Forum

Guldfisk

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karl-Viggo Pedersen, 8. marts 2007 kl. 14.43

Hvornår skal man begynde at fodre sine guldfisk og myggesnappere.

Hilsen
Karl-Viggo
Hobro

1 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sabina, 16. marts 2007 kl. 15.25

Hvordan ser man forskel på en han og hun guldfisk

2 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karl-Viggo Pedersen, 17. marts 2007 kl. 14.44

Hej Sabina.

Udenfor legeperioden kan det være meget svært at kende forskel på han og hun guldfisk, da hanner i god kondition er næsten lige så runde som hunner. I yngleperioden, som i udendørs damme falder i foråret og sommeren, kan du se forskel på kønnene. Hannen får legeudslæt (brunstknopper) som er nogle hvidlige pletter der især forekommer på gællelågene og i nogle tilfælde også på de forreste finner. Hilsen Karl-Viggo.

3 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sabina, 17. marts 2007 kl. 20.06

Kan guldfiskede godt overleve i en lille bouwle med sten i bunden og ikke andet – vi giver den seføldig,mad?

4 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria, 27. marts 2007 kl. 0.13

Hej Sabina.

Guldfisk kan godt leve i en bouwle, men det er syndt hvis den er for lille. De skal have plads for det er en stor fisk, eller kan blive. De behøver ikke en pumpe, men man skal skifte vand ofte så vandet iltes. Slet ikke alt vandet, ca 10% hver 4 dag. Guldfisk er en fiske type der elsker at rode i bunden, så de skal have sten at pille rundt med. Planter er en rigtig god ide, da det ilter vandet. De, fiskene, er lidt gode til at få revet planterne op mens de roder rundt, men det er i deres natur og det er en del af deres begrænset underholdning.

5 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johanne S.N., 31. marts 2007 kl. 17.59

Hej Sabina
Det er rigtigt synd at holde guldfisk i bowler, de er for store og vil gerne have masser af plads og mad, + de vil have det koldt, da der er mere ilt i koldt vand og det er det guldfisk er vant til.

jeg synes du skal forære din guldfisk til en med en havedam og i stedet få dig en flot kampfiskehan! De trives godt i bowler, du skal bare ud og købe et varmelegeme som du kan få i alle akvarie og dyrehandlere. Kampfisk er en labyrintfisk, hvilket betyder at de kan trække vejret gennem luften. Derfor behøver den heller ikke meget plads når den kun er en. De kan også blive ret tamme, meget sjovere end en stakkels guldfisk.

6 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen R. Nielsen, 13. april 2007 kl. 15.42

Hej, jeg har en koldvands akvarium, og kender ikke så mange andre koldvandsfisk end stør og guldfisk. nu har jeg da hørt noget om myggesnappere, men kan de klare at være i et akvarium på stue temperatur hele året rundt?

7 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina, 14. december 2007 kl. 8.18

Hej. Jeg har nu haft guldfisk i en del år. Men jeg har altid ønsket mig, at vide om man kan se forskel på han og hun? Nogen siger at det kan man ikke. Kan nogen svare på det? Mvh Tina Jensen.

8 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: KH Mathilde Clausen, 23. januar 2008 kl. 18.25

Ja jeg vil også gerne vide hvordan men kender foreskel på kamfiske hun og han. jeg har nemlig kun én kampfisk men nu er jeg, blevet i tvivl. det hele startede med at jeg trode at min kampfisk havde sydommen (fiskedræber) så jeg puttede den over i et lille akvariun i karentæne for at den ikke skulle spitte alle mine andre fisk, den havde næmlig været lidt underlig i det store akvarium på 60L men der der var gået 2 dage kom der nogle mærkelige bobler i overfleden af vandet, så jeg undersøgte det på nettet og fant ud af at det var æg. men jeg har kun én kampfisk, hvordan kan det lade sig gøre. så det ville være rart hvis jeg hunne finde ud af hvordan man kender foreskel på en nem måde XD!

9 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias Simoni, 21. juni 2008 kl. 13.31

Jeg har 2 små guldfisk i en (stor bowle), og jeg er ikke sikker på deres køn. men vil gerne høre om der kan være flere arter sammen med mine guldfisk. Vil også lige høre om der må gå flere dage uden de får mad.

Mvh mathias

10 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 22. juni 2008 kl. 9.32

Guldfisk har det bedst med at være sig selv, de napper i andre arter.

Det er i forvejen synd at holde fisk i bowle, og derfor synes jeg heller ikke du skal komme flere fisk i den. Du kan købe weekend foder blokke til dem, hvis du skal være væk i nogen dage, de kan ikke gå "flere dage" uden mad. (men så var de da fri for bowlen)

11 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gerda Larsen, 6. august 2008 kl. 19.28

Hej. Vi har flere guldfisk i vores havedam. Vi kan se en masse små fisk og vi er blevet nysgerrige efter, at få noget at vide om ynglen. Fødes de som unger – og hvor hurtig vokser de? Kan de klare sig ude til vinter?

12 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 6. august 2008 kl. 21.11

Jo, de føder levende unger. Hvis der er nok planter osv. at gemme sig i, kan de små godt være ude til vinter, – jeg går ud fra at I er vant til at have fisk i om vinteren og kender til faren ved bundfrysning.

De skal have noget at gemme sig i, fordi de gamle kan godt lide levende foder ;-)
Jeg kan ikke rigtig huske hvor hurtigt de begynder at blive gule, – har ikke haft guldfisk i mange år, men jeg mener at huske det er næste år.

13 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gerda Larsen, 6. august 2008 kl. 21.50

Hejsa. Hvis vi sætter en pumpe op i dammen for at lave et vandfald, vil fiskeungerne så komme i den eller hvad?

14 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 7. august 2008 kl. 14.13

Hej fra esbjerg...

Nej guldfisk lægger æg men de udvikles hurtig til yngel efter hvor varmt vandet er...æggene sættes påblade og på kanten af foliet æggene har en slags lim så de ikke flyder rundt i vandet.men mange af dem vil blive ædt af de andre fisk som næsten står og venter på at der bliver serveret...man kan sagtens høre og se når guldfisk yngler for så er der en gevaldig plasken...mvh erik esbjerg ø

15 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 8. august 2008 kl. 8.50

Argh, det var ikke godt at jeg sådan dummede mig. undskyld Gerda.

16 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise-Lotte Frederiksen, 8. oktober 2008 kl. 18.18

Hej
Flere af mine guldfisk har fået nogle grimme knuder, er det sygdom eller alderdom, jeg kan ikke finde noget om det på nettet, kan du hjælpe mig.

Hilsen Lotte

17 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise-Lotte Frederiksen, 8. oktober 2008 kl. 18.20

Hej
Flere af mine guldfisk har fået nogle grimme knuder, er det sygdom eller alderdom, jeg kan ikke finde noget om det på nettet, kan du hjælpe mig.

Hilsen Lotte

18 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 8. oktober 2008 kl. 19.39

Hej Lotte...

prøv at gå på denne side...www.tossehuset.dk.den omhandler koi+guldfiske sygdomme med billeder håber det vil hjælpe dig...

mvh erik esbjerg ø

19 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nadia P, 30. oktober 2008 kl. 21.37

Hej.

Vi har tre slørhaler i en 15 l bowle, hvor to af dem trives fint. Den sidste flyder næsten i overfladen og gisper efter ilt.

Hvad kan det skyldes? – Mad? Ilt?

MVH NN

20 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 30. oktober 2008 kl. 22.02

Hej Nadia...

Hvis 2 trives og en ikke gør såkunne man tro at den ene fejle noget siden den gisper efter ilt...det kan være mange ting den kan fejle.jeg har selv haft akvarium i nogle år nu med trope fisk og der sker også det samme som du beskriver med guldfisken...slørhalen...en frem avlet hybrid...mine såkaldte slørhaler er i havedammen og de har det ok de kommer ikke ind om vinteren de går sammen med koikarper og alm guldfisk.men hvad din fisk fejler det kan være mange ting.prøv at søge på guldfisk sygdomme på google...held og lykke med det.

mvh erik esb ø

21 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone, 7. december 2008 kl. 11.08

Hej.

Jeg har en guldfisk, som jeg tror har lagt æg, som er hvide og nærmest klistrer fast på kanten af bowlen. Der er kun 1 fisk i bowlen. Skal der en anden fisk til at befrugte æggene? Har temperaturen noget med at gøre, om æggene bliver til noget eller går til grunde. Er der både han og hun guldfisk eller er de intetkøn?

Hilsen Lone

22 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 7. december 2008 kl. 13.13

Hej Lone...ja du skal da ha to fisk for at få noget ud af det...det er en hun du har men det kan være vanskelig at finde en han da du kun kan se det i yngletiden da den får hvide pletter på gællerne og hoved...yngle pletter...Der skal en han til det sjove som alle andre steder i naturen...kun snegle kan være hermafroditter...så du må på jagt efter en fiske fyr det vil sikkert også glæde din ensomme hun fisk.

erik

23 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Børge Hvidkær, 9. december 2008 kl. 16.06

Vi har 10–12 små guldfisk i et 550 l. bassin i haven. Det er etableret i foråret 2008. Skal guldfisk fodres om vinteren? Hvis ja er der så noget specialfoder der skal bruges?

24 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karl-Viggo Pedersen, 9. december 2008 kl. 16.53

Nej guldfisk skal ikke fodres når vandtemperaturen er 8 gr eller derunder, men du skal sørge for at det mindst er 100 cm dyb så det ikke bundfryser
med venlig hilsen
karl-viggo

25 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Pedersen, 18. marts 2009 kl. 18.45

Jeg kunne også godt tænke mig, at vide, hvornår man skal fodre guldfiskene i havedammen. Så vidt jeg ved har det noget med tempraturen, at gøre.

26 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Laura Mellerup Skjødt, 26. april 2009 kl. 14.59

Jeg er en pige på 12 år som har 2 slørhaler.

den ene ser ud til at sluge for meget luft og kæmper for at holde sig nede.

ellers virker den sund og rask og spiser normalt.

er min fisk syg eller hvad er der galt med den?.

M.V.H Laura den bekymrede pige...

27 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Abdel Hakim, 30. maj 2009 kl. 17.15

Hvor mange grader skal der være i koldvands guldfisk

28 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

29 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

30 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karl-Viggo Pedersen, 1. juni 2009 kl. 9.13

Hvad er koldvands guldfisk?

31 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Abdel Hakim, 1. juni 2009 kl. 9.48

Det er guldfisk som skal i koldt vand

32 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Lægs, 1. juni 2009 kl. 10.57

Kan man fodre guldfisk med dafnier, og i så fald hvor mange pund dafnier skal man bruge til ca 40 guldfisk så de har føde hele tiden

kan man sætte guldfisk og slørhaler sammen i havedammen
ca. 1.10 dyb i midten ca 1.5 diameter resten af dammen ca 30- 40cm dyb og hele dammen ca 3.5m i diameter, med masser af planter, friskvandspumpe og pumpe til algefjerner
3500 ltr vand i timen. hilsen Bjarne Lægs

33 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 1. juni 2009 kl. 12.06

Guldfisk fodre man med...hvis de er i akvarium alm flydefoder som til alm akvariefisk og rødemyggelaver som man køber i en dyrhandel...guldfisk inde skal ikke ha varmelegme...Noget andet er at guldfisk og slørhaler er den samme fisk bare fremavlet hybrider og du kan sætte dem sammen i havedammen jeg har både alm guldfisk-slørhaler og koi sammen uden problemer og de kan også overvintre ude det gør mine og har gjort det nu i 6 år...og med den vand dybte du har er det bare ok...så skal du bare ha købt guldfiske foder til havedams fisk...

erik

34 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan Nielsen, 1. juni 2009 kl. 13.30

Hej

Jeg har en havedam med guldfisk og nogle andre flerfarvede og nogle helt hvidgule i farven.

Lige nu ligger de meget i overfladen og ligesom snapper efter luft eller sådan noget. hvad sker der for dem? Mangler de ilt?

mvh
Allan

35 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 1. juni 2009 kl. 15.41

Man skal nok sørge for, at der er noget bevægelse i benævnte vand, da det jo ellers vil være for stillestående. I naturen er der jo da også strøm i vandløb, søer og des lignende. Således naturlige forhold må jo da vel være det man bør sigte efter at efterligne i sine egne fortagener rundt omkring hjemme i haverne. Eksempelvis kan nævnes, at jeg har et lille område af græsplænen, som jeg altid lader vokse vildt, da jeg jo netop derved efterligner den vilde natur. Til stor fornøjelse for både tudser, frøer, pindsvin og alle de dejlige insekter, som jo så tiltrækker flere fugle. Javel ja, det er så skønt med haven fuld af dyr og som sådan også liv i alle dets afskygninger. Det er lige noget for mig.

Mvh Eivin (^_^)

36 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 1. juni 2009 kl. 18.00

Hej Allan.

ja det er ilt mangel...og har du også alger så gør det det ikke bedre da de jo også bruger ilt til at omsætte gødning i vandet fra fiskene...

du må ha en eller anden pumpe sat igang...eller kan du få fat i en luftsten...sådan en til akvarie...skrug op på max for at få røre i andedammen det vil hjælpe...jeg har selv et stort filter hvor vandet falder ca 50 cm og derved gir god iltning af vandet.

erik

37 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lykke Holm, 6. juni 2009 kl. 14.44

Jeg har for ca. en måned siden købt 10 små guldfisk, nogle af dem er blevet sortbrogede/ ser ud som snavs. hvad kan detr skyldes? jeg har ikke pumpe i det lille bassin.

Lykke

38 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 6. juni 2009 kl. 18.49

Prøv at fange en og undersøg den...guldfisk kan godt skifte farve med alderen det har jeg selv erfaret...købte nogle som var sorte men med tiden blev de orange med noget hvidt i sig...uden at de fejlede noget og de ser også sådan ud den dag idag...nu er det komet guldfisk...købte så nogle sorte i en akvarie forretning...slørhaler...de er stadig sorte...efter 3 år...men ellers søg på nettet under guldfiske sygdomme måske det kan hjælpe dig vidre.

erik

39 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Busk, 7. juni 2009 kl. 12.03

Jeg har et guld fiske basingtil 500 l vand, en pumpe der der skulle rense over 1000 l vand. basingen står hvor der er en del sol, ingen træer, men lidt skygge fra en mur. men vandet bliver grøndt i løbet af 3- 4- uger og så går det hurtig med forrådenelsen. jeg renser filter op til flere gange om ugen men det bliver bare værrer og værrer. jeg forsøger at få nogle købte vandplanter til at gro men de bliver også helt gråslimede, jeg har prøvet med noget pulver mod grøndt vand, for det er jo starten,med det grønne vand.

Jeg syntes det er så synd for fiskene og vandet stinker når jeg tømmer basingen for at rense og fylde nyt vand i, skynd jer og svar jeg harlige tømt den igen.

40 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Busk, 7. juni 2009 kl. 12.03

Jeg har et guld fiske basingtil 500 l vand, en pumpe der der skulle rense over 1000 l vand. basingen står hvor der er en del sol, ingen træer, men lidt skygge fra en mur. men vandet bliver grøndt i løbet af 3- 4- uger og så går det hurtig med forrådenelsen. jeg renser filter op til flere gange om ugen men det bliver bare værrer og værrer. jeg forsøger at få nogle købte vandplanter til at gro men de bliver også helt gråslimede, jeg har prøvet med noget pulver mod grøndt vand, for det er jo starten,med det grønne vand.

Jeg syntes det er så synd for fiskene og vandet stinker når jeg tømmer basingen for at rense og fylde nyt vand i, skynd jer og svar jeg harlige tømt den igen.

41 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 7. juni 2009 kl. 17.51

Min have dam får også sol ca midt på dagen og til kl 16 men der er også åkander i som den eneste plante der er til gengæld planter hele vejen rundt om dammen i et højbed...jeg fodre kun ca ved 3 dag og de får kun mens jeg ser at de spiser det og mit vand er så klar at man ka se bunden og fiskene...men overdreven fodring skal helst ikke ske og det er nok grunden til grøn vand da det jo kun kommer af gødning i vandet og det kan så igen kun komme fra fisk og igen er det så den der fodre der har kontrol.det med at skifte hele tiden det stresser kun fiskene så prøv at finde blancen mellem fisk og foder og hvor tit man fodre.

erik

42 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: !, 10. juni 2009 kl. 9.05

Luk nu røven allesammen!

43 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: !, 10. juni 2009 kl. 9.05

Luk nu røven allesammen!

44 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ejvind Andersen, 4. juli 2009 kl. 11.07

Hvor gamle kan guldfisk blive, de går ude i havedam hele året

45 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kaj Nielsen, 2. august 2009 kl. 11.25

Hej,

Hvem er guldfiskens fjender? Alle vore guldfisk i demmen er pist forsvundet over en nat/morgen.

?

KajN

46 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 2. august 2009 kl. 13.18

Hej Kaj.

Uden at vide hvor og hvordan du bor. er mit bud: Fiskehejre. Den kan få øje på fiskene på lang afstand på grund af farven.

Mvh. Hans

47 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karl-Viggo Pedersen, 2. august 2009 kl. 13.44

Det kan være en kat det kan også være en mink hvis du bor tæt ved en å kan det være en odder så der er mange fjender.

Med hilsen fra
karl-viggo

48 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingrid Pedersen, 11. august 2009 kl. 14.10

Flere af mine guldfisk har fået nogle grimme knuder,de spiser og svømmer friske omkring er der noget jeg kan gøre,og hvad er det for noget venlig hilsen Ingrid

49 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Flere af mine guldfisk har fået nogle grimme knuder,de spiser og svømmer friske omkring er der noget jeg kan gøre,og hvad er det for noget venlig hilsen Ingrid

50 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

51 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karl-Viggo Pedersen, 11. august 2009 kl. 16.08

Jeg vil råde dig til at gå på nettet og skriv: guldfisk sygdom.

Der kan du læse en masse om sygdomme hos havedams fisk det kan være svært at sige uden et billede eller en beskrivelse at fisken og f.eks vandkvalitet.

mange gode hilsner
karl-viggo pedersen

52 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Kristoffersen, 27. august 2009 kl. 21.13

Vi har lige købt 10 guldfisk som går i et midlertidigt bassin med springvandspumpe. Det er meningen at vi skal have lavet et større bassin, men mit spørgsmål går på hvordan overvintrer guldfiskene ude.

Er der nogen forholdsregler vi skal tage?.

53 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 27. august 2009 kl. 22.36

På dybt vand...min havedam har et dybt hul i midten på 120 cm og der overvintrer både guldfisk-koi karper og slørhaler...

54 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Emma, 25. september 2009 kl. 17.25

Hej
jeg skal snart have en guldfisk måske er der noget bestemt mad til dem?

hvor mange må man have i en bowle

55 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Føroyar Frellan, 23. februar 2010 kl. 19.29

Hej jeg har lige fået to guldfiske.

Hvor ofte, og hvor meget mad má man give sine guldfisk?
Mine ser så tykke ud, jeg håber ikke de revner :(

Jeg ved ikke meget om dem som i kan se, så I need help.
skal man kome salt i vandet?
varmt eller kolt vand eller mit i mellem?

kan man have guldfisk og kampfisk sammen i et lille akv.?

56 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 23. februar 2010 kl. 21.59

Jeg Rebacca

1. Det du har købt er sikkert slørhaler. Det er samme art som guldfisk, de er bare blavet fremavlet til at have bizarre former (store maver, dobbelte finner, udstående øjne osv.)
Guldfisken er i øvrigt en fremavlet variant af sølvkarussen.

2. En gang om dagen, og ikke mere end at de kan nå at spise det hele på et par minutter.

3. Nej, der skal ikke salt i vandet. Det bruger man kun hvis fisken er syg (kan hjælpe på visse svampeinfektioner).

4. Koldt! (under 20 grader) Guldfisken/slørhalen er en koldtvandsfisk, og de egner sig faktisk ikke til at holde indendørs. De har det bedst i en havedam hvor de kan gå året rundt (eller i et stort akvarie på over 200 liter). Alligevel bliver dyrehandlerne ved med at sælge dem til folk.. Normalt lever de ikke ret længe i folks bowler og små akvarier.
Køb dig hellere nogle gubbier og nogle ferskvandsrejer. Både gubbier og rejer trives fint i forholdsvist små akvarier, og yngler også meget villigt :)

5. NEJ. Kampfisken foretrækker temperaturer over 25 grader. Desuden er de enormt aggresive, over for fisk med lange farvestrålende finner.

Meld dig ind på akvariesiden.akvariefisk.dk/ der vil du få mange gode råd ;)
Se også denne artsbeskrivelse af guldfisk/slørhale: akvariesiden.akvariefisk.dk/species/show/?Name=Carassius_auratus_auratus

57 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Føroyar Frellan, 24. februar 2010 kl. 17.08

Tak for rådet søren :)

Men jeg tror ikke jeg køber gubbier eller rejer :)

58 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 24. februar 2010 kl. 19.04

Ja, ja - hver sin smag :)
Rejerne kan nu fås i mange spændene farver
www.bonniedyrecenter-glostrup.dk/rejer/CRS.jpg
www.fishchannel.com/images/exclusives/fama/malili-shrimp-500.jpg

Håber at du kunne bruge de andre svar, og at du måske vil oprette en bruger på akvariesiden.akvariefisk.dk/. Det er en virkeligt god side, med mange kloge folk der gerne deler ud af deres viden :)

59 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. februar 2010 kl. 22.07

Jeg så engang et program, om japanske haver og heri blev det nævnt at japanerne gøre rigtig meget i karper og der var specielle regler for hvordan de skulle se ud . I programmet blev det blev nævnt at de "rigtige" farver på en karpe ville indbringe omkring kr. 100.000,- og der ville være mange købere til den . Lidt af det samme kender man også til herhjemme , når man taler høns mv. Men næppe i den prisleje .

60 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Føroyar Frellan, 24. februar 2010 kl. 22.18

det kan jeg godt :) mig mellem kloge åger, og så om fisk :P

Ved i noget om skildpadder min søster har lige fáet en lille en, men hun ved lige meget om skildpadder, som jeg ved om fisk. :D men en gang skal være første gang :D

Vi slipper ik fá mere hunde eller marsvin, so nu får vi dyr uden pels. :D

skildpadder: (hvis man overhovedet staver det sådan) hvor meget spiser de? hvor ofte skifter man vandet? øh...jeg kan ik huske hvad mere jeg skulle spørge om.

61 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 24. februar 2010 kl. 22.32

Søren Duun: Der forhandles mange koi herhjemme i Danmark til en pris fra 3.000 og til 50.000 kr. (se f.eks. her www.edokoi.dk/ )
I Japan kan prisen på en perfekt koi sagtens komme over 1.000.000 kr.
Den dyreste koi der nogensinde er blevet solgt, kostede 10.600.000 kr - for 1 fisk!

62 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. februar 2010 kl. 13.51

Det var sjov nok , den jeg købte (men lad det blive imellem os) . Det gik ikke bedre end, at hejren tog den nogle dage efter . Så jeg kan ikke bevise at jeg havde den .

Hvis jeg vinder på onsdag i Lotto skal jeg naturligvis have 6- 7 stykker mere og så er der også en til katten .

63 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Phillip Porsing, 14. februar 2013 kl. 9.23

Hej. Jeg har 2 gul fisk da bor i et 65 liters akvarie er det for lille?

64 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise Batsberg, 22. juni 2017 kl. 21.51

Jeg købte 10 guldfisk igår til min havedam. Det er første gang jeg prøver at have fisk i. Med stor glæde og tålmodighed kom de i dammen, de er svømmet til bunden, og jeg har ikke set dem siden nu 🙁 hvorfor er de der nede? Dammen er 100cm dyb det dybeste sted hvor pumpen til vandfaldet også er. Jeg kan ikke se fiskene da vandet er grumset.. hvad har jeg gjort galt ? Håber nogle har et svar 😊

Vandet er 16grader varmt, dammen er ca.2000l. vander er ca en månede gammelt, ph 8.

65 af 73 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. juni 2017 kl. 22.35

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

66 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise Batsberg, 22. juni 2017 kl. 22.38

Håber det er det og ikke noget mere alvotligt, for syntes virkelig jeg havde forberdt mig 😁 glæder mig meget til at se dem ved overfladen igen. Tak for du svarede 😊

67 af 73 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. juni 2017 kl. 11.22

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

68 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 23. juni 2017 kl. 14.29

Hej Lise.
Du har ikke gjort noget forkert. Det er ganske normalt at fisk holder sig nede ved bunden. De kan komme højere op i vandet, hvis solen skinner og de føler sig trykke, men vil søge mod bunden igen, hvis de registrerer bevægelser i nærheden.
Har du planter i dammen? Det grumsede vand skyldes i mange tilfælde ubalance mellem dyr og planter, som tit retter sig med tiden og du lader være med at overfodre fiskene.
En trussel mod guldfisk i havedamme kan være fiskehejrer. De er eksperter i at opdage fiskene på lang afstand pga. farven. Det kan være nødvendigt med en eller anden form for overdækning for at beskytte fiskene.

Vh. T&HPP

69 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise Batsberg, 23. juni 2017 kl. 15.03

Hejsa tak for svar :-) jeg har lidt planter i søen pg planter omkring søen. Har også købt mig en plastik fiskefugl eller hvad de nu hedder,som står ca en meter fra søen på græsplænen. Tror vandet er grumset fordi jeg har plantet omkring lige inden fiskene kom i, og så røg der lidt jord i, men regner med det ligger sig.. men så vil jeg vente med tålmodighed :-)

70 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 23. juni 2017 kl. 18.29

Hej Lise.
Hvad er en fiskefugl?
Kan den virke skræmmende på fiskene, så de bliver nede ved bunden?
Du kan jo prøve at flytte "fiskeskræmslet" et par meter væk, så fiskene ikke kan se den.
Vh T&HPP

71 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 23. juni 2017 kl. 21.57

Jeg tror hun mener en fiskehejre i plastik.

Problemet er blot, at en sådan plastikfugl nok nærmere siger "kom og spis" frem for at skræmme de vilde fugle væk. Nok er hejrer generelt solitære jægere, men ser de en kollega, så går de ud fra, at der er mad til stede. ;)

Så jeg håber, at det er en rovfugl i plastik du har Lise, hvis det var intentionen at skræmme fiskespisere.... også selv om plastikhejrene er pæne. :)

72 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 24. juni 2017 kl. 8.14

jeg har i mange år brugt en enkelt plastikhejre - det virker - jeg har ikke haft hejrebesøg siden- de tror pladsen er afsat og så for ikke at få bank så flyver de bare forbi - det har jeg set ofte

73 af 73 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: DreamWasTaken GeorgeNotFound, 17. juli 2017 kl. 15.28

Slettet af administrator 29. juni 2023 kl. 15.05.

Nyt svar til emnet »Guldfisk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Guldfisk

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider