Forum

Kan fugle bestøve blomster.?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 18. april 2025 kl. 21.50

Det bliver måske i år, at det kan vise sig hos mig, om musvitter og blåmejser er dygtige til at bestøve blomster.
Flere af frugttræerne blomstrer på fuld kraft, men jeg ser næsten ingen insekter.

Jeg ser dog på en stærkt aftagende interesse for min foderkasse til mejser, at der må være god mad af en slags derude.
Hvis blåmejser og musvitter udrydder insekterne, før de kommer på vingerne, så kan det vel ikke være for meget forlangt, at de skal overtage bestøvningen.!? ;-)

Hvad tror du, er de dygtige til det.?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. april 2025 kl. 23.52

Hej Jakob.

Jeg har aldrig hørt at fugle i Danmark kan bestøve blomster. De eneste fugle ,der kan bestøve blomster er kolibrier og det skal være blomster af en hvis størrelse.

Jeg tror at du har flere insekter end du regner med og heriblandt er der en del bestøver . Selv om jeg har to biavler i nabolaget og ser bier i haven får jeg ikke en super frugt sætning i haven. Men det er ofte vejret, som spiller en rolle. Vejret har rigtig meget at sige. Hvis vejret holder og der ikke kommer nattefrost så kan det blive et godt frugtår .

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 19. april 2025 kl. 18.06

Ja, der kan godt være flere insekter, end jeg har set. Men imponerende er det bestemt ikke pt.

Jeg har mindst et par gange set en musvit stikke sit næb helt ned i en opal-blomst. Om det gjorde mere skade end gavn, ved jeg ikke.
Jeg ved heller ikke, om det er nødvendigt at komme helt ned i blomsten for at afsætte pollen det rigtige sted.?

Hvis det er nok, at det er i luften, så er det jo nemt at forestille sig en musvit, der bestøver sin pels i det ene træ for så lidt senere at ryste støvet af pelsen i et andet træ osv. :-)

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. april 2025 kl. 20.44

Hej Jakob.

Jeg tror ikke at musvitter bidrager til bestøvning, men mere går efter de biller og edderkopper, der måtte gemme sig i blomsterne .
Om de så kan sprede lidt pollen rundt i deres iver efter insekter ved jeg ikke. Men bierne er mester i at lave den perfekte bestøvning således at pollen bliver opfanget og sat på støvfanget således at en befrugtning finder sted.

Men musvitter er mest lige så vigtige som bierne , i den økologiske have, da musvitter tager en masse skadedyr i haven ...

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 20. april 2025 kl. 8.59

Når fugle bestøver blomster, så kaldes det for "Ornitofili" eller på engelsk "Ornithophily".
Men det er jo ikke så meget dem, der stikker deres næb ned i blomsten, jeg tænker på.

Hvis effekten af at sprede pollen med fjerdragten skal være sikker, så skal det måske være en plante, der vindbestøves.

www.brandywine.org/conservancy/blog/wind-pollination-social-distancing-plant-world
----
It’s estimated that around 10-20% percent of plants worldwide are wind-pollinated (including some that also entertain insects.)
----

Mine frugttræer er jo nok ikke blandt de 10-20% ?

Men hvis træer og mejser ikke ved det, så virker det måske alligevel. ;-)

Med eller uden tilstrækkeligt videnskabeligt belæg, så er Jeg ikke holdt helt op med at tro på det endnu.

Nyt svar til emnet »Kan fugle bestøve blomster.?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Kan fugle bestøve blomster.?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider