Forum

Hensyn til insekter og smådyr

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Linda A., 7. marts 2025 kl. 15.08

Hvornår er det nu jeg kan gå i gang med at rydde op i visne blade og døde grene, når jeg gerne vil tage hensyn til insekterne og smådyrene og ikke forstyrre dem for meget?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. marts 2025 kl. 22.25

Hej Linda.

Det er et godt spørgsmål. Jeg læste forleden på facebook en amerikansk hjemmeside, hvor det nævnes at mange af vores insekter , der levede i vores haver, ville blive forstyrret hvis vi ryddede op i vores haver....ville vi skade dem lang mere end vi var klar over.

Jeg tror det samme gøre sig gældende her hjemme, omvend bliver vi også nød til at rydde bare lidt op. Men det er ingen hemmelighed at jo mere fredet vores haver er jo mere insektliv . Det er især jordbier, som generes af en jordbehandling. Mange andre insekter lever også i hule stængler, hvor de lægger æg. ... Så filosofien må være at jo mere fred haven får jo mere liv .

Jeg selv venter lige lidt med at rydde op mest pga varmen...hader at gå og fryse. Jeg har i dag kørt komposten ud og fjernet gamle jordbærplanter, der ryger op komposten. Men jeg venter lige med at klippe stauderne ned til slutningen af marts - starten af april.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. marts 2025 kl. 23.21

Hej Linda.

Du kan læse meget mere om det vilde liv i haverne i denne bog, som blev nævnt i denne uges Havenyt nyhedsbrev.

www.saxo.com/dk/naturen-i-haven_bog_9788772167909?srsltid=AfmBOopgYFECOjaSCwnqTzC7OSf42OzyYN9EV3BB3-CWlBZfQiMhZSvu

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 8. marts 2025 kl. 7.33

Det er svært ikke at gøre noget nu vejret er godt. Her står stauder mv med stænglerne på hele vinteren. Jeg er begyndt at klippe, men lader det afklippede ligge over planten. Klipper i mindre stykker så det falder bedre sammen. Hvis der er æg eller larver i stænglerne har de måske en chance. Må indrømme at jeg klipper med lidt dårlig samvittighed, men senere på foråret er der så meget andet der skal laves så også lidt praktisk at få ordnet noget nu. Og hvad menes der med oprydning? Er det at fjerne det organiske materiale eller er det ok at lade det ligge et stykke tid endnu.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. marts 2025 kl. 20.27

Hej Lene .

Uden at lyde dum så er kunsten at fjerne så få ting fra haven som muligt, men også jeg rydder op og hader når det ikke pænt....

Hvis man kommer hos en ældre menneske, der med tiden har opgivet havearbejdet og efter en del år ser hvordan deres haver er fuld af liv pga af at den har fået lov til at finde sit eget leje og insekterne har fået ro til at etablere sig. Vi haveejere har i generationer fået en forkert oplevelse af hvad natur er og alt skulle fjernes klippes og nedskæres.
Da mine forældre overtog min oldemors hus i Søborg og dertil have var der fuld af liv. Selvsået æbletræer, masse af krokus, der havde sået sig selv gennem i sidste 20-25 år hvor haven ikke blev rørt og så selvfølgelig masse af skvalderkål. Men man med de træer, der stod her og det var valnødder, kirsebær, forskellige æblesorter mv.
Kunne man fornemme at her havde været liv . Men da mine forældre overtog det blev der ryddet op og beskåret og fældet. Men frugttræerne fik lov til at blive der . Senere kom køkkenhaven.

I dag har andre overtaget huset og kender ikke til det liv der var hernede i Søborg, men bygget ud og anlagt haven så den fremstår gold og kedeligt .

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Linda A., 9. marts 2025 kl. 12.23

Tak for svar begge to.

Søren, jeg så nemlig også det samme på FB og det var det der satte tankerne i gang. Dog har vi jo et andet klima og nogle andre insekter her i DK, og derfor tænkte jeg at fremgangsmåden måske var anderledes.

Jeg har siden læst mig frem til, at man efter en uge uden frost så småt kan begynde at gå i gang. Med i mine overvejelser er også, at jeg gerne vil sætte ind overfor sneglene så tidligt som muligt.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. marts 2025 kl. 17.09

Hej Linda.

Du har ret i at vi har nogle andre insekter her hjemme end de har i USA . Men jeg tror også at vi har insekter i haven vi ikke selv er klar over vi havde . Jeg har aldrig før gået op i insektlivet i min have før de senere år, hvor snakken har været at de spiller en stor rolle .

Men hensyn til dræbersneglene som jeg formoder at de er plaget af så er det min opfattelse at er man plaget af dræbersnegle er de der på bestemte områder og ikke allevegne.
Jeg har kun ganske få af dem og har fundet max 10 stk igennem de sidste 11 år jeg har boet her. Men jeg har set haveejere, der havde voldsomme problemer med dem og det er selvom de bor i et tørt område at de kunne fylde spande op med dem.
Dræbersnegle skal man ikke værne om, men der er sikkert andre, som er uenige med mig i det.

Nyt svar til emnet »Hensyn til insekter og smådyr«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Hensyn til insekter og smådyr

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider