Forum

En and

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 19. april 2025 kl. 9.08

Jeg ser ofte ænder på gården om foråret. De optræder i par sandsynligt for at finde et sted at yngle.
Det har i mine øjne altid set underligt ud.
Der er næsten kun gylletanke, de kan svømme i, og hvordan skal de voksne nogensinde få de små ællinger bragt den lange vej til en ordentlig sø, før de er blevet ædt af rovdyr.?
Jeg forstår det ikke, men har trøstet mig med, at jeg ikke har set dem yngle rigtigt, så det kunne jo være, at de bare flirtede lidt eller var på bryllupsrejse.
Den trøst er imidlertid forsvundet som dug for solen i år, fordi jeg har opdaget en and, der ruger på æg helt inde i min have tæt på huset.

Hvad kan man gøre i sådan en situation.?

Det er jo sikkert "bare" en tragedie, som har udspillet sig mange gange i mange år ude på brakmarkerne og i læbælter...
Ræven løber også igennem min have, og måske har den allerede gjort rent bord...
Sikkert vældig godt for ræven... eller katten... eller måren...
Nogle gange forstår jeg slet ikke, at nogen kan sige, at de elsker naturen.

Men min gyldenlak er sprunget ud. :-)

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 19. april 2025 kl. 11.44

Man KAN gøre mange ting ... ;) - Men det bedste er, hvis du kan lade som om, at du ikke ved, at anden ruger lige hvor den gør det.
Mest mulig fred, er dens ønske.
Hvis anden skræmmes af reden, så får den ikke dækket æggene og så kan de ses på lang afstand.
'Ræven vil nok ikke bryde sig om, at komme helt tæt på huset' har anden sikkert tænkt. Og skulle ræven så komme forbi, så vil den sikkert ikke bemærke anden, - da en rugende fugl - eller andet vildt, der ligger HELT stille, - stort set ikke afgiver fært.

Om ællingerne NÅR vand, inden krager og skader får øje på dem, det er ikke til at vide. Naturen er barsk og smuk og livet går videre for nogle dyr ...

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 19. april 2025 kl. 17.47

Ja, den må nok bare få så meget fred og ro som muligt til sin vanskelige opgave.
Reden ligger godt skjult i vinka, og jeg havde arbejdet længe på ca 5 meters afstand, hvor den ikke rokkede sig. Den lettede først, da jeg rykkede i en brombærudløber, som støjede ca. 2 meter fra reden.

Nyt svar til emnet »En and«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > En and

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider