Forum

Humlebi-bo

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jan Martin Nielsen, 19. juni 2006 kl. 11.18

Er det muligt at lave et bo til humlebierne i haven?

f.eks. en lille træboks eller lignende som kan graves ned i jorden

1 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 19. juni 2006 kl. 21.42

Hej Jan –
du skal på biblioteket og låne en bog om fuglekasser – her er sikkert også en humlebikasse. Har selv lavet nogle stykker for nogle år siden – på ca. 15 x 15 x 15 cm – og et lille indflyvningsrør – på omkring 1 x 1½ cm i 15 cm længde – kassen blev så lagt med en dynge jord og grene over – og det virker også. Det gør en dynge kvas iøvrigt også, men det er altid spændende at lave kasser til de ting, vi gerne vil have flere af.

2 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 30. juni 2006 kl. 20.30

Det er som boi jensen oplyser, lån bøger på bibliotek (om både dit og dat). De har en om netop humlebier, med farvebilleder af de 30 forskellige der findes. Bibliotikaren kopierede også nogle fantastiske gode kopier til mig – i farver.

Jeg lavede sidste år 2 bistader efter dens opskrifter. Dromerne flyver lavt hen over jorden i marts md. og, især leder efter gl. musereder, hvilket nemt bemærkes når man interesserer sig for dette. Jeg har endnu ikke haft held til beboelse af brumbasserne i mine kasser.

Husk hvor koldt det var i marts i år. Men basserne var på vingerne. Jeg søgte forgæves efter hvem der havde musereder til at putte i kasserne. De lugter sandsynligvis nemt lokaliserende for basserne. Forgæves for mig.

Jeg ved at de også bor i Rockwool, så nu stopper jeg, de alligevel ubenyttede fuglekasser ud med det, næste år.

Honningbier er jo slet ikke på stikkerne når, især blommetræer blomstre. Så mine, frugtræer bære så godt som ikke frugter i år. På nær en Conference pære, der kun er tre år gl., og ca 150 cm. højt, der er ca. 200 pærer på. Den er formodentlig selvbestøvende. Helge Pedersen fra radion oplyser at der kræves 20 blade pr. frugt -? håp

3 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 17. september 2006 kl. 21.10

I fortsættelse af 30 juni.

Det helt overraskende er at af de ca. 200 pærer (ikke blomster, men frugter) er der kun tre pærer tilbage nu!

Er naturen dog ikke lunefuld, ihvertfald for mig, og spændende.

Min naboers træer, som jeg også passer (?) er der den mest vidunderlige saft og smags-prægede pære, Grev Molte som overhovedet slet ikke gad avle bare en lille unseelig frugt i år, er det ikke helt tovligt, men kun rustfarvede blade i overflod.

Hvordan bære vi os ad med ad styre den udvikling til det vi ønsker os? håp

4 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina, 1. juni 2007 kl. 9.57

Hej...

Vi har fået et humlebi bo, under vores tag,vi kan ikke komme ind til det. Hvad kan vi gøre for at komme af med boet?

MVH TINA.

5 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend, 1. juni 2007 kl. 12.19

Hej Tina

Hvorfor vil du af med boet. Hvorfor ikke bare lade det
være og glæde sig over at være så heldig at være vært for disse venlige og fredelige nyttedyr.

6 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina, 3. juni 2007 kl. 10.24

Fordi det er plaseret sådan, at vi skal gå igennem sværme af humlebier, for at komme til og fra haven.

7 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Green, 3. juni 2007 kl. 11.04

Humlebier er ikke agresive, og sværmer ikke rundt og angriber folk. Så du kan sagtens lade humleboet blive, selv om du vil møde dem hver dag når du går i haven.

Humler er meget nyttige og hyggelige dyr at have i haven.

8 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend, 4. juni 2007 kl. 10.32

Hej Tina...'

Hvor flyver humlerne hen, jeg mener er boet placeret
under tagsten, eller over tagudhængs brædder, er det lige ved hoveddøren så humlerne forstyrres hele tiden af færdslen ud og ind eller ved afspærring af /i deres flyveretning.

Humlebibo kan laves ud fra følgende beskrivelse, bogen kan lånes på biblioteket :
www.hvemhvadhvor.dk/product.jsp?main_menu=H%E5ndb%F8ger&prodkey=1183&action=showproduct

9 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina, 4. juni 2007 kl. 10.53

Hej...

vi har en overdækket mellemgang på ca 8 m, så vi skal igennem temlig mange humlebier hvergang vi skal i haven.

boet ligger mellem isolering og tag, vi har ikke mulighed for at komme til det, og som sagt går vi igennem flere gange i døgnet...

Mvh Tina.

10 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend, 4. juni 2007 kl. 11.53

Hej Tina.

Har jeg forstået det rigtigt, humlerne flyver indvendigt i mellemgangen, hvor mange meter fra udgangsparti til der hvor boet er.? Er der brædder
først derefter isolering og så tagbelægning, hvad er tagbelægningen? Er mellemgangen sideinddækket
eller åben, altså kun overdækket? Flyver humlerne på tværs af mellemgang eller langs? Hvor højt oppe sidder boet.?

Jeg spørger sådan for om det er muligt at ændre
humlernes flyveretning til boet, afdækning -afskærmning eller at ændre egen færden i forhold til humlernes.

hvepsefjerner.dk

11 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina, 4. juni 2007 kl. 13.38

Hej Svend.

Den ene side af gangen er mursten, den side hvor humlebierne har bosat sig er af træplader,når vi skal ind i mellemgangen fra indkørlsen er der ca 1,5 m til boet... Ja først er der bræder derefter isolering og så tagbelægning...

Mvh Tina.

12 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend, 4. juni 2007 kl. 14.21

Ok! Jeg ville gøre sådan her.

1. lokalisere præcist hvor humlerne går op i boet imellem hvilke brædder.

2.påsætte pap i to til 3 brædders brede så det dækker mindst 2–3 mellemrum imellem brædderne og i modsat forlængelse af boet og humlernes flyveretning
(opskårne papkasser eller andet) 2mtr længde
3.Derefter opsætte papkasser,fastgøres med tegnestifter som et slags rør eller tunnel ud til det fri 1,5 meters længde, gør det over nogle dage så humlerne vænner sig til deres nye indgangsportal.

13 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina, 4. juni 2007 kl. 16.53

Hej Svend.

Mange tak for forslaget, vi vil straks prøve denne løsning...

Endnu engang tak for hjælpen.

Mvh. Tina.

14 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Kaastrup, 9. april 2008 kl. 21.45

Humlebier bygger helst rede i tørt mos formet som en hule med indgangshul, ituklippet hø og lign. Rockwool kan skade dem. I den lokale dyrehandel bed om lidt brugt strøelse fra deres mus, kom det i reden og lugten tiltrækker dronningen.

Søg på nettet på BIOBEST. Det er importerede jordhumlebiboer i fuld sving, der normalt bruges i gartnerier.

En bo kostede 2007 700 kr plus forsendelse – skal købes i en planteskole der bestiller det hjem. Sådanne har vi nogle år haft på terrassen til stor fornøjelse, men man skal jævnligt se i reden, at der ikke er voksmøllarver – de skal fjernes.

Den smarte plastikrede med fodertank kan renses og næste år indbygges i flamingo eller trækasse med mosredemateriale. Fang en dronning, sæt hende ind, luk flyvehul nogle dage. Når hun har lavet sin moshule, kan hun slippes ud i haven, evt i et værelse en uges tid. I rummet skal man stille hanrakler af pil – de er fulde af pollen hun skal bruge.

God fornøjelse.

15 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 10. april 2008 kl. 8.47

Humlebier i haven
Det er hyggeligt og spændende at følge humlebiernes adfærd og arbejde.

www.bioplant.dk/Nyttedyrdk/produkter.php?produkt_id=38

www.triptrap.dk/Default.aspx?ID=52&ProductID=PROD7112&VariantID=VO84&GroupID=GROUP142

Se evt. min billedserie om hvepsebo, humlebier og hvepse 2007
på nedenstående link :

Hilsen
Svend Sørensen
www.hvepsefjerner.dk

16 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 10. april 2008 kl. 9.05

Den effektive og gratis havearbejder og medhjælper
Nyd frugterne af hans arbejde

www.hvepsefjerner.dk/galleri_hum/hum11.jpg

Hilsen
Svend Sørensen

17 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke, 19. maj 2009 kl. 8.31

Hejsa

Vi bor i rækkehus og har fået et humlebibo, lige over vores terrassedør (i udhænget – sidste år var det gedehamse som blev fjernet) og lige ved siden af vores havebord.

Da de er nyttedyr og generelt fredlige ville jeg hvis de var hvilket som helt andet sted i haven ikke skrive dette indlæg.

Men er bekymret for om de kan blive irriteret over vi konstant vil genere deres bo, da vi jo bruger terrassedøren og havebordet hele tiden, samt om de vil genere os når vi spiser ude.

Haven er lille så har ikke mulighed for at flytte havebord. Og terrassedøren kan jo heller ikke fjernes :-)

Nogle råd?

18 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Petersen, 24. maj 2009 kl. 22.43

Hejsa...

Vi kunne godt tænke os at have nogle humlebier i haven til at bestøve blomster, træer osv.,
Kan man lave et bo i en fuglekasse f.eks, og hvor er det så bedst at placere boet.

Kan man lokke bierne til boet selv, eller er man nødtil at investere nogle bier til at begynde med, og skal man gøre det hvert år, for at have bier i sin have.

Hvad kommer man ellers i et bo
På forhånd tak
Hanne P.

19 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise Høiberg, 13. juni 2009 kl. 7.12

Vi har fået et humlebibo ved vores hoveddør. De har fundet en revne mellem træbeklædningen og træterressen. Indenfor er Rockwool. Boet må gerne være der, men vi er bange for, at humlebierne ødelægger isoleringen. Gør de det?

På forhånd tak
Lise H.

20 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Nielsen, 13. juni 2009 kl. 12.36

Hej...

Vi har problemer med humlebier, jeg tror de "udklækker" indenfor... Kan det passe? og hvis det er tilfældet hvor mange og i hvor lang tid skal vi så regne med udklækkes?

Mvh Tina

21 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 15. juni 2009 kl. 8.51

Hej Lise H

Du kan trygt være rolig,humlerne ødelægger ikke noget.

Og er meget fredelige,stikker sjældent

www.skadedyrene.dk/dagbog.htm

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen

22 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 15. juni 2009 kl. 9.07

Hej Tina

Ja de klækker indenfor, og indenfor kan være på et loft under isoleringen
det kan være en fuglekasse,brændestabel,eller hul i jorden.

Humleboet starter normalt i det tidlige forår,hvor dronningen flyver
ud fra sin overvintringsplads for at finde et passende sted at starte en nyt humlebibo. På nuværende er humleboerne ved at være store og når de
topper i størrelse kan der godt være et par hundrede humler i et sådant bo.

Normalt stopper ophører humlerne deres aktivitet omkring okt. alt
afhængig af vejrforhold og mulighederne for nektar og pollen indsamling.

Nye parrede dronninger og de gamle dronninger finder så en lun plads
for overvintring, det er kun dronningerne der overvintre, og humlerne har
derfor ikke behov for at samle et vinterforråd (honning) dronningerne indtager ikke noget føde under indvintringen men går i dvale og tærer udelukkende på egne fedtreserver.

www.skadedyrene.dk/dagbog.htm

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen

23 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 15. juni 2009 kl. 13.12

Det er så hyggeligt og godt med humlebier, eller jo da brumbasser, som de da også kaldes med et glimt i øjet. Og så burde de jo ej kunne flyve siger de kloge jo da. Javel ja, det er der blot nogle der har glem at informere de kære dyr om!

Mvh Eivin (^_^)

24 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 16. juni 2009 kl. 8.41

Humlen er at brummerne bare elsker at blive kløet på ryggen.

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen
www.hvepsefjerner.dk/Bier2008/humlebo_2008.htm

25 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 16. juni 2009 kl. 8.48

Humlebier elsker at blive kløet på ryggen

www.hvepsefjerner.dk/Bier2008/images/biblomst%20208.jpg

MVH
Svend Sørensen

26 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Hauge, 24. juli 2009 kl. 8.37

Hej jeg har angiveligt et humlebibo et eller andet sted i mit gamle køkken – hver dag lukker jeg 3–6 på ihvertfald 2–4 cm ud af mit køkkenvindue, hvor de venter på at ''komme ud''. Hvad skal jeg gøre – jeg kan ikke umiddelbart se noget bo – og mit hus er et slaraffenland af fuger og sprækker. Jeg bor her med 3 børn – skal jeg foretage mig noget eller forsvinder de af sig selv i løbet af sommeren?

Med venlig hilsen

Charlotte

27 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 24. juli 2009 kl. 19.29

Hej Charlotte Hauge

Humlebier er almindeligvis fredelige og stikker ikke.

De kan bide hvis de bliver klemt (af en barnefod / – hånd) og det gør ret ondt :-(

Boets arbejderbier vil slide sig selv op på opgaven at hente næring hjem i løbet af sommeren og de dør derefter. Dronningebier overlever vinteren solo og vil ihvertfald ikke være aktive flyvere i perioden oktober til februar. Derefter søger de hver for sig steder, hvor de kan starte ny familie – og du kan måske så nå at lukke nogle af deres muligheder for at komme ind i dit køkken via sprækker i ydermuren i løbet af vintermånederne...

Med venlig hilsen fra
Lone

28 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Hauge, 26. juli 2009 kl. 15.17

Tak for svar – vi væbner os med tålmodighed :) Hilsen Charlotte

29 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Fogh, 29. juli 2009 kl. 9.56

På trods af al begejstring for humlerne, så kan en vis form for adfærdsregulering nu nok være på sin plads, specielt hvis de kære små begynder at slå sig ned i tagkonstruktionen!

Jeg har selv fået afbrudt arbejdet med at bygge bo i min tagkonstruktion – for en flok hvepse. Det var enkelt, økologisk og ublodigt, for jeg hængte en beholder med eddike op i nærheden af indgangshullet, og i løbet af meget kort tid var der ikke en hveps i syne, både ved indgangshullet og ved havebordet tæt ved. Om humler også vil fortrække til et mindre, for dem, ildelugtende sted véd jeg ikke, men det er da et forsøg værd.

30 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Clausen, 26. september 2009 kl. 19.54

Hej Svend.

Jeg har malet soklen på mit hus idag – da jeg skulle fjerne noget jord helt inde ved huset graver jeg ned i hvad jeg tror er et humlebi-bo. Dyrene lå i små kokoner tæt på jordoverfladen og vågnede langsomt op.

Der er huller i soklen – 1- 2 cm store – kan der være humlebier der?

Jeg skal ha lavet et bed langs huset og er i tvivl om hvordan jeg griber det an.

Hilsen fra
Annette.

31 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 13. juli 2010 kl. 10.35

Det er en gammel myte ,overtro og dermed videnskabelig uredelighed ,nemlig den at humlebier bider og ikke stikker.
Humlebier bider ikke, deres mund er indrettet til at opsuge nektar.
Humlebier kan stikke den har ligesom andre bier en brod , men gør det meget sjældent og kun hvis man klemmer den,eller vedblivende provokerer den, den kan stikke flere gange ligesom hvepsen da broden ikke har modhager i modsætning til alm. honningbier som har modhager på broden og derfor mister den når de stikker (og derved dør de, altså honningbierne)

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen
www. elverdan.dk

32 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Dueholm, 26. juni 2011 kl. 12.26

Jeg har de sidste mange år haft humlebier boende under tagudhænget/loftet. I år har jeg 2 humlebiboer på terrassen. Jeg har været lidt bekymret om de gjorde skade på isoleringen men jeg kan læse på denne side at det gør de ikke og det er jeg glad for.

Jeg synes nemlig at humlebier er rigtig hyggelige at have og der findes utrolig mange forskellige. Jeg har mange planter de holder af som lavendler, sommerfuglebusk, forskellige katteurter og mange andre gode planter. Jeg kan faktisk bruge lang tid på at sidde og kigge på hvor flittige og arbejdsomme de er.

Rigtig god sommer til alle :D

33 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johan Præst, 26. juni 2011 kl. 17.46

Humlebier er da en skøn omgang, og det er jo værd at huske på, at selv den mindste skabning er en del af Guds skaberværk, og som sådan er det vel ikke op til vi mennesker at ændre på det ved at lege herre over liv og død.

Kærlig hilsen Johan Præst.

34 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 26. juni 2011 kl. 22.32

Johan Præst, er debatten ikke ved at være lige lovlig religiøs. Måske du skulle blande dig i debatten om dræbersneglene også. Du kan måske overtale de der føler sig plaget til at elske sneglene i stedet for at slå dem ihjel ?
Og gad vide hvad du eghentlig selv lever af ? For du har vel ikke selv gjort dig til herre over liv og død, eller fået andre til det for at stille din sult ?
Lad os nu bare holde os til havespørgsmål, og så lade kirken om at præidke !

35 af 68 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Johan Præst, 27. juni 2011 kl. 0.49

Slettet af administrator 27. juni 2011 kl. 23.20.

36 af 68 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Grenbabber Johnson, 27. juni 2011 kl. 1.14

Slettet af administrator 27. juni 2011 kl. 23.21.

37 af 68 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Johan Præst, 27. juni 2011 kl. 9.47

Slettet af administrator 27. juni 2011 kl. 23.20.

38 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 28. juni 2011 kl. 8.57

- denne hr præst er lidt speciel - folk man ikke kender skriver man vel ikke kærlig hilsen til - jeg vil da gerne have mig det frabedt -MM

39 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Delenn Gadgaard Ribes, 28. juni 2011 kl. 11.33

Jeg skriver tit kærlig hilsen - eller Kh, også til folk jeg ikke kender. Jeg har endnu ikke fået klager over det. Det er nok individuelt hvad man foretrækker.

40 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johan Præst, 28. juni 2011 kl. 12.26

Kære Mogens Madsen, at være venlige og flinke over for hinanden koster ikke noget.

41 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A. Ballin, 29. juni 2011 kl. 16.11

Okay så, tilbage til humlebierne ? Jeg har for 1. gang forsøgt mig med et fuglehus til humlebierne. Istedet for en brugt fuglerede brugte jeg noget såkaldt redemateriale fra Vivara, som fuglene normalt er vilde med at bruge til deres redebygning. Jeg formindskede hullet, og næsten med det samme blev det beboet. Såvidt jeg kender humlebier, var det af stenhumlebien. Og i lang tid har der været en hyggelig flyven frem og tilbage til humlehuset. Indtil for ca en uge-10 dage siden. For 2 dage siden kiggede jeg først gennem hullet og kunne se lidt spind, så der har altså ganske rigtigt ikke været aktivitet den vej. Jeg har sat hængsler på taget, så for første gang siden indflytningen løftede jeg det forsigtigt op. Lige under taget var en stor klump af meget store hvide larver. Jeg går ud fra, at det er humlebilarver, men skulle de ikke være nede i redematerialet, og skulle der ikke være nogle voksne humlebier i kassen også til at tage sig af afkommet? Som sagt, 1. gang, og jeg har ikke forstand på det, udover hvad jeg har læst på hjemmesider med forslag til, hvad de kan bo i. Men er der ikke gået et eller andet helt galt ?

Med venlig hilsen Alis Ballin

42 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johan Præst, 30. juni 2011 kl. 14.18

Og som tilgift er man jo sikret bestøvning af sine fine blomster i haven ved en sådan brumbasseaktivitet. Men om larverne er i live, da kan der vel ikke være gået noget galt? Lad os høre hvordan det går.

43 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A. Ballin, 30. juni 2011 kl. 14.47

Jeg ved ikke noget om humlebiernes livscyklus, men skulle der ikke være nogle voksne bier til at fodre larverne ?

Mvh Alis Ballin

44 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Camillo Jensen, 1. juni 2014 kl. 9.26

Jeg har et humlebi-bo lige oppe under taget ved siden af min terrasse. Jeg vil meget gerne vide, hvornår bierne "udklækkes", om hvor mange bier, man kan forvente der pludselig flyver ud af hullet og om dronningen bliver boende under mit tag til næste år. Jeg er lidt nervøs for den tætte kontakt med humlebierne, men forsøger at glæde mig over at de har "valgt" mit hus til hjem. Mvh Lisbeth

45 af 68 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. juni 2014 kl. 10.06

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

46 af 68 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. juni 2014 kl. 10.13

47 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Camillo Jensen, 1. juni 2014 kl. 10.18

Tak Frank for dine svar. Jeg tror, at det er stenhumlen, da den har orange/rødligt bagparti. Hvornår kan det forventes, at de 400-500 "individer" kommer ud - og sker det på én gang?

48 af 68 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. juni 2014 kl. 10.46

49 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Camillo Jensen, 1. juni 2014 kl. 10.58

Jeg tror ikke, at du er ømskindet! Jeg har fået et hvepsestik en gang, og det gjorde bare så ondt så ondt. Ved nærmere eftersyn af mine humlebier ser det nu mere ud til, at de har en hvid bagdel og så er gule højere oppe på kroppen. Så er det nok jordhumler - altså den almindeligste humlebi i Danmark, tror du ikke? Har forsøgt at fotografere dem, men det er svært! Tak for din hjælp med svar på mine mange spørgsmål :-)

50 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. juni 2014 kl. 11.34

Har et par gange haft jordboende humlebier i mit drivhus - vi kunne godt enes :)

Nyd alle de naturoplevelser du kan få, der er ikke så meget tilbage.

51 af 68 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. juni 2014 kl. 12.50

52 af 68 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. juni 2014 kl. 12.54

53 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 1. juni 2014 kl. 19.11

Mht. Deres livscykls, så overvintrer humlebierne ikke på samme måde som bierne med hele boet. De starter "forfra" hvert år.
Sent på efteråret ville jeg fjerne boet.

54 af 68 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. juni 2014 kl. 20.08

55 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 1. juni 2014 kl. 20.13

Hvis ikke det er nævnt før så lad mig nævne det .
Et trick til at tiltrække humlebierne er at ligge lidt affald fra mus ned i kasserne. Humlebierne kan modsat bier godt lide lugten af tis og lort fra mus , modsat bier, der bliver frastøt .

56 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 1. juni 2014 kl. 20.16

Undskyld Frank, jeg havde ikke nærlæst din tråd. På den anden side har jeg givet dig ret i din påstand .

57 af 68 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. juni 2014 kl. 20.22

58 af 68 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. juni 2014 kl. 22.02

59 af 68 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 2. juni 2014 kl. 15.22

60 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 10. juni 2014 kl. 20.12

Er der nogen, der ved, hvilken art de der sort og hvidstribede humlebier er? Hos os kaldes de lakridshumler, for de minder mig om lakridskonfekt!

Har desværre ikke billede, men håber på at få nappet nogen, når den maskeblomst de er så tossede med springer ud om snart.

Mvh
Tine

61 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse Johansen, 28. juni 2014 kl. 22.38

Det er sandsynligvis en enghumlebi hvis den er sort med hvide striber. Dog kan det også være agerhumlehan, men det ikke tiden for den lige nu....
De mest almindelige er jordhumlen (gul, sort og hvid striber), stenhumlen (sort med orange/rød ende) og agerhumlen (hun/arbejder har rødt/orange hoved og kropsfarve, med et sort bælte, orange/hvide bælter efterfølgende).

mvh
Lasse Johansen

62 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mvh. Morten, 28. juli 2015 kl. 11.13

Som barn blev jeg stukket af en humlebi, fordi jeg kravlede i vindueskarmen og lagde knæet oveni den. Knæet blev dobbelt størrelse og det gjorde nas. Senere har jeg haft bier og fandt ud af, at jeg åbenbart er lidt overfølsom for bistik.
Ikke desto mindre så elsker jeg disse små humler og har dem i haven, hvor de svirrer i dusinvis over mine krydderurter med blomst på terrassen og over mine løg fra sidste år, som nu er i blomst. De er fuldstændig fredelige og kommer ikke i nærheden af hverken mad, øl eller sodavand.
Jeg har fulgt dem og kan se, at de bl.a. har bo under kanten af mit eneste højbed lavet af en palleramme.
Måske er det deres skyld, at jeg har så mange abrikoser og nektariner, fordi de kommer frem i lidt køligere vejr.

63 af 68 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 20. april 2016 kl. 10.22

64 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Camillo Jensen, 2. juni 2016 kl. 23.28

Jeg skrev med jer sidste år, hvor jeg havde humlebier oppe under taget ved mit kolonihavehus' bagterrasse. I år har humlebierne fundet et nyt sted oppe mellem min udvendige eternitplade-vægbeklædning og min indre væg i mit badeværelse. Det er tydeligt at høre deres summen samt mærkelige
pivende lyde, når man er ude på badeværelset.
Jeg har set dem flyve ind på ovennævnte sted nede i nærheden af soklen på huset. Jeg har kælder under mit kolonihavehus, og der er lidt huller i soklen ned til kælderen, hvor der er rockwoolisolering mellem kælderloft og gulvet i huset.
Jeg er ret nervøs og bange for 2 ting: Om humlebierne kan/vil æde sig gennem vægpladen ind til badeværelset, så flere hundrede humlebier pludselig flyver ud i mit badeværelse samt/eller om humlebierne laver bo nede i kælder-isoleringen eller andet sted dernede og ødelægger noget.
Ser frem til et forhåbentlig beroligende svar.
Jeg vil forsøge at fotografere indflyvningsstedet, der er under en stor kaprifolium, der vokser op af huset - samt også forsøge at fotografere en af humlebierne, og så lægge billederne ind her på siden.
Med venlig hilsen fra Lisbeth Camillo Jensen, HF Hørsholm.

65 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 3. juni 2016 kl. 0.11

Humlebier kan, modsat hvepse, ikke gnave, så du kan være ganske rolig. Hvis ikke der er hul i forvejen, laver de ikke nyt.
De bruger ikke isoleringen til redemateriale, men udnytter et eksisterende hulrum til deres yngelceller.
Humlebier er i det hele taget meget fredelige. De kan stikke, men gør det kun hvis de er meget klemt. Så nyd deres tilstedeværelse.

66 af 68 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 3. juni 2016 kl. 0.15

67 af 68 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 3. juni 2016 kl. 0.17

68 af 68 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 3. juni 2016 kl. 0.19

Du bør nok til efteråret, når humlerne er væk, stoppe deres inflyvningshul, da det brugte bo kan virke tiltrækkende på mus.

Nyt svar til emnet »Humlebi-bo«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Humlebi-bo

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider