Skrevet af: Jakob B., 28. november 2024 kl. 12.34
Jeg søger idéer til, hvordan man nemt og hurtigt kan bygge en hel masse redekasser.
De skal være billige, holdbare og gode til fuglene.
Jeg skal især bruge dem til musvitter og blåmejser.
På forhånd tak for enhver inspiration. :-)
Skrevet af: Hanne Hald, 29. november 2024 kl. 10.35
Hvis du vil lave fuglehuse hurtigt og billigt, kan du bruge gamle trækasser eller paller. Der er enkle planer på Pinterest www.pinterest.com/pin/4011087174839324/ rabatkodertemu.dk/ anti også billige materialer.
Skrevet af: Jakob B., 30. november 2024 kl. 11.14
Hanne Hald
Tak for det første link. :-)
Der kan i hvert fald hentes meget inspiration til design.
Men hvis du vil overbevise mig om, at du ikke er en AI-reklamespambot, så bliver du nok nødsaget til at bede administrationen om at hjælpe dig med at fjerne link nummer to.
Skrevet af: Jakob B., 1. december 2024 kl. 23.05
Indtil videre tænker jeg det i store træk således:
Det meget billige og det fantasifulde design må vige til fordel for holdbarhed og effektiv arbejdsmetode.
D.v.s. nye tykke lange brædder i god kvalitet.
Brædderne limes sammen til et firkantet rør.
(lim + skruetvinger)
Røret saves i passende længder evt. hvert andet snit lidt skråt, hvis der ønskes fald på tag.
(fukssvans)
Kasserne skrues, så limningerne bliver overflødige.
(rustfri skruer + skruemaskine + evt. bor til forboring)
Indgangshuller saves i ønsket størrelse.
(hulsav)
Tag, bund og solidt ophængningsbeslag monteres.
Bunden skal være lidt utæt evt. bores nogle små huller.
Taget skal nemt kunne afmonteres (få skruer).
Måske kan man godt bruge musvit-redekasser til blåmejser.?
Jeg er ikke sikker på, at det gør noget, at blåmejsen får lidt mere plads.
Det vil gøre produktionen mere enkel, hvis det kun er indgangshullet, der afgør, om kassen er til musvit eller blåmejse.
Skrevet af: Jakob B., 2. december 2024 kl. 15.07
Det er måske mere banalt end genialt. Men hvis man limer som på nedenstående billede, så kan kassen blive kvadratisk, selvom brædderne er lige brede. :-)
Skrevet af: Jakob B., 6. december 2024 kl. 17.22
Alle de store tanker og drømme om rationel masseproduktion, og så står jeg alligevel og bøvler og klamper redekasser sammen af affaldstræ. Hrmpf..
Men det er selvfølgelig en tilfredsstillelse at få det brugt til noget fornuftigt.
Engang imellem kan man også være lidt heldig. Kassen på nedenstående billede kunne f.eks. bygges uden brug af hulsav, fordi der er et knasthul, som lige passer til en musvit. :-)
Den har huset sin første familie, og de skændes om den til vinterhytte, så jeg ved, at den virker efter hensigten.
Skrevet af: Jakob B., 6. december 2024 kl. 21.25
Musvitterne har bestemt ikke klaget, men bunden indvendigt i ovenstående redekasse måler ca. 17 x 17 cm, og det er betydeligt mere end DOF anbefaler.
Til min forundring ser det også ud til, at bunden i blåmejsens redekasse nærmere skal være større end musvittens.
www.dof.dk/images/fakta_om_fugle/fugle_i_haven/dokumenter/Fuglekasser_29-06-2020a.pdf
Skrevet af: James F., 7. december 2024 kl. 9.08
Hej Jakob.
Jeg limer altid mine redekasser sammen med vandfast lim og samler med gavl. søm. (Har redekasser der er 30 år gl.)
På låget brænder jeg en rest tagpap, - jo mere udhæng des længere holder boligen.
Jeg skruer ikke mine låg fast. I stedet monterer, jeg en klods/bræt under låget (lidt mindre end bunden.) Så borer jeg et hul igennem siden af redekassen og ind i klodsen. Hullet skal være så stort at et 2-2½" søm let kan stikkes ind og tages ud, når redekassen skal tømmes et par gange om året. Lettere og meget hurtigere end at skulle skrue skruer ud.
I bunden saver jeg bare et par trekanter af i stedet for at bore drænhuller.
Ang. størrelser. Dine fugle vil elske dine rummelige kasser. 10x10cm. er efter min mening et for lille et areal. Tænk på, at der skal være plads til 6-12 fugle i kassen. De får jo mindre plads end en burhøne ...! ;)
Skrevet af: Jakob B., 7. december 2024 kl. 13.32
James F - svar 7
Tak for noget knippel godt input. :-)
Tricket til låsning af låget er genialt.!
Da jeg så et svar fra dig tænkte jeg, at nu kom der nok en stor lektion i cementrør til musvitter, men det gjorde der slet ikke.
Er du også blevet lidt træt af dem.?
Er dine 30 år gamle redekasser bygget af ubehandlet træ.?
--
På nedenstående billede ses min foreløbigt eneste redekasse bygget specielt til blåmejser.
Den har vist nok de rigtige DOF mål, og den husede også en familie i år.
Jeg tømte den i efteråret, men det fortrød jeg faktisk, fordi det hele var så fint og parat til vinterbo.
Den tot tørret mos, som jeg i stedet lagde i, virkede som en sølle erstatning for de små pernittengryneres fine arbejde.
Det har fået mig til i fremtiden at foretrække at tjekke og evt. tømme redekasser igennem tagåbningen frem for at bruge bunden.
Kassen vender mod øst, og den fuskede plade på venstre side er beregnet til at beskytte imod solen.
Skrevet af: Jakob B., 8. december 2024 kl. 22.26
James F
Må vi se billeder af nogle af dine redekasser.?
Jeg kunne godt tænke mig at se, hvordan du proportionerer dine tage.
Taget på min blåmejsekasse er uhjælpeligt for lille, så det skal udskiftes, eller noget mere skal på.
Det bliver nok træ.
Jeg har ikke tagpap, så indtil videre bruger jeg kun maling.
Skrevet af: James F., 9. december 2024 kl. 16.37
Det med betonrør og 110mm PVC kloakrør har jeg ikke den store erfaring i mht. redekasser. Til gengæld har jeg i tiden lavet mange forskellige modeller, - altid ud fra, hvad kan jeg få ud af de forhåndenværende affaldsmaterialer. De spænder fra trykimprægneret fyr til gran og krydsfiner og til cedertræ.
Hvis du er heldig, at møde nogle tagdækkere i færd med at brænde tagpap på et sted, så hør dem ad, om de ikke har nogle rester, som du må få. (de skal jo betale for at få dem til forbrændingen.) Ellers kan f.eks. en zink/ kobberplade eller glat eternit, Hardieplank el. lign. være et godt alternativ til langtidsholdbar redekasse tag.
Solen forsvandt lige da jeg skulle ud og fotografere, med du kan vist godt få lidt inspiration :)
God arbejdslyst.
Skrevet af: James F., 9. december 2024 kl. 16.39
Under uglekassen kommer en stærekasse.
Skrevet af: James F., 9. december 2024 kl. 16.40
Mejsekasse.
Skrevet af: James F., 9. december 2024 kl. 16.42
Til sidst Rødstjertens hjem. :)
Skrevet af: Jakob B., 10. december 2024 kl. 11.18
James F
Mange tak for billederne.
Det er god inspiration at se både teori og praksis.
Nyt trykimprægneret træ, vil jeg ikke bruge. Men har det været brugt til noget andet i nogle år, og skal kassen hænge imod nord, så måske.
Det er rigtig godt at få brugt noget træ, som ellers skulle smides væk, og fuglene er jo ligeglade med, hvordan kassen ser ud, bare den virker.
Dine tage er ikke så store i praksis, som jeg forestillede mig.
Men teorien om, at et større tag giver bedre holdbarhed, må være korrekt.
Jeg har tænkt på en metalplade, men hvis den ikke er meget tyk, så bliver der skarpe kanter at slås med.
Lige nu er jeg lidt optaget af en idé om en flise af en slags i overstørrelse med drypkant påført i silikone og limet ovenpå trælåget.
Men jeg ved ikke, hvor længe eller hvor godt silikone kan holde som lim til det formål. Jeg bruger i forvejen silikone til større knasthuller, men der bliver det forankret omkring en skrue.
Ved stæren godt, at din uglekasse ikke er en stærekasse.?
Skrevet af: Jakob B., 12. december 2024 kl. 15.19
Ventilation er godt. Vand i kassen er mindre godt.
Hvis der ikke er drypkant på taget, så kan der måske løbe vand på undersiden og trænge ind i kassen.
Især, hvis man ikke saver helt rent og plant efter kassen er samlet eller hvis taget ikke er helt plant.
Den tanke bryder jeg mig ikke om, og for at få lidt mere fred i sjælen, så bruger jeg normalt også der en lille streg silikone til at danne barriere.
Jeg lægger den ovenpå lukkefladen og lægger malertape ovenpå, og så trykker jeg taget forsigtigt på og fjerner det igen, så silikonen kun fylder der, hvor der er sprækker.
Når silikonen er tør, så fjerner jeg tapen og monterer låget.
Skrevet af: Jakob B., 12. december 2024 kl. 18.27
Hvis man ønsker løs bund, så kan man save to lister, som man limer og skruer fast, og så kan bunden ligge på dem.
Men måske kan det i nogle tilfælde, især hvis væggene er tykke, være ligeså godt at nøjes med nogle gode skruer.
Her er de skruet i på den indvendige side, men det kan også gøres fra udvendig side og så lade dem gå langt igennem.
Tricket, som James bruger til låsning af tag, må i nogle tilfælde også kunne bruges til bund.
Skrevet af: Jakob B., 12. december 2024 kl. 21.57
Dårlige erfaringer med redekasser.?
Er der nogen, som har dårlige erfaringer at dele om redekasser, så andre kan undgå at begå de samme konstruktionsfejl.?
Når jeg f.eks. ser på det pangel, som man kan købe, så tænker jeg, at mange må have oplevet, at redekasser er gået i stykker eller falder ned.
Det har jeg nu ikke, men jeg har et rør (se nedenstående billede), som jeg har afprøvet og gerne vil advare imod.
Det skulle være så godt, fordi det er uforgængeligt kram.
Men det gør det for nemt at være kat, og hos mig døde der alt for mange musvit-unger.
Flere unger ville nok have overlevet, hvis diameteren havde været større, og der var mere ventilation.
Men katten er i sig selv grund nok til, at jeg ikke vil eksperimentere mere med den form for redekasse.
Skrevet af: James F., 13. december 2024 kl. 18.08
Tips og tanker ...
14# Stærene har et stort udvalg af boliger her, så de er ikke så interesseret i uglekassen. Mejserne er af og til på insektjagt derinde. Tidligt på foråret er allikerne mere interesseret, - men dem får falkene hurtigt jaget bort fra matriklen! :)
15# Hvis du har fald på redekassetagene, så er silikone ikke nødvendigt som vandnæse.
16# En løs bund vil jeg ikke bruge. Det KAN jo være, at fuglene allerede ér i gang med 2. kuld, når du i bedste mening vil tømme redekassen for materiale. Der er det mere sikkert, at tømme igennem låget.
17# Vedr. ophæng. Den fugt der evt. måtte komme fra en fugtig stolpe eller et træ, kan du minimere ved at hæfte et lag murpap bag på kassen.
Skrevet af: Jakob B., 14. december 2024 kl. 12.58
Det er sjovt med alle de tanker og idéer. :-)
Jeg må bøje mig for, at et tag med hældning er bedst.
Alle mine er så flade, at man nærmest kan justere et waterpas efter dem.
Men mindre selvfølgelig, at jeg hænger dem skævt. ;-)
Jeg har valgt at skrue tagene fast for at gøre dem mere tætte, og fordi jeg frygter, at de vil støje i vinden, hvis jeg bruger tricket med et løst søm.
Der er også løs bund i nogle af dem, men jeg er helt med på, at der i hvert fald skal tjekkes oppefra før tømning nedefra.
Jeg putter noget tørret mos i kassen før ophængning til vinterbrug.
Er det godt eller skidt.?
En blåmejsekasse, som måler 17 x 17 cm i bunden skønner jeg nok alligevel er rigelig stor.?
Men kassen er bygget, så jeg har forsøgt at reducere pladsen i bunden til 11 x 17 cm med en klods (se billede).
Kan det mon fungere, eller er det noget skidt.?
Skrevet af: James F., 18. december 2024 kl. 12.04
Jeg tror ikke, at mejserne bliver triste over, at de skal sove på et tørt lag blødt mos. Jeg vil i al fald helst sove i en seng med madras! :)
Du skal ikke være bange for, at give fuglene GOD plads. Jeg har et sted i udhænget, hvor der hvert år bor et Blåmejse par. Deres bundareal er 70x80cm.
Ang. flyvehullets diameter, - det er vist ikke 28mm, som Blåmejserne gerne vil have, er det ...!?
Skrevet af: Jakob B., 18. december 2024 kl. 13.04
Tak for dit svar. Det beroliger mig. :-)
Hvis du ser DOF's tabel i svar 6, så skriver de, at flyve-hullets diameter skal være 2,8 cm til blåmejser.
Blåmejserne vil sikkert gerne have det lidt større, men jeg er bekymret for, at en musvit så vil gøre krav på redekassen.
Det søm, der stikker ud af siden på din mejsekasse i svar 12, er det låsen til taget, som du har trukket halvt ud.?
Skrevet af: James F., 18. december 2024 kl. 13.23
Jeps, hullets diameter skal være 28mm. til Blåmejserne. Jeg synes bare, at dit hul i # 19 ser mindre ud ...
Musvitterne kan ikke komme igennem Blåmejse hullet. De vil som skrevet gerne have et 32mm. hul.
Ja, i svar 12 og 13 kan du se sømmet, der fikseret låget være inde og ude. Jeg har et galvaniseret søm i hver side.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Masseproduktion af redekasser