Skrevet af: Søren S Duun, 11. september 2008 kl. 11.06
Hvidløg sprays – Opskrift.
Efter at have været en tur rundt nogle amerikanske hjemmesider fandt jeg denne opskrift, som eftersigende skulle være meget udbredt. I mange stater har man ligesom os en masse skadedyr, der gør stor skade på planterne og her ønsker man hellere ikke at gøre brug af kemiske midler og anbefaler derfor dette husråd. Hvidløg har vist sig at være både et godt svampemiddel (fungicid) og et godt insektmiddel. Det siges at man også kan vande sine tomatplanter og dermed holde utøj væk. Hvidløgssaften alene skulle kunne blive optaget af planten og dermed holde insekterne borte.
Fremstilling af Hvidløg / Pepper Spray
1 fed hvidløg og 1 frisk chili peber (eller 1 teskefulde tørrede) puttes i en blender og 5 deciliter vand tilsættes Blend i ca 10 minutter.
Herefter tilsættes 1,5 liter vand til koncentratet. Blandingen trækker i et døgn,hvorefter det sies i gennem et kaffefilter.
Brug herefter kun 1 / 4 kop (ca 1dl.) af koncentratet til 3,5 liter vand Glem ikke dette da du ellers kan brænde / dræbe dine planter!
For at få ekstra styrke, tilføjes 2 teskefulde sulfo til 3,5 liter vand. De 2 liter koncentrat rækker dermed til ca 70 liter klar-til-brug.
Denne blanding udbringes så snart de første skadedyr konstateres. Det gælder både bladlus, kållarver og mange andre "bladsugende insekter". Desuden skulle blandingen også kunne holde hjortevild, kaniner og eksotiske dyr væk fra haven. ligesom det ikke kan udelykkes at også nyttedyr vil holde sig væk.Det er vigtig at nævne at det ikke er en gift med derimod et rebellerende (afskrækningsmiddel) som dels forvirre insekterne til at finde frem til planterne og dels giver dårlig ædelyst.
På nogle hjemmesider beskriver man midlet som værende direkte insektdræbende, men der er ikke noget, der tyder på at hvidløg kan slå ihjel, men at det nok handler mere om insekterne dør af sult. Hvidløg er ikke klassificeret som værende et insektgift.
Dette husråd fortjener at blive afprøvet herhjemme
Skrevet af: Søren S Duun, 11. september 2008 kl. 11.13
PS
. Det skal lige nævnes at det bør udbringes med ca 3–5 dages mellemrum. og efter dage med regn gentage behandlingen med det samme.
Samtidig holdes der løbende øje med omfanget af skadedyrne. Midlet kan både benyttes som et bekæmpelsesmiddel samt at forebygge fremtidg insekt angreb.
Skrevet af: Anders Frederiksen, 26. maj 2013 kl. 8.58
Hej Søren, hiver lige dit råd frem igen.
Har du selv prøvet det, eller er der andre der har ?
Hilsen Anders, måske med spindemider i drivhuset :-(
Skrevet af: Søren S Duun, 26. maj 2013 kl. 12.52
Hej Anders.
Nej jeg har ikke selv prøvet det. Det var en opskrift jeg fandt på en amerikansk hjemmeside i forbindelse med min interesse for det produkt, der hed Vegano . Men jeg har hørt om flere som bruger det herhjemme
Det er vigtig at man ikke laver det for stært da hvidløget kan give skader men denne blanding skulle være god nok.
Hilsen Søren.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Hvidløg sprays – Opskrift.