarligt stor hønse gård,så nu skal vi have bygget en ny.Dels har vi jagt lige udenfor haven (og nogle gange også indenfor) hele sæsonen og dels skal man kunne rejse væk og overlade pasningen til andre og der er det vist mest rimeligt at de bliver i hønsegården.

Vi har også anskaffet et nyt hus med dør og vinduer som er lettere at rengøre og komme til i det hele taget,istedet for det lille hus," kuben "vi har haft hidtil,som man kun kan komme til udefra.

Der er altså lidt overvejelser at gøre sig,men i det store hele kan jeg kun anbefale at hønsene render løst rundt,og de trives ihvertfald helt sikkert med det.Racen er for øvrigt sorte Wyandotter.

Venlig hilsen Sanne

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 27. oktober 2008 kl. 2.22

Husk- du har pligt til at holde dine dyr på egen grund.

Jeg er ret sur på naboens høns, der skrabede juleroser, og adskillige nyplantede nyspirede løgplanter ihjel. Og hakkede en nyplantet agavestikling op af potten.

Det er ikke helt billigt!

De nedlage muligvis også min gule Fritilaria (60 kr pr løg!).

Forøvrigt æder de også vildfuglefrø...

Så man kan blive lige så træt af at have dem på kost- som de 11 fasanhøner, der engang hjemsøgte foderpladserne...

Mvh
Tine

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 27. oktober 2008 kl. 8.43

Hvor stor en radius har høns da – hvor langt hjemmefra går de.?

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 27. oktober 2008 kl. 9.21

Til Wina Fiona.

Hønseracer:
Jeg kan varmt anbefale Wyandotter (har selv haft dem som dværghøns) De findes i mange farver, de er meget rolige og tillidsfulde høns.

Disse meget rolige Wyandotter kan godt "få lov til" at gå frit omkring i din have, bare nogle få timer om dagen, uden at de gør nogen skade, men et fast lille godt hønsehus og voliere skal de have – "deres hjem", hvor de kan søge trykhed, overnatte i ly (og i tørvejr) samt lægge deres æg og evt. ruge.

God fornøjelse!

hilsen Kenneth Johansen

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen, 29. september 2009 kl. 9.19

Hej
Vi har netop mistet en høne, der aldrig vendte hjem efter en tur rundt i naboernes have. Den havde sat sig til rette i et træ for at sove og da vi ville tage den ned smuttede den fra os og vi har ikke set den siden. Vi håber stadig den kommer hjem. Den kan selvfølgelig være blevet taget af ræven, men det tror jeg egentlig ikke.

Vores høns har hønsehus og -gård, men de (og vi) har stor glæde af at de kommer ud i haven og går frit af og til. Det er danske landhøns.

Karen

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. september 2009 kl. 10.21

Hej Tine

Jeg syntes at du skulle vende det med naboen, da du ikke kan være tjent med at skulle have hans/hendes høns rendende. Det er ikke ikke en betydende med, at fordi naboen holder høns, at så skal du også have dem. Hvis ikke han forstår det kan du bare dine børn og deres lege kammerater ind i hans have for at spille fodbold. Så vil det nok gå op for ham med tiden.

Hej karen.

Det er desværre meget almindelig med danske landshøns, at de godt kan opføre sig som vilde høns. Jeg har selv haft dem i dværg og da jeg begyndte at lukke dem ud om morgen, sad de fremover og kaldte og jeg var nød til at lukke dem ud kl. 5.30 hver dag. Det blev godt nok for meget. De var generelt meget livlige hele tiden. Jeg havde efterhånden fået anskaffet mig nogle frilands orkideer. Dem havde de også fået fræset i stykker, da der var mange regnorme i bedet.

Jeg har derfor fået nogle silkehøns i dværg, som er yderst rolige. Kun når der er et æg på vej, siger de lidt. I starten syntes jeg at de var lidt grimme, men med tiden er jeg begyndt at holde mere af dem. Det er en race jeg ville anbefale andre at holde, især i boligområder. MIne høns er så forkælet at de ikke plager, men spørger til, hvad jeg har til dem i dag, vel og mærke på "hønsk". Det kan være osteskorper, lidt hampefrø eller hirsefrø mv.

Kommer de ud trisser de lidt rundt og glor og hvis ikke de det spændende går de ind i deres voliere igen. Det er godt nok opstået en krise i hønseflokken eftersom to af dem er blevet skruk.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. september 2009 kl. 10.21

Hej Tine

Jeg syntes at du skulle vende det med naboen, da du ikke kan være tjent med at skulle have hans/hendes høns rendende. Det er ikke ikke en betydende med, at fordi naboen holder høns, at så skal du også have dem. Hvis ikke han forstår det kan du bare dine børn og deres lege kammerater ind i hans have for at spille fodbold. Så vil det nok gå op for ham med tiden.

Hej karen.

Det er desværre meget almindelig med danske landshøns, at de godt kan opføre sig som vilde høns. Jeg har selv haft dem i dværg og da jeg begyndte at lukke dem ud om morgen, sad de fremover og kaldte og jeg var nød til at lukke dem ud kl. 5.30 hver dag. Det blev godt nok for meget. De var generelt meget livlige hele tiden. Jeg havde efterhånden fået anskaffet mig nogle frilands orkideer. Dem havde de også fået fræset i stykker, da der var mange regnorme i bedet.

Jeg har derfor fået nogle silkehøns i dværg, som er yderst rolige. Kun når der er et æg på vej, siger de lidt. I starten syntes jeg at de var lidt grimme, men med tiden er jeg begyndt at holde mere af dem. Det er en race jeg ville anbefale andre at holde, især i boligområder. MIne høns er så forkælet at de ikke plager, men spørger til, hvad jeg har til dem i dag, vel og mærke på "hønsk". Det kan være osteskorper, lidt hampefrø eller hirsefrø mv.

Kommer de ud trisser de lidt rundt og glor og hvis ikke de det spændende går de ind i deres voliere igen. Det er godt nok opstået en krise i hønseflokken eftersom to af dem er blevet skruk.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Mønster, 14. oktober 2012 kl. 22.59

Jeg kan klart anbefale at holde høns i haven. Det skaber liv og miljø, og så er høns nemme at passe. Det er dog vigtigt, at hønsene kan gå i en rævesikret hønsegård når du ikke er hjemme. Jeg har skrevet mere om emnet på www.xn--hnsegrden-92a8r.dk/alt-om-hons/hons-i-haven.htm

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janni Vejsholt, 7. november 2012 kl. 17.21

Det er da et stykke tid siden tråden er oprettet, men derfor er emnet jo stadig oplagt, så jeg vil da gerne slå et slag for de store rolige Brahmaer. Vores er i farven guld/sortbåndet. De er meget rolige, og gider bestemt ikke flyve, så¨de kan nøjes med et grænse hegn på 80-90 cm. i højden. De ligger 1 æg hverdag, brunskallet. Gode til at ruge og være kyllingeføre. masser af lækkert kød- Hanen vejer 5-5,5kg og hønen 4-4,5 kg.
Vi lader dem frit gå rundt i haven (4000 m2.) Men de holder sig i nærheden af huset, hvor vi lukker af til natten så vi undgår måren. Du kan trække et stødhegn rundt om haven med 2 tråde en 10cm. over jordhøjde så får Mikkelræv en over snotten når den render og leder efter et hul i hegnet, og en tråd øverst oppe ved kanten af grænsehegnet, så hopper ræven ikke over. Husk afstandspinde så hønsne ikke ender som grilkylling ;0)
Ræven kommer nemlig også på besøg i dagtimerne, særligt i den periode hvor den har unger og ungerne kommer på sensommeren når de skal lære at klare sig selv. De er ligeglade med om der går mennesker de rykker lynhurtigt ind og snupper hønen og er væk inden vi overhovdet kan nå at gøre noget, derfor hvis du planlægger frie høns så husk stødhegnet, det er jo en engangs investering, som gavner i mange år.
Hvad angår frie høns i haven er det super hyggeligt. De snupper alt muligt krible- krable og snegleæg. Jeg sætter elektrikker rør i buer og trækker fuglenet over de ting som hverken fuglene i haven eller hønsne skal snuppe.
Brahmaer har fjer på løb og fødder, og derfor skraber de ikke så dybt. jeg drysser lidt korn rundt om i staudebedene og de river og kultivere rundt mellem planterne. Jeg har kun 2 gange i sommeres skulle ud og små luge lidt ellers har de holdt ukrudtsfri.
Du kan også dyrke højbede og bygge hønsefræsere. En hønsefræser er et lille hønsehus med plads til 2-3 høner og gård der passer hen over bedet. Så bor hønsne der nogle dage imens de spiser ukrudt, og skadedyr. fræser og gøder så der er lige er klart til at du kan gå igang med at så. Til det bruger vi dværghøns, da de ikke fylder for meget i huset og gården.
Håber du og andre vil få stor glæde og gavn af høns i haven da det ikke alene er rigtig hyggligt, men samtidigt støtter man heller ikke de dårlige forhold som industridyr lever under. Bliver du rigtig bidt så er der jo en masse racehøns, klubber og udstillinger som man kan specialicere sig i. Held og lykke.
Mvh. Janni Vejsholt

Nyt svar til emnet »Høns i haven.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Høns i haven.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider