Forum

Nogle æder mine lilier

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Brian, 25. juli 2006 kl. 17.27

Jeg har nogle sorte larver der æder mine lilere så de står uden blade hvad skal jeg gøre ved dem

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 27. juli 2006 kl. 11.17

www.havenyt.dk/spoergsmaal/717.html
uden tvivl liljebille larver. læste andet sted på siden at de udover at fjernes manuelt også kan sprøjtes med hundeloppe gift.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Suzanne Krogsnæs, 16. juli 2007 kl. 8.28

Du har måske set nogle orange biller på dine liljer? De har også guffet af bladene?

Det er deres afkom som nu guffer løs på bladene.

Jeg forsøger at "myrde" så mange af de orange biller – du kan se dem i planterne sidst på eftermiddagen.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ester Nybo, 19. juli 2007 kl. 23.33

Der er tale lakbiller eller liljebiller- Billerne er rødorange og meget fine, de brummer når man samler dem i hånden- man kan næsten ikke nænne det...MEN de kan pelse liljerne totalt og de formerer sig heftigt. Så der er kun et at gøre: at samle dem og træde dem istykker- De lader sig falde hvis de mærker at man er på vej,så hold en hånd under. Laverne er ganske små, men virker store og sorte fordi de indhylder sig i deres egen lort! De æder også lystigt løs så de skal også væk.

Jeg kan ikke lide at bruge gift, så jeg samler dem- derfor har jeg liljer i krukker,det er nemmere fordi man kan stille krukken på et bord-larverne sidder gerne på undersiden af bladene.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: G. Jensen, 18. oktober 2007 kl. 22.19

Liljebiller og larver virker mærmest håbløse at udrydde. Eneste mulighed er efter min mening – hvad jeg dog er meget modvillig over for – at bruge systemgift. Gå i gang allerede når liljerne er er kommet i groning, og giv så en gang eller to mere i løbet af sommeren.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Sørensen, 28. september 2012 kl. 12.03

G. Jensen: Systemgift er skyldigt i, at man i USA har haft massedød blandt bier. Mange biavlere led så store tab, at der er tale om en katastrofe for dem.
Gifttypen indeholder en masse forskellige ingredienser fra forskellige pesticidtyper, og resultatet er som sagt, at bierne ikke kan overleve et besøg besprøjtet med den.
Alle burde tænke sig godt om: er der virkelig noget, der er så vigtigt for dem i den have, at det ligefrem fordrer brug af gift. Svaret bør være nej. Hvis du mener ja, - så få hurtigst muligt dit hoved undersøgt; - det er der fejlen er!

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 28. september 2012 kl. 13.37

Et andet råd, jeg har læst....drys kaffegrums rundt om planterne ind imellem.....det skulle virke ! :0)

Nyt svar til emnet »Nogle æder mine lilier«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Nogle æder mine lilier

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider