Skrevet af: Søren Duun, 11. november 2018 kl. 20.26
Jeg er blevet anbefalet denne metode, da den både er human, giftfri og ikke mindst resistens forebyggende.
Klapfælder fås billige i korn og foderstoffer og byggemarked.
I mit tilfælde fik jeg nogle gratis af vores Rottemand her i kommunen.
Skrevet af: Søren Duun, 11. november 2018 kl. 20.27
Og peanutbutter
Skrevet af: James F., 12. november 2018 kl. 7.37
Ja, peanut butter er sikkert også noget, som rotterne vil synes om, her er musene i al fald glade for lugten.
Husk, at binde fælden fast med en snor el.lign. De kan flygte langt væk med fælden, inden de dør og sådan en rotte er ikke spændende, at møde i april omme bag ved de opmagasinerede sommerdæk, når rotte og fælde forsvinder i december ...
Man kan selvfølgelig også skrue fælden fast på et bræt.
Knæk og bræk.
Skrevet af: Søren Duun, 15. november 2018 kl. 20.12
Tak skal du have, Apropro det med at binde fælden fast fortalte en her på vejen og kom med en fælde han ikke længere brugte. Den var fastspændt på en tyk jernring og han havde netop opdaget det du beskriver. Men jeg har dem i drivhuset hvor de ikke kan komme væk med dem.
Men hvor gøre det dog ondt når man som jeg arbejdede med en spændt fælde. Det kostede en smadret negl og en masse blod. Så lad endelig vær med det.......
Skrevet af: Jeanette Bergqvist, 18. november 2018 kl. 9.54
Bekæmpelse af rotter
Skrevet af: Jakob B., 18. november 2018 kl. 11.04
Jeg ville ønske, at jeg kunne promovere den lille frækkert på nedenstående billede som en perfekt økologisk rottebekæmper.
Lopperne har jeg fået styr på.
www.klimadebat.dk/forum/oekologisk-bekaempelse-af-kattelopper-kun-med-kam--d9-e3412.php
Men det går galt med andre ting. Især fodringen ser jeg som en temmelig håbløs opgave at gøre økologisk bæredygtig.
Skrevet af: Jakob B., 18. november 2018 kl. 11.12
@Søren Duun
Ja, det er nok med at passe både på fingrene og ruderne i drivhuset. ;-)
Jeg troede, at fælden virkede som en guillotine, når rotten stak hovedet ned i hullet. Men den virker altså som en ganske almindelig smækfælde.?
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. november 2018 kl. 17.57
:-) det er foderet/lokkemaden, der skal ned i hullet.
Ingeborg
Ps. Jeg føler med dig Søren, for selv en musefælde gør ondt selv med det mindre smæk. Jeg har nu anskaffet lukkede fælder, hvor man trækker i en strip for at spænde fælden inde i den lukkede kasse.
Ingeborg
Skrevet af: Søren Duun, 18. november 2018 kl. 22.04
Det værste var nu at min far havde gjort nøjagtig det samme og havde netop advaret mig. Alligevel dummede jeg mig.
Så hel lærenem er jeg åbenbart ikke.
Skrevet af: Søren Duun, 26. november 2024 kl. 20.32
Hej alle.
Er der nogle af jer, der har problemer med at havens småfugle og solsorte går i klapfælderene. Hvis ja, hvad bruger i som lokkemad.?
Jeg har udlagt hampefrø i mine fælder, hvilket sikkert er årsagen og selv om mine fælder er i en lukket kasse med et lille hul har jeg opdaget at fuglene søger herind . Men nu vil jeg igen prøve med peanutbutter og så se om ikke det holder dem væk .
Skrevet af: Jakob B., 26. november 2024 kl. 22.31
Søren Duun - Svar 9
Min nabo fortalte, at han havde dræbt en gærdesmutte i en klapfælde i stalden, og siden har jeg ikke brudt mig om klapfælder.
Jeg har ingen erfaring med peanutbutter, men jeg tvivler nok lidt på, at det virker som fugleskræmsel.
Måske bør du i stedet udtænke et bedre system.
Jeg så et sted, at du skrev noget om, at fuglene hellere ville yngle i naboens carport end i dine redekasser.
Måske er en del af forklaringen, at de har opdaget, at dine hulkasser er livsfarlige.?
Men det er jo nok ikke et helt lille hul, når solsorten kan komme ind.
Hvad med i stedet for et hul i kassen at lave en meget lille sprække helt nede ved jorden.?
Eller grave en lille grøft ind under den evt. med en småkringlet korridor, som fuglene ikke kan bruge til indgang.?
Og så i øvrige bore en del små huller i kassen tæt ved jorden, så duften kan spredes til omgivelserne.
Er det kun mus, eller er det også til rotter.?
Mus behøver kun en meget lille åbning mindre end til nogen redekasse, jeg kender.
Skrevet af: Søren Duun, 27. november 2024 kl. 12.17
Hej Jakob.
Der er ingen tvivl om at jeg må udtænke en plan for hvordan at jeg for ramt på rotterne, uden at der går en fugl i mine fælder. Jeg har prøvet forskellige modeller, både ryoms kassefælde og den anden de også laver, men fuglene går stadig i dem.
Jeg fik i øvrigt en stor rotte i går, i en af mine klapfælder. Jeg har desuden haft kommunens rotte mand ude for at sætte en giftkasse op.
Jeg kontaktede kommunen da jeg så den første rotte i år og er derfor garderet. Normal bryder jeg mig ikke om giften af mange grunde og vil helst bruge fælderne, men da jeg har pligt til at melde det gør jeg det og her i kommunen har jeg også fået klapfælder af vores rottemand . Så jeg er med andre ord på forkant med problemet. Det er i øvrigt mærkelig at man ikke ser rotter om sommeren eller i foråret, men kun om efteråret...
Skrevet af: Jakob B., 27. november 2024 kl. 13.19
Søren Duun
Ja undskyld, det er selvfølgelig rotter, det handler om.
Jeg blev snydt af betegnelsen "et lille hul" plus, at jeg nok fortrængte det, fordi jeg får onde drømme, hvis jeg tænker for meget på rotter. ;-)
Men jeg mener, at princippet er det samme, så jeg håber, at du alligevel kan bruge noget af det til lidt inspiration, så din overdækningskasse effektivt kan holde fuglene ude.
Det bør være muligt at etablere så meget labyrint ved indgangen, at fuglene ikke går ind.
Hos mig er der ikke meget, som kan interessere rotter, og måren plejer at komme forbi. Den kan på det nærmeste udrydde både mus og rotter.
Mine to sidste katte er i dag blevet indekatte og passer de to vigtigste udbygninger.
Der er også kommet en del nye elektriske og automatiske rottefælder på markedet.
Med min rotteskræk ville jeg gå efter en fælde, hvor jeg skal se og røre så lidt som muligt ved bæstet.
For nogle kan det også være en spændende udfordring selv at udvikle en hel fælde til både mus og rotter.
youtu.be/l4PaGvAhV9I?feature=shared
www.youtube.com/shorts/QvipwblFVno
Skrevet af: Alice Greifenstein, 29. november 2024 kl. 21.38
For et par år siden var jeg sikker på, at der var rotter i hønsehuset
rottefængeren satte en fælde op, som han selv ikke troede på.
Så måtte vi selv i gang. Jeg har samtlige rottefælder.
Det resulterede i 260 døde rotter.
Så måtte rottemanden komme igen. Denne gang med gift.
Enden på historien blev, at rotterne var væk.
Vi har nu mus - men ok.
Her i Sverige kostede det hen ved 10 000 kr.
Skrevet af: Jakob B., 30. november 2024 kl. 11.28
Alice Greifenstein
Så kan du tale med om dyre æg. lol
Det vigtigste middel imod rotter er nok at forhindre deres adgang til føde, og det er ikke så nemt i et hønsehus.
Men hvis ikke du gør det, så kommer de vel bare igen.?
Angående fælderne, skal vi så ikke se billeder af dine favoritter.? :-)
Skrevet af: Alice Greifenstein, 30. november 2024 kl. 13.56
Jeg er desværre dum til det med billeder; computeren har opdateret, og så virker det ikke.
Alle fælder virkede.Både smækfælder (pas på fingrene) men de, der fanger rotterne levende fejlede desværre 1 gang, da de snedige asner fandt ud af at slippe ud (når der blev fanget rotter i de fælder, måtte de skydes - ubehageligt)
Jeg spilder ikke hønsefoder, men de nysgerrige, kræsne fjerbolde spreder foderet i gruset. Jeg satte foderautomaterne under fodertønder midt på staldgangen om natten. Først med giftskummet virkede det.
En rottesikker foderautomat til hønsene var en fiasko: Hønsene kunne ikke finde ud af den, men det kunne rotterne!
Madding i fælderne: Nutella.
Skrevet af: Alice Greifenstein, 30. november 2024 kl. 13.56
Jeg er desværre dum til det med billeder; computeren har opdateret, og så virker det ikke.
Alle fælder virkede.Både smækfælder (pas på fingrene) men de, der fanger rotterne levende fejlede desværre 1 gang, da de snedige asner fandt ud af at slippe ud (når der blev fanget rotter i de fælder, måtte de skydes - ubehageligt)
Jeg spilder ikke hønsefoder, men de nysgerrige, kræsne fjerbolde spreder foderet i gruset. Jeg satte foderautomaterne under fodertønder midt på staldgangen om natten. Først med giftskummet virkede det.
En rottesikker foderautomat til hønsene var en fiasko: Hønsene kunne ikke finde ud af den, men det kunne rotterne!
Madding i fælderne: Nutella.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, i går kl. 7.44
Jeg var glad for æbler og persille i spande ude i vores skur som fungerer som en slags drivhus. Her vil jeg gerne sætte en klapfælde. Om dagen, hvor vi går ind og ud af skuret efter vore redskaber plejer døren at stå på klem.
Med klapfælde er jeg bange for at naboernes omstrejfende katte bliver fanget i fælden. Godt råd til placering af fælden ønskes.
Ingeborg
Skrevet af: Alice Greifenstein, i går kl. 11.47
Hej Ingeborg
Kan du ikke sætte fælden højt, f.eks på en bjælke?
Pas dog på med lokkemaden, for det er så trist at finde musvitter,som er glade for mælkeprodukter.
Kan du dække fælden med et paprør?
De eneste fælder, der ikke har virket hos mig, er den slags, de sætter op i kommunerne langs murene. Rottefængeren havde heller aldrig set en rotte i de fælder.
Skrevet af: James F., i går kl. 12.38
Ingeborg:
En papkasse med bunden op. lav 1-2 huller på str. med en 5kr. Stilles ved væggen/sokkelen. Rør kun fælden med handsker på, - din fært kan registreres af rotten i dagevis. Bind en snor eller lignende i fælden og bind til noget fast eller tungt. Læg noget tungt ovenpå papkassen.
Knæk & Bræk.
NB. En fanget rotte er god mad til musvågen. d:)
Skrevet af: Søren Duun, i går kl. 20.46
Jeg vil give James ret i at du så vidt det er muligt ikke skal rører ved dine fælder, da det kan tage om til 5 dage før at rotterne viser interesse for fælderne igen . Så brug endelig handsker. Desuden er rotter smittebærere af diverse sygdomme, der stammer fra vores kloakker at du kan risikere at blive smittet.
Jeg har selv rottefælder, der kan håndteres med en gribetang og foden så jeg kommer derfor ikke i berøring med de døde dyr . Det er meget praktisk.
Mht placering så foretrækker rotter at bevæge sig langs dine sokler da de er sky og nervøse dyr, der også beskytter sig imod rovdyr
Men jeg har dog fanget rotter ved at sætte fælderne lidt væk fra soklen. Det næste jeg skal prøve er at bygge nogle kasser så jeg ikke få småfugle i mine fælder og da rotter foretrækker kloakken skal disse kasser ikke tiltrække lys, men mørke sådan som det er i kloakken.
Jeg var inde og læse folks erfaringer omkring bekæmpelse af rotter og fandt ud af at at der var lige så mange meninger som der er mennesker. Men at korn, nutella, chokolade og peanutbutter er gode lokkemad til rotterne...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Økologisk rotte bekæmpelse