Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. september 2024 kl. 9.06
Efter forårets flåtbid har jeg været yderst påpasselig: bukserne nede i knæstrømper og høje gummistøvler. Altid trøjer/skjorter med lange ærmer og oftest handsker.
I den ekstreme varme i sidste uge vovede jeg mig ud med bare arme. I løbet af natten troede jeg at have fået to myggestik tæt på hinanden på underarmen. Da jeg fik brillerne på var der to bittesmå 1 mm store sorte prikker midt i “myggestikket” .
Jeg fik desinficeret og gravede prikkerne ud med en synål.
Med det blotte øje kunne jeg ikke identificere prikkerne. Så tog jeg et billede og video med min Ipad. Så kom der liv i prikken.
Research i Naturbasen: flåter på nymfestadiet!
Det klør afsindigt, så jeg fik igen brug for XYLOCAIN, som tager kløen. Pas på derude! Flåten er fotograferet på kanten af en kryds og tværs, stærkt forstørret.
Ps. Min mand er aldrig udsat for hverken myggestik eller flåtbid?.?
Skrevet af: Søren Duun, 13. september 2024 kl. 17.53
Hej Ingeborg.
Er din mand rygere? Jeg ved ikke om det stadig er en skrøne at rygere ikke får myggestik eller stik fra skovflåt, men jeg selv var voldsom plaget at myggestik som barn og senere i puberteten. Men som voksen er det aftaget. Det kan skyldes alt den medicin man får med tiden at de ikke finder en interessant....
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. september 2024 kl. 22.23
Nej min mand har ikke røget de sidste 40 år. Men han har generelt altid koldere hænder f. eks. og er en frossenpind. Måske har det noget at sige.
Ingeborg
Skrevet af: Lene Skelmose, 15. september 2024 kl. 17.32
Har læst om et forsøg med malariamyg. Et antal personer sov i hver sit telt. De havde alle spist noget forskelligt og man talte så hvor mange myg der satte sig på de forskellige telte, for at finde ud af om noget afskrækkede/tiltrak mere end andet. Den person der havde spist salvie havde kun få besøg. Måske vi lugter forskelligt og det gør forskellen? Når jeg går tur med min søster kan jeg komme hjem med underbenene oversået med flåt 20-25 stk. Hun har 0. Det er ikke retfærdigt!
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. september 2024 kl. 19.38
Nej, er ikke retfærdigt! Jeg har mistanke om at jeg har fået mine flåtbid da jeg høstede lavendler, så lavendelduft afskrækker åbenbart ikke.
For nogle år siden havde vi lejet et sommerhus ved Vestkysten. Vi havde ved traveturen ned til stranden fået mange flåter på os. Da vi spurgte om der ikke skulle gøres opmærksom på at der var mange flåter, fik vi svaret at det jo kun var nymfer og de var uskadelige.
Ingeborg
Skrevet af: Lene Skelmose, 16. september 2024 kl. 14.23
Hej Ingeborg. Har nu heller aldrig oplevet at de har været et problem. Bare man får dem af i tide. Min mor har som barn fået en flåt opereret ud af hovedbunden så de kan gode lave ravage selvom de ikke er smittet.
Skrevet af: Lene Skelmose, 16. september 2024 kl. 14.23
Hej Ingeborg. Har nu heller aldrig oplevet at de har været et problem. Bare man får dem af i tide. Min mor har som barn fået en flåt opereret ud af hovedbunden så de kan gode lave ravage selvom de ikke er smittet.
Skrevet af: Tine Horsum, 19. november 2024 kl. 18.39
Flåtnymfer har ikke været på et andet pattedyr, så de kan ikke smitte! Jeg har givet haft et par stykker på mig, som er kommet med ind i en kattepels, men de har ikke haft bidt sig fast (på katten). De kan ligne en sårskorpe, men hvis de sidder fast, så er det bare om, at hive dem af!
Som ryger (fyha) og i perioder B-vitamin og hvidløgsæder, kan jeg hermed afkræfte at dette virker mod myg/flåter. Hvis man sveder meget og udånder meget CO2, så er man oplagt offer for blodsugere! De går efter CO2 i udåndingsluften bla.
Citrus kan fungere mod myg imyggelys. Men som astmatiker og allergiramt vil jeg fraråde levende lys indendørs -og æteriske olier! De er ligeså naturlige som fx arsenik eller soloanin.
Alt "naturligt"- kan være ret så usundt! Planter kan være giftige som forsvar mod herbivorer, så "naturligt" og "gammel kinesisk visdom" og "indisk visdom"- får mine alarmklokker til at bimle. Bevares Yoga og fx Tai Chi kan være nyttigt- for nogen, men er du ikke sund og rask, så tal lige med en læge/fysioterapeut.
Undskyld! Nu rendte min kæphest vist af med mig!
Men naturligt er ikke det samme som sundt!
Mvh
Tine
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Når flåter ødelægger haveglæden