Forum

Hvilket dyr?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 16. marts 2025 kl. 16.38

Jeg har det her spændende hul i min have. Dækkede det for nogle dage siden med blade, men de er væk nu, så der er aktivitet.

Hullet er ca. 10 cm bredt.

Jeg kan stikke en pind ca. en meter derned.

Der ligger ingen lorte i nærheden.

Det må være et nataktivt dyr, for jeg har ikke set nogen aktivitet.

Kender I en måde, hvorpå jeg kan ‘afsløre’ fodspor. Jeg kan selvfølgelig lægge mel ud, men det er oppe i et bed med ujævnt underlag der skal meget mel til, og det tror jeg, bliver ulækkert.

Venlige hilsner
Iben

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 16. marts 2025 kl. 16.39

Et billede mere.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. marts 2025 kl. 21.11

Hej Iben.

Mit gæt er enten en rotte eller mosegrise. Nu ved jeg ikke om din jord er fugtig eller om du har høns eller et foderbræt i nærheden. Men det er som regel det der er kendetegnet for de to arter her.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 17. marts 2025 kl. 10.42

Iben H

Hvis du kan stikke en pind en meter næsten lodret ned, så er det nok en rotte. Mosegrisens gange plejer at ligge vandret i lav dybde.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 17. marts 2025 kl. 13.50

Tak for svar begge to.

Jeg må have fat i kommunens skadedyrsbekæmpelse.

Vender tilbage med opdatering :-)

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 17. marts 2025 kl. 20.31

Hej Iben.

Hvis "dyret" spiser af den gift som rotte manden udlægger så er det med garanti en rotte, hvis ikke den gør er det en mosegris. Rotter er altædende hvor mosegrise kun spiser rødder og plantedele ..

Der kan godt gå noget tid før at rotten spiser af giften, da den som regel prøvesmager på tingene inden den kaster sig over giften. Giften har den egenskab at den først slår rotten ihjel efter nogle dage og så kan den spise mere undervejs.
Mosegrise kan også bekæmpes med gift, men her skal du have en professionel ud. Ellers kan du også selv forsøge dig med fælder.

Nyt svar til emnet »Hvilket dyr?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Hvilket dyr?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider