Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. oktober 2024 kl. 18.43
Jeg har ikke fodret fugle siden jeg læste om den virus, der angriber solsorte og jeg har ikke set samme antal solsorte som normalt her i starten af efteråret. Bør vi være forsigtige med fodring i hus og på brædt?
Ingeborg
Skrevet af: Søren Duun, 27. oktober 2024 kl. 23.52
Hej Ingeborg.
Jeg tror ikke at fodring af solsorte og andre drosselfugle fra et foderbrædt vil gøre skade på bestanden .
Det er en virus, der forårsager dødelighed iblandt drossel fugle hvortil solsorte hører til og den breder sig ifølge Danmarks ornitologisk forening hurtigt. Men ofte er det med sådanne pandemier at de får tynget ud i bestanden, der så senere kommer på fode igen . Jeg kunne ikke forestille mig at fodring generelt vil kunne skade eller være smittebærere iblandt fugle. Jeg kan hellere ikke finde nogle skrivelser, der fraråder det. Men man kan så diskutere om fodring generelt gavner en bestand af fugle, eller om de hellere skulle klare sig uden fodring...
Ok jeg ved at der er en hvis hygge forbundet med at fodre fugle og det er også hyggeligt at se hvilket fugle man har i sin have...
Hvis du ( eller andre) vil læse meget mere om denne virus, står det på www.dof.dk/om-dof/nyheder?nyhed_id=2300. Som er ornitologisk forening hjemmeside :
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. oktober 2024 kl. 8.19
Tak for svaret og et fint link med forklaring.
Med venlig hilsen - Ingeborg
Skrevet af: Tine Horsum, 19. november 2024 kl. 18.18
Jeg ville sørge for, at få rengjort foderbrættet med fx brun sæbe (flydende) eller bare opvaskemiddel. Rodalon *kan* være giftigt, hvis man ikke rengør godt efterfølgende i flere hold rent vand.
Husk handsker!
Jeg har haft solsorte i haven, men nu færre. En enlig fætter så jeg gnaske i udsmidte æbler for nylig. DE, der ellers ejede min baghave og skældte ud, hvis jeg udførte havearbejde, ved DERES sengetid (!). ;-) Er vist væk... :-(
Men man burde nok huske at rengøre foderautomater osv. Jeg gør det kun, når de sættes op for året...
Mvh
Tine- ja uden katte, får man solsorte.
Skrevet af: Jakob B., 20. november 2024 kl. 14.34
Jeg frygter mest fugleinfluenza.
Det der med bare at hælde en portion mad ud på foderbrættet er jeg derfor holdt op med. Især i fugtigt vejr eller på et vådt foderbræt må der ikke ligge mad direkte på brættet.
Jeg skønner, at den største risiko for smitte blandt fuglene opstår, når der i bunden dannes den slimede blanding af gamle madrester, fugleklatter og vand.
Jeg fodrer derfor nu i stedet meget afmålt i små skåle, som hurtigt bliver tømt, så de kan komme ind og blive gjort rene igen.
Håndfodring af den gamle musvit er jeg grundet fugleinfluenza også holdt op med. Eller rettere, jeg arbejder på det. Han kan jo ikke forstå det, og engang imellem er han bare så insisterende, at der ikke er noget at gøre. Der kan stå fint foder på foderbrættet, men han sidder alligevel i opalen og skælder ud og ser bebrejdende på mig. Nå ja okay, det er jo heller ikke værre, end at jeg for havefredens skyld efterfølgende kan vaske hænder.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Virus ved foderbrædtet?