Forum

Fjerne hvepse, hvepsefjerner.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Svend, 1. juni 2007 kl. 11.54

Indsendt af :

Svend Sørensen
Elverdalsvej 32, 8270 Højbjerg.

Tlf.40356383
www.hvepsefjerner.dk

Fjerne Hvepse
Hvepse-krigen starter.

Endnu en sommersæson står for døren og dermed også indledningen til endnu en krig der skal udkæmpes. Våbene og deres brug og iderigdom er mangfoldige. Og enhver geneve-traktat, folkeret må melde pas når menneskers kreativitet i hobetal velforsynet og spækket med alverdens kemiske Krigsførelsesmetoder fra materiel forhandlerne kommer til udfoldelse og går til kamp imod dette stakkels uskyldige nytteinsekt, som vi efterhånden har erklæret som menneskehedens og sommerens svøbe og fjende nr.1

Hvepsene er ikke vores fjender, tværtimod!

Naturen har brug for hvepsene. Vi har brug for hvepsene. Hvepsene er ikke skadedyr selv om div. Skadedyrs bekæmpelsesfirmaer påstår det og dermed reklamerer for deres egen fjernelse af hvepse og bekæmpelsesformer.

Ingen bier, ingen bestøvning
Ingen bestøvning, ingen blomster
Ingen blomster, ingen bier

Her blot et par gode og enkle råd til eftertanke.

Som udgangspunkt lad hvepsene være, det fortjener de :

Er hvepsene eller boet en direkte gene eller er det blot tanken om hvepsene og boet der udgør den virkelige gene. Hvis det sidste er tilfældet, prøv at vende energien til glæde over at have disse nyttedyr, hvepse i haven, naturens mangfoldighed og livets symbiose og gensidige afhængighed. Studer hvepsene, deres biologi og utrættelige adfærd. Studer hvepseboet,det er en arkitekttonisk perle af et bygningsværk, et sandt mesterværk i papir og udført i natures egne byggematrialer. Beundrer de små,s storhed. Et hvepsebo under udvikling kan også beses her : hvepsefjerner.dk

Efterlad ikke madrester i længere tid på havebordet, marmelade, ispapir og pinde,sodavandsflasker –glas. Søde sager tiltrækker hvepse fra både nær og fjerne og kan udgøre en stor gene hvis man ligefrem har dækket bord til dem med alverdens lækkerier.

Hvepse druknefælder og alverdens gode husråd med sødemidler for at holde hvepsene væk fra terassen har som oftest den uheldige dimentrale stik modsatte virkning at de tiltrækker hvepse fra både nær og fjern.

Bare fødder i græsplænen og på terassen forøger risikoen for et stik.Bare et par lette sandaler kan formindske denne risiko betydeligt.

Forstyr ikke hvepseboet, rystelser støj omkring boet vækker hvepsenes vagt adfærd
Og de vil stikke for at forsvare boet som deres værn imod fjender. Hold børn og leg boldspild væk fra boet. Afspær evt. området omkring boet, Advarselsskilt?

Gift er gift og ikke kun for hvepsene.

Benzin og benzindampe er giftige og særdeles eksplosionsfarlige midler som man skal omgå med megen stor omhu og forsigtighedsregler.

Om alle mulige mærkværdigheder af gode råd og gamle husråd vil jeg kun fremhæve et : "Pas godt på dig selv og dine omgivelser"

Er en hveps meget nærgående og irriterende, prøv at bevare roen,stå stille, slå ikke ud efter hvepsen, slå kun ud efter hvepsen hvis du absolut gerne vil stikkes, det er et helt sikkert resultat. Jeg ved det er svært fordi det er en naturlig menneskelig reaktion,
Men du kan jo træne og øve dig væk fra den traditionelle adfærd, øvelse gør mester J

Er hvepsene meget nærgående under måltiders indtagelse når maden indtages udendørs. Kan man have en haveforstøversprøjte stående med alm. Kuldslået vand og sprøje hvepsene dermed, hvepsene vil opfatte det som regn og flyve hjem. Behandlingen kan gentages efter behov og uden fare for hverken mad børn eller dyr og insekter.

Er uheldet ude og du alligevel bliver stukket, er her et par nyttige oplysninger

Et stik i mund eller hals kan give komplikationer, da slimhinderne kan svulme voldsomt op, så der kan blive åndedrætsbesvær.

Et almindeligt ukompliceret hvepsestik kan behandles.lindres med salmiakspiritus, alkohol og kolde omslag, lokalbedøvende liniment eller salve, der fås i håndkøb. Bliver den stukne person bleg og føler sig utilpas med svimmelhed, kvalme osv., bør man straks søge lægehjælp.

Den store gedehams stikker betydeligt mere ubehageligt end de små arter, og der skal heller ikke så mange stik til, før det kan være farligt.

Det er meget få mennesker der er allergisk for hvepsestik, men reagerer du allergisk på insektstik, kan du enten få en straks-reaktion eller en forsinket reaktion.

Straks-reaktioner kommer i løbet af få minutter eller op til 4 timer efter stikket. Det viser sig som voldsomme hævelser, mild feber, kvalme, hudrødmen, kløe, træthed, smerte eller som nældefeber over det meste af kroppen. Har du en sværere form for insektallergi, vil du efter insektstikket også føle dig utilpas, få problemer med din vejrtrækning, prikken for øjnene, diarré eller du vil kaste op, besvime, få krampe eller endog blive bevidstløs.

Den alvorligste straksreaktion er et allergisk chok (anafylaksi). Det kræver akut behandling – først via adrenalinsprøjte inden for få minutter og herefter hospitalsbehandling. Ring 112. Hvert år dør 1–2 danskere af anafylaksi efter insektstik. En forsinket reaktion (senreaktion) kan indtræde helt op til en uge efter stikket. Symptomerne er typisk feber, ledsmerter og træthed.

Du kan læse mere om hvepse her : www.hvepsefjerner.dk

1 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen Gade, 1. september 2008 kl. 12.33

Hej.

Jeg tror i har stor erfaring og er seriøse, men jeg vil gerne fortælle min erfaring. Enhver bi eller hveps der kommer nær mig forsøger jeg at ramme. Det lykkes tit. Årsag = Det har jeg altid gjort med stort held. Men så prøvede jeg jeres råd, at sidde helt stille. Det tog fem minutter, men så stak hvepsen også. Jeg hævede på armen og det var ikke rart. Mit råd er fluesmækkere, og luk døren eller ha et net mellem jer og de flyvende stikkere.

Ka i ha en go da.

mvh. Steen.

2 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 1. september 2008 kl. 16.49

Et godt gammelt husmor-råd er at væde hvepsestikket med eddike. Det virker – tager både hævelse og svien.

3 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 2. september 2008 kl. 18.05

Sv. Sørensen. Du omtale bier og hvepse som om det er det samme. Det er det bestemt ikke. Det er blandet vrøvl du forsøger at belære os på. håp

4 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans, 2. september 2008 kl. 20.12

Mon ikke Svend Sørensen har noget mere erfaring om emnet, end håp. Det er et godt og lærerigt indlæg fra Svend.

5 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik., 2. september 2008 kl. 20.25

Hans Åge læs lige Svends historie en gang til. Han skelner mellem bier og hvepse, og så er det skrevet så alle kan forstå det, undtagen håp.

6 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Duff, 3. september 2008 kl. 14.42

Hej Ole og andre

Et godt og lærigt indlæg...? Det er som altid, når Hr. Svend Sørensen skriver, fyldt med reklame for hans dræberfirma. Og vel har han måske mere erfaring, men det skulle han da også gerne have med den titel.

Hvis vi alle skulle lade hvepsene flyve omkring, så vil det jo gå ud over Hr. Svend Sørensen's dræberfirma. Og så ville Hr. Svend Sørensen lave indnu mere reklame for hans dræberfirma.

Der er,ange måder at fjerne disse uhyre på, og jeg skal nok spare jer for mine metoder. Hr Svend Sørensen og hans dræberfirma har jo før vist hvor små sko de går i!

Hvad Hr. Svend Sørensen måtte skrive i dette forum, må betragtes som reklame for hans dræberfirma.

MD

7 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 3. september 2008 kl. 20.01

Ole – hvorfor stiller du os det spørgsmål. Det er som du ikke ved det, men igen vil blande dig. håp

8 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Abcq17, 4. september 2008 kl. 21.30

Så er brokkerne på banen igen.

9 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Duff, 5. september 2008 kl. 11.33

Jahh, det kan du måske have ret i. Men modsat dig abcq17, så tør vi godt stå ved vores indlæg med navn.

Er der mere du vil brokke dig over...?

MD

10 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 10. september 2008 kl. 19.55

Mine præferancer
Ang. Hvepse,bier,seriøsitet, erfaring
og om forskelle imellem bier,hvepse og humlebier
vil man kunne læse meget mere om her og ved at følge linksene derfra. Iøvrigt er jeg vist det eneste firma der rådgiver,flytter og genudsætter hvepsene. :
www.hvepsefjerner.dk/Omos.htm

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen

11 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Duff, 11. september 2008 kl. 16.03

Hej Svend

Det lyder skú spændende...du flytter hvepsene?

Kunne du så ikke kigge fordi, næste gang jeg sidder og nyder aftensmaden på terrasen. Der plejer ikke at går lang tid, før jeg har en håndfuld hvepse omkring aftaensmaden. Dem vil jeg gerne have flyttet, så de ikke genere mig.

På forhånd tak!

MD

PS: man skal ikke være det store geni, for at se forskel på en hveps, og en hummelbi.

12 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 11. september 2008 kl. 16.44

Hej duffie

Jow det kan jeg da sagtens, bare oplys mig din adresse, så kommer jeg selvfølgelig omgående og løser alle dine mange skadedyrsproblemer, og det endda helt uden at forårsage at din beboelse berøres med farlige og sundhedsskadelige kemikalier.

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen

www.skadedyrene.dk/muldvarp.htm

Ps. svar : Nej det har du ganske ret i, rigtig godt set, men det kræver noget geni at undlade at bruge farlige giftpræparater og at fraråde brugen deraf til andre,det kaldes hensyntagen og omhu for sine omgivelser og medmennesker, se så fik du alligevel lært lidt idag.

13 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: MD, 12. september 2008 kl. 12.06

Kære søde Svend

Nu syntes jeg igen, og kan spore en smule misfornøjethed hos dig. Man skal ikke gå meget imod din mening, før du straks fare frem.

Har jeg på noget tidspunkt nævnt noget om gift i denne debat.

Og hvorfor f... i h... sætte du en reklame på omkring muldvarpe, når denne debat drejer sig om hvepse? Men du bruger som sædvandlig en hver lejlighed til at gøre reklame for dit firma.

MD

14 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 12. september 2008 kl. 12.20

Hej igen duffen

Undskylder, det var en forkert link
her er den rigtige :

amtsavisen.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080909/RAM/336661791/1026

Misfornøjet nææææ tværtimod ganske tilpas
og glad og ikke mindst særdeles fornøjet

Skal jeg så komme og fjerne dine problemer?

Adressen?

M.V.H
Svend Sørensen

15 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. september 2008 kl. 12.45

Hej Michael.

PS: man skal ikke være det store geni, for at se forskel på en hveps, og en hummelbi.

Nej, det har du nok ret i, men selv for genier kan det volde problemer, især hvis du ikke kan finde deres briller...aaaajj, den var godt nok dårlig, Søren

16 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Duff, 15. september 2008 kl. 13.49

Hej Svendemand, den lille helt

Jeg har klaret mig indtil nu, uden "ekspert"-hjælp, så mon ikke det går, også i fremtiden
Man når langt med en gasbrænder, 3D salmiakspiritus, (og lidt "bio")

Og ja, i det næste indlæg komme du sikkert med en lang sang, om hvor farlig det er, og hvor modig du er...

Men se det nu i øjnene, du er ikke den eneste, som kan klare hverdagens små problemer.

MD

17 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 16. september 2008 kl. 9.15

Hej Duffen

Jeg vil gerne hjælpe dig, prøv at beskrive dit problem. Så finder vi sikkert en løsning.

MVH
Svend Sørensen

18 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Schwaner, 19. august 2009 kl. 8.00

Hej alle,

Jeg takker endnu en gang for input – de er/vil være meget brugbare.

Hilsner Helle

19 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Schwaner, 19. august 2009 kl. 8.51

Ups – wrong place...

20 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonas Brunsnaes, 28. april 2013 kl. 11.30

Hvis man på en harmfri måde vil undgå hvepse, kan man også stille et glas med en lille smule salmiakspiritus i nærheden af det sted, hvor man gerne vil være i fred. Lugten fra salmiakspiritus får nemlig hvepsene til at holde sig væk, da de ikke kan fordrage den.
Har man store problemer med hvepse, kan man også bygge en hvepsefælde som vist på www.friforhvepse.dk og putte protein i istedet for væske. SÅ dræber man ikke hvepsene men fanger dem i beholderen. Senere kan de så slippes fri.

21 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Giersing, 27. juni 2016 kl. 14.43

Jeg er helt med på, at man hvis det er muligt lever med hvepsene i haven, men de har byggetvet bo i min japanske lygte, der står lige ved siden at mine ribs og solbær, som er modne nu.
Jeg har derfor tænkt mig at ødelægge boet, så jeg ka komme til min frugt. Men hvordan gør man? En spand vand under lygten, og så en pind ind i boet? Forsvinder de så fra det sted?

22 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 27. juni 2016 kl. 15.11

Det er en kedelig situation, du er havnet i.
Kan du løbe meget stærkt?
Lige så snart du begynder at pille ved boet, kommer de med 120 i timen og med brodden forrest.
Det bedste er, hvis du kender en biavler med det fornødne udstyr til at hjælpe dig.
Selv om boet bliver fjernet, vil der gå mange dage inden der bliver helt ro, da alle hvepsene, som er ude, kender stedet og vil søge tilbage.
Hvis du kan låne en bidragt et sted, kan du måske stille og roligt snige dig til at plukke frugten.

23 af 30 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: James F., 27. juni 2016 kl. 17.45

Slettet af administrator 28. juni 2016 kl. 8.24.

24 af 30 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Tilde P., 27. juni 2016 kl. 18.24

Slettet af administrator 28. juni 2016 kl. 8.24.

25 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Giersing, 27. juni 2016 kl. 23.59

Tak for dit råd Tilde P. Det lyder som der er flere, der mener det kan gøres således

26 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 28. juni 2016 kl. 8.17

vi har stor gedehams inde i det tidlige forår, dem lukker jeg nu bare ud eller fanger i et glas. de generer stikker ikke os.
men jeg er mere nervøsmed mit brombærhelvede, siden jeg engang fandt et enormt hvepsebo midt i krattet. det var dog forladt.

jeg har biplanter og forsøger at få flere slags. men det er 20 år siden, jeg sidst blev stukket, af en hveps!
mvh
tine på tablet:-)

27 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Just Andersen, 15. juli 2016 kl. 14.29

Støvsugning i 3 1/2 time, ser ud til at have klaret problemet med hvepse i muren ved min indgangsdør. Jeg tapede røret på muren med med røret 1 cm. fra indgangen. Gjorde det stille og roligt mens de fløj ind og ud uden at reagere på mig. De første par timer var der hvepse kostant, så blev der længere imellem. Nu har jeg fjernet støvsugeren og proppet en klud i støvsugerhullet og der er helt ro både i støvsugeren og ved indgangen til boet :-)
Enkel og giftfri metode, jeg håber og tror, at hvepsene i støvsugeren er døde hurtigt, men vil lade min støvsuger stå til i morgen og så fjerne posen. Vh. Lone

28 af 30 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. juli 2016 kl. 14.46

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

29 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 15. juli 2016 kl. 15.01

@ Lone.
Det kan være, du skal på den en gang til. Det er meget usikkert om du har fået dronningen med i sugeren. Hun færdes ikke ude, det har hun arbejdere til.
Og så løber der nye hvepse ud hver dag i denne tid, hvor yngelsætningen er på sit højeste.

Vh. T&HPP

30 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. juli 2016 kl. 18.20

Hvepseboer bekæmper man om natten. Så skal man være klodset, hvis de reageret.
Jeg gør det kun, hvis de sidder et sted, hvor der vil opstå konflikt, og den store gedehams med nattesynet har jeg ikke haft nærkontakt med.

Nyt svar til emnet »Fjerne hvepse, hvepsefjerner.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Fjerne hvepse, hvepsefjerner.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider