Forum

Servering af alkohol for fugle

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Elena B., 15. maj 2020 kl. 13.49

I vores have får snegle normalt ædt de fleste stauder ned hurtigere end de kan nå at vokse, men heldigvis ser mine nye sneglefælder ud til at virke effektivt (og her ønskes ikke en diskussion om hvorvidt snegle skal bekæmpes eller ej). Jeg har fyldt fælderne med øl og en enkelt ingefærøl vi havde stående, og de er nu fyldt med druknede snegle (samt en edderkop, en bænkebidder og flere andre insekter). Jeg har læst at nogle fugle kan finde på at spise snegle.

Kan jeg servere indholdet af sneglefælderne for fuglene, som alligevel kommer hver morgen og spiser ved foderautomaten, eller er det farligt for fuglene at spise dyr, der dels har været døde 3-4 dage og dels ligget og marineret i alkohol? Kan jeg regne med, at fuglene selv kan afgøre om de kan tåle det og i så fald lader være med at spise af det?

Mvh. Elena

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. maj 2020 kl. 15.11

Det er jo slet ikke alle fugle der spiser snegle og da slet ikke nogen, der ikke er levende Og som de selv befordrer til de evige jagtmarker. Hæld skidtet i et dybt hul i jorden er MIT råd.
Ingeborg

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. maj 2020 kl. 16.22

Fugle dør ikke af af gærer frugt, men kan godt blive fulde af mosten. Men blandet op med dagegamle døde snegle? Hvorfor i alverden vil du tænke på det?
Ingeborg

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elena B., 15. maj 2020 kl. 18.38

Tak for dit svar, Ingeborg. Jeg håbede ellers lige, at jeg kunne bruge indholdet af fælderne til at lokke flere fugle til haven med noget, der ellers bare går til spilde - men jeg vil på din opfordring kyle det ud i stedet :)
Mvh. Elena

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. maj 2020 kl. 23.29

Det er en skrøne, at f.eks. høns kan blive fulde af at spise gæret frugt. Her får de det hvert år flere gange, og de spiser kun lidt ad gangen, selv om de i første øjeblik kaster sig over det.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. maj 2020 kl. 8.06

Skrøne eller ej, fugle og høns spiser gæret frugt, men om de har godt af den anretning Elena B vil servere Kan kun betvivles.
Ingeborg.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 16. maj 2020 kl. 23.52

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 17. maj 2020 kl. 3.25

Nu er det ikke sådan særlig godt, at drukne snegle i øl. Det er vurderet som dyrplageri, til min store ærgrelse, da de der pyramideformede ølfælder, var meget gode til de iberiske (dræbersnegle), og der gik højst en leopardplette kældersnegl i. Ellers ikke noget.

Men, det er dyrplageri. Så nu klipper jeg de små møgdyr med en skarp saks ned i en pose, jeg har smøget om hånden. Posen bliver bundet for, og ryger til restaffald.
Der er ingen større dyr, der gider æde dem. Men døde snegle kan være lokkemad for de iberiske.

I øvrigt: Så kan elefanter blive fulde af gærede bananer!
Pindsvin kan også blive påvirkede af gærede æbler.

Men nogen dyr er tilpasset de gærede frugter og bær- som silkehaler fx. Andre er ikke tilpasset dyrkede frugter og bær, som ikke forekommer naturligt- og i de mængder, de kan findes i, hvor mennesker har haver/plantager.
Nu mere sukker, nu mere alkohol.

Mvh
Tine

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 17. maj 2020 kl. 3.29

Forresten tror jeg, at "Emil fra Lønneberg" oplevelsen er autentisk, jeg synes, jeg har læst det, et eller andet sted i Astrid Lindgrens Erindringer.

Mvh
Tine- men jeg orker ikke lige at genlæse og lede!

9 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 20.02

Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.

Nyt svar til emnet »Servering af alkohol for fugle«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Servering af alkohol for fugle

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider