Skrevet af: Jytte Franck, 11. april 2025 kl. 10.08
Jeg er fortrinsvis ny udi det med vand i haven – udover det til fuglene.
Jeg har en murerbalje med vand, sten og en enkelt vandmynte i.
I nærheden vokser en masse kæmpestore gråpopler, som giver en masse blade og rakler.
Det er sådan set ikke det store problem, men de falder jo ned i vandbaljen.
Dem fisker jeg så op med et fiskenet engang imellem.
Jeg har nok både frøer og skrubtudser (har ikke helt styr på forskellen) i haven, og de gemmer sig vist på bunden om vinteren. Også i min murerbalje? Jeg har en lille sø i nærheden, som dog ind imellem tørrer ud.
Samtidig bliver vandet jo også ind imellem temmelig grønt af alger.
Jeg er jo ked af at forstyrre evt. frøer/tudser – f.eks ved at spule med vandslange for at få renere vand i baljen. Er det ikke en dårlig ide?
Og hvis jeg overdækker baljen om vinteren/tidlig forår for at undgå de mange blade, kan frøerne/tudserne jo ikke komme op, når de skal det.
Hvad skal jeg i det hele taget gøre ved vandet/algerne og ved bladene?
Mvh Jytte Franck
Skrevet af: Søren Duun, 11. april 2025 kl. 22.02
Hej Jytte.
Jeg synes at det lyder rigtig spændende det du har gang i. Jeg kan godt blive hel misundelig på dig at du har mulighed med at holde frøer og tudser i haven. Jeg var i øvrigt ikke klar over at en balje kunne tiltrække dem.
Hvis det var mig ville jeg ikke gøre noget ved algerne. Bladene ville jeg også fjerne så du ikke får en balje, som med tiden bliver ildelugtende når bladene rådner. Men hvis jeg husker rigtigt så lever haletudser af alger og senere af myggelarver. Myggelarver lever også af alger, så jeg ville ikke gøre alt for meget ved det . Det er vigtigt at fylde vand i baljen i tørre perioder.
Skrevet af: Lene Skelmose, 12. april 2025 kl. 7.06
Vi har også en stor balje - med åkande. Købte for år tilbage en pose dafnier i en dyrehandel. De lever endnu og når først de kommer i gang her i foråret er de rimelig gode til at rense vandet. Har også frøer der går i baljen. Mon ikke de spiser nogle af dem? Vi bor tæt på sø med virkelig mange frøer og de småbitte babyer søger op i haven. Næsten umuligt at slå græs. De flygter fra græsslåmaskinen og hvis ikke jeg kører meget forsigtigt og giver dem tid til at komme væk overlever de ikke. Tænker på de arme frøer der er søgt op i nabohaverne med robotter kørende rundt. De små har ikke en chance.
Jeg har en fornemmelse af at frøerne lærer os at kende og bliver en del af familien. De voksne tager i hvert fald ikke særlig notits af os. Vi har en kaffe/lækrog ved baljen og frøerne sætter sig helt tæt ved os og studerer os.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Frø/tudser i vand i murerbalje