Forum

- når nu vi snakker snegle

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 28. juli 2024 kl. 6.32

- vil jeg lige fortælle om en opløftende oplevelse. Rundt i kanten af vores højbed (til grøntsager) gaber det nogle steder med med 1-2 cm ned mod fliserne. En lille koloni af leopardsnegle ynder at gemme sig der inde. Der er grene i bunden, så der er nok en del hulrum, de kan være i. En dag jeg kom ud, så jeg rundt i kanten af højbedet en dræbersnegl "i fuld galop" skarp forfulgt af en leopardsnegl. Leopardsneglen "bed, raspede - eller hvad den nu gør- dræbersneglen i bagenden og dræbersneglen forsøgte med al magt at komme væk. Desværre fik jeg forstyrret dem, da jeg kom med mobilen og ville tage video så fik ikke optaget ret meget, men man kan se at leoparden angriber. Højbedet har fået sin egen forsvarshær. Og kors hvor kan de leopardsnegle blive STORE!

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. juli 2024 kl. 12.01

Ej , hvor fin en iagttagelse. Det vil jeg da iscenesætte. Vi har altid store leopardsnegle i den lukkede kompostbeholder. Jeg vil tage en af dem ud ud pudse på en dræbersnegl for at se, hvad der sker.
Ingeborg
Nb. Jeg kunne sætte flere leopardsnegle ud i haven, men hvad spiser de, når de ikke kan jagte dræbersnegle ?

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. juli 2024 kl. 9.55

Jeg læste lige i avisen at Genbrugspladser ikke tager imod snegle. Folk kommer med snegle i spande og poser, men må enten sende dem til forbrænding, grave ned eller andet.
Jeg håber ikke at nogen er så tåbelige at skylle snegle ud i toilettet.
Ingeborg

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Bording Jensen, 9. august 2024 kl. 18.30

Hvordan går det med sneglene rundt omkring i haverne?? Jeg bor i gammel skov ud til mose og ellekrat med stor gammel staude og rosenhave og har haft et svindende snegletryk de sidste 10 år - her i juni kom sneglene bitte små myldrede de rundt på alle stier og græsplæner spist alle dagliljer og hosta - som noget helt nyt har horder af snegle fortæret alle skvalderkål i alle mine gamle budskadser skovbryn og bag garager - de har udryddet store mængder agersnerler i stengærde og op ad roser og æble espalier sammen med store mængder italiensk ingefær der sidste år bredte sig voldsomt i staudebedet - derefter sneglene sidst i juli nærmest forsvundet søgt andre jagtmarker eller har udryddet sig selv nu er bestanden normal og ses i de første nedfaldsæbler og i grenbunker - spiser snoge snegle?? Dem har jeg en del af

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. august 2024 kl. 21.19

Hej Lone.

Du har været heldig at dine snegle også har taget de ukrudtsplanter som ikke er velkomne i haven....

Mht om snogen tager snegle fandt jeg ud af at det kun er unge snoge, der tager snegle og som regel kun nøgensnegle...jeg var ikke selv klar over det ,så det måtte undersøges via Google.

Nyt svar til emnet »- når nu vi snakker snegle«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > - når nu vi snakker snegle

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider