Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. august 2019 kl. 9.59
Jeg tror at mine indlæg gik under i tråden om sommerfugle ved hvepsefælden. Mine foderflasker til sommerfugle tiltrækker bare så mange admiralsommerfugle lige til solnedgang at jeg aldrig har ser så mange. At det er admiraler må bero på at de har en længere snabel.
Jeg har brugt en Ribena flaske, lavet huller i en exakt højde i rillen,hvilket er nødvendigt for at saftstanden kan være op til hullerne og saften ikke kan løbe ud. For at hjælpe sommerfuglene med at få fodfæste har jeg gjort flasken ru med sandpapir,
Maddingen er fortyndet saft med ekstra sukker/sirup. Jeg må fylde efter med vand hver dag. Desuden har jeg observeret at sommerfuglene især er vilde med saften som har hængt i flere dage og er begyndt at gære. Hvepsene er interesserede, men opgiver hurtigt.
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 31. august 2019 kl. 10.27
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. august 2019 kl. 11.58
Jeg har set andre løsninger, hvor man har lader teposer trække saft og har hængt dem op. Tror at admiralen har en ekstra lang snabel, den hører jo også til de lidt større sommerfugle. På billedet er saftstanden sunket i løbet af dagen. Nogen fordampning kan der vel næppe ske, fordi skruelåget er på.
Ingeborg
Skrevet af: Jakob B., 31. august 2019 kl. 12.49
Det kunne måske være interessant at få at vide, hvad sådan en automat har med god dansk økologi at gøre.?
Hvis den kun er beregnet til at give en visuel oplevelse på dyrenes bekostning, så vil de fleste økologer med omtanke nok helst være den foruden.
Jeg vil gerne som udgangspunkt advare imod 'legetøjet', fordi jeg fulgte den anden tråd med udviklingsarbejdet, og jeg tror ikke på, at det har noget gøre med omsorg for sommerfuglene.
Mig bekendt var der ikke engang interesse for at finde ud af, om hullerne kan skade sommerfuglene.
Jeg har endnu heller ikke set et godt argument for at vælge en kunstig foderautomat frem for f.eks. en sommerfuglebusk.
Nedenstående billede er fra i dag.
Skrevet af: Kim Petersen, 31. august 2019 kl. 12.59
Man kan også dyppe nogle snore eller tøjstrimler i sukkersaftevand, gerne tilsat lidt rødvin, og hænge dem op i træerne i haven.
Og hvis man så går ud i haven med en lygte, når det er blevet mørkt, vil man se en mængde (og der kan være rigtig mange !) natsommerfugle på snorene.
For tiden kan man blandt andet se den store og smukke Rødt Ordensbånd. :-)
Skrevet af: Jakob B., 31. august 2019 kl. 12.59
"Jeg tror at mine indlæg gik under i tråden om sommerfugle ved hvepsefælden."
Tråden er der da endnu:
www.havenyt.dk/forum/dyr_i_haven/20273.html
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. august 2019 kl. 21.56
Der er en væsentlig forskel på en hvepsefælde og en foderautomat til sommerfugle. Accepter at jeg ikke vil have 50 invasive sommerfuglebuske og at sommerfugle er en berigelse i enhver have . PUNKTUM
Ideen med tøjstrimler er rigtig fin.... langt fra terassen, for om dagen vil den trække hvepse til.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. september 2019 kl. 8.39
Fin artikel om sommerfugle og sommerfuglebuske. LÆS DEN VIGTIGE INFORMATION NEDERST TIL HØJRE I ARTIKLEN.
www.dn.dk/nyheder/guide-sadan-planter-og-vedligeholder-du-sommerfuglebusk/
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 1. september 2019 kl. 9.22
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. september 2019 kl. 9.33
Min enlige lille sommerfuglebusk i krukke dufter fint. Det andet hold blomster efter afskæring af første hold for 3 uger siden er også afblomstret. Da den er invaderet fra vores nabo, knder jeg ikke navnet på den.
Jeg har tænkt på at de mange sommerfugle ved busken bestøver blomsterne så de rigtigt kan danne frø og derfor klipper jeg blomsterstandene af så snart de er afblomstrede.
Foderautomaten er derfor fin lige nu og ren service til sommerfuglene. Hvis de beskadigede deres snabler ville de nok holde sig fra at fornøje sig ved automaten.
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 1. september 2019 kl. 9.44
Skrevet af: Jakob B., 1. september 2019 kl. 10.03
Prølilæsher F. Christensen, hvor du i forvejen burde have læst, hvis du følger med i emnet:
www.havenyt.dk/forum/dyr_i_haven/20273.html#e138868
Skrevet af: Anonym bruger, 1. september 2019 kl. 10.34
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. september 2019 kl. 10.57
Der kan slet ikke blive tale om at nedlægge en god forretning endnu. Tilstrømningen til SUKKERBAREN er støt stigende og jeg har åbnet en bar mere lige ved siden af. Anmasende gæster i hvepsedragt viftes bort med et vingeslag. Sjovt nok synes admiralerne bedst om den bar, der stadigvæk har reklamebanneret på flasken. Der har heller ikke været brug for en samaritter endnu.
En iagttagelse: når saften er et par dage gammel, ved at gære og kun er spædet op med vand, er sommerfuglene omkring den mere tillidsfulde. Ligesom fulde mennesker på en barstol.:-)
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 1. september 2019 kl. 11.17
Skrevet af: Jakob B., 1. september 2019 kl. 11.57
Jeg håber, at vi kan hjælpe hinanden med at udvikle mange spændende ting, som kan blive til gavn for alle haveejere.
Og den dag, jeg ser et godt økologisk formål med en kunstig sommerfuglefoderautomat, så vil jeg også gerne være med og bygge og udvikle videre efter den opskrift, som jeg allerede har fremlagt.
Men i den retning har jeg endnu ikke mødt en overbevisende argumentation.
Og risiko for dyremishandling i godgørende projekter betragter jeg ikke som petitesser.
Foder
Hvor mange ved mon, at havregryn kan få fuglenæb til at fryse sammen om vinteren, så fuglen ikke kan spise.
Jeg blev meget forskrækket, da jeg hørte om det første gang, og jeg overvejede, hvor nemt jeg kunne være gået i den dyremishandler fælde af ren og skær misforstået omsorg.
Og med den historie i baggrunden, så må jeg bare sige, at jeg som amatør har mest lyst til at være meget forsigtig med at eksperimentere efter fri fantasi med kunstigt foder til sommerfugle.
Admiralen elsker halvrådne frugter, og så bliver den logisk også tiltrukket af lugten fra halvrådden ribena. Det tror jeg heller ikke, at Admiralen tager skade af, men jeg ved det strengt taget ikke, og jo mere man blander sammen, jo større må risikoen være for, at man dummer sig.
Der er også det med fodring, at den forpligter. Hvis en kunstig foderautomat er den eneste lokale foderkilde, så sulter dyrene øjeblikkeligt, når automaten løber tør.
Sukkervand på en bomuldssnor til nat insekter, tror jeg nok, at jeg også bliver nødsaget til at prøve. Ikke som en vedvarende foderautomat, men blot en enkelt nat eller to engang imellem for at se, om det kan afsløre nogle flere arter i mit lokale økosystem og evt. give et indtryk af deres antal. :-)
Sommerfuglebusken forsyner også om natten:
www.havenyt.dk/forumbilleder/017626/sommerfuglebusk-insekt-09.jpg
Skrevet af: Anonym bruger, 1. september 2019 kl. 12.17
Skrevet af: Jakob B., 1. september 2019 kl. 13.04
@F. Christensen
Jeg har ikke set bevis for, at havregryn er farlige for fugle, men det behøver jeg heller ikke.
Jeg mener, at tvivlen skal komme fuglen tilgode, indtil det modsatte er bevist.
Og tilsvarende for sommerfuglen.
At valset havre ikke er et normalt naturligt vinterfoder til en vild fugl finder jeg umiddelbart indlysende.
Og tilsvarende urent gæret ribena med sirup osv. til sommerfugle.
Skrevet af: Anonym bruger, 1. september 2019 kl. 18.25
Skrevet af: Anonym bruger, 1. september 2019 kl. 18.31
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. september 2019 kl. 18.51
Hold nu lige op. Hvem tør for fremtiden jage en spade eller greb i jorden?`Træde på jorden? Tænk om man kom til at sluge en gnavpande :-) Altså en lillebitte een.
Hvem fodrer med våde havregryn på jorden? Fuglefoderhuse som holder foderet tørt er opfundet. Iøvrigt blæser havregryn jo væk, hvis de ikke er tøjrede i et foderhus.
Jeg husker en hvis Herre, som ville opdrætte fluer så svalerne fik noget at æde. :-) Det kan umuligt være den mand, der er bekymret sommerfugles snabler.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. september 2019 kl. 18.55
Se, hvor fint admiralen kan styre sit grej!
Ingeborg
Skrevet af: Jakob B., 1. september 2019 kl. 22.58
Jeg forstår jer slet ikke.
Hvis jeg udvikler noget til dyr, og der bliver rejst tvivl om, hvorvidt en detalje er skadelig for dyrene, så vil jeg da mene, at det primære må være at få afklaret om risikoen er reel, og hvad man kan gøre for at begrænse den.
@Ingeborg Hansen
Jeg kan vitterligt ikke se, hvad landsvaler hos mig har med sommerfuglene hos dig at gøre.
Hvis du havde fulgt med i den tråd, hvor det omtales, så ville du vide, at jeg indtil videre har opgivet fodringen, og du ville også vide, at det er en helt anden økologisk historie.
Hvis sommerfuglene havde unger, som døde på reden, fordi mine sommerfuglebuske pludseligt ikke ville producere føde, evt. fordi de var blevet sprøjtet med roundup, så ville jeg måske også få travlt med at bygge en sommerfugle foderautomat til at modvirke katastrofen. Men sådan er virkeligheden ikke.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. september 2019 kl. 23.59
Nå nå, det er nyt for mig at sommerfugle har reder med unger. Jacob vi to lever i hver sin verden - og fred være med det.
Ingeborg
Skrevet af: Jakob B., 2. september 2019 kl. 8.24
@F. Christensen
Ved du, hvorfor en del mennesker med hjemmebrænderi er blevet blinde.?
Skrevet af: Anonym bruger, 2. september 2019 kl. 8.36
Skrevet af: H. Christensen, 2. september 2019 kl. 9.02
F.Christensen
Det er nok mere at hvis man ikke distelere rigtigt så bliver det til metanol.
Mvh
Skrevet af: Anonym bruger, 2. september 2019 kl. 9.11
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. september 2019 kl. 9.30
Igen er der en person, der totalt afsporer et indlæg, for hvad har hjemmebrænderi at gøre med en saftflaske til sommerfugle?
Men blind høne finder jo også et korn!
Ingeborg
Skrevet af: Jakob B., 2. september 2019 kl. 11.43
Ja, træsprit kan føre til blindhed.
Jeg mener, at produktionen af træsprit kan opstå ved en fejl, hvis man ikke er meget renlig, og der ved et uheld kommer en forkert gærcelle ned i beholderen.
Hvor meget kontrol har Ingeborg Hansen mon med de gærceller og bakterier, som hun serverer for sommerfuglene i den rådne saft.?
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. september 2019 kl. 12.23
Ja, de første admiraler er taget for spritflyvning, men fortsatte tilbage til flasken, så blinde var de ikke blevet,
Ingeborg
Skrevet af: Lars Holt, 2. september 2019 kl. 16.21
Nu har jeg lavet vin i 47 år, og jeg har aldrig hørt om, at der skulle opstå fare for at der udviklede sig træsprit (metanol) i vinen. Det er etanol, der dannes ved gæringsprocessen.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. september 2019 kl. 18.35
Denne tråd har takket været et medlem udartet sig til noget , der heller ikke har en dyt med “god dansk økologi” at gøre. Så jeg slutter festen her med et kalenderblad fra gårsdagens Storm P. tegning.
Ingeborg...... og det er ligesom med ASKEPOT. DEN DER KAN PASSE SKOEN MÅ TAGE DEN PÅ :-)
Skrevet af: Jakob B., 2. september 2019 kl. 22.11
Jeg har tre for mig vigtige formål med at blande mig i emnet.
Det ene er at advare læserne, og det er jeg for længst færdig med.
Det andet er at få deltagerne på sporet med hensyn til forsigtighedsregler, når man udvikler noget til dyr.
I det stykke er jeg indtil videre kun blevet hånet og er ingen vegne kommet.
Det tredje er at få en saglig debat om, hvorvidt det overhovedet er økologisk fornuftigt at opstille en sommerfugle foderautomat.
Og på det felt er jeg kun blevet belært om, at sommerfugle er en berigelse.
Men det er det jo også at vinde i tips, og det siger heller ikke noget om den økologiske kvalitet.
Hvis nogen mener, at den rådne saft i beholderen er garanteret ugiftig, så kan de jo være mundskænke og tage en slurk af sommerfuglenes rester i flasken, før den udskiftes.
Det håber jeg ingen har lyst til, og det vil heller ikke være tilstrækkeligt, fordi der kan være stoffer, som mennesker godt kan tåle, men som sommerfugle ikke kan tåle.
Og fodres der systematisk i større stil, så bør nærings- og vitaminindholdet også være i orden.
Men dette er naturligvis kun noget, der kan bekymre, hvis det gøres for sommerfuglenes skyld, og jeg bør måske beklage, at jeg har været lidt tung til at forstå, at det derfor ikke har en døjt med emnet at gøre.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Sommerfugle foderautomat