Skrevet af: Tine Horsum, 17. august 2018 kl. 0.07
Godtnok påstås det- at det er hvepseår.
Men nu har jeg haft TRE Store Gedehamse inde- den fjerde er gået i flyverskjul.
Føj for den da...
Min mand har sat to ud, og jeg satte den ud, der bankede op i køkkenets lampe som i tap tap tap! Den larmede ret meget
I dag havde vi så FIRE inde, men de er sat ud. (Jeg er nervøs for at kattene får bidt i kræene, og skal akut til dr. Dyr.)
UFF!
Oplever I andre det?
Jeg er jo nervøs for om kattene bliver stukket. Eller ego, jeg er allergisk for en del ting- allerede-
Skrevet af: James F., 17. august 2018 kl. 7.03
Næe, ingen hvepse her ude i det vilde vesten. På trods af mange mirabeller på jorden i flere uger, har jeg vist ikke set 5 hvepse i år.
Hvepse stikker kun, hvis de bliver angrebet/føler sig truet, eller hvis man kommer til at klemme dem. - Katten overlever nok et stik el. 2, - de er ikke så pylrede.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 17. august 2018 kl. 7.37
Vi ser meget få hvepse her. En enkelt skovgedehams i ny og næ (når vi spiser på terrassen) . Havde besøg af en stor gedehams for et par uger siden, som heldigvis lod sig lempelser ud
Skrevet af: Doris Møller, 17. august 2018 kl. 7.45
Hej Tine Andersen
Jeg har ikke selv problemer med hvepse. Jeg ved godt, at hvepse kan være irriterende i den tid, hvor der ligger modne frugter på jorden. Men normalt siger jeg: Hvis jeg ikke gør hvepsen noget, så gør den nok heller ikke mig noget!
Men jeg hørte her i sommer om et råd, som tilsyneladende skulle være effektivt:
Man tager en brun bagerpose og hænger den op på det sted, hvor man gerne vil være i fred for hvepse. Hvepsene vil tilsyneladende tro, at der er tale om et fremmed hvepsebo, og derfor forsvinder de i en vis fart!
Jeg har ikke afprøvet metoden, og det kan være, at der er detaljer i metoden, som jeg ikke har med. I så fald må der være nogle, der kan bidrage, for jeg hørte om metoden flere forskellige steder, og hver gang var folk meget forundrede over, at det faktisk kunne hjælpe.
M.v.h.
Doris Møller
Skrevet af: Ayoe B. P., 17. august 2018 kl. 9.45
Well, forskerne er vist lidt skeptiske mht. det trick med den brune papirspose. For det første er hvepse ser de ikke nødvendigvis posen som er bo og for det andet, så lugter den ikke af hvepse - og endeligt, så er hvepse ikke teritoriale og kan jage tæt på hinandens bo, uden at de nødvendigvis føler sig truet af hvepse fra andre boer, så længe de ikke ligefrem får til angreb på boet.
videnskab.dk/naturvidenskab/brun-pose-mod-hvepse-forskere-koeber-ikke-viralt-hvepse-trick
Iøvrigt, har jeg også i år mange gedehamse i haven (stor gedehams), mens kun et par stykker har været indenfor - og disse kan rent faktisk finde på at angribe hvepsebo, for at få fat i larverne i dem. ;)
Og så kan jeg personligt langt bedre lide gedehamsene, da de er meget mere rolige end hvepsene og lettere lader sig fjerne, uden at man føler sig truet på livet. :)
Skrevet af: Jakob B., 17. august 2018 kl. 10.52
Jeg har max set 5 hvepse i år.
Så hvis man gerne vil slippe for mange hvepse, så bør man nok spørge, Vibeke Dyrst, Doris Møller og mig om, hvordan det lokale økosystem kan indrettes. :-)
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 17. august 2018 kl. 16.35
Nogle år er her flere hvepse/gedehamse end andre år, det er noget naturen helt selv styrer, uden at vi indretter noget som helst.
Skrevet af: Tom Andersen, 17. august 2018 kl. 18.16
Hvis man bor i en biologisk ørken - feks hus på landet omgivet af store marker med korn raps eller majs - er det måske forklaringen på at dyrelivet i haven er lidt sparsomt.
Mindre marker adskilt med levende hegn burde være lovkrav
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 17. august 2018 kl. 19.21
Her bor "man" omgivet af blandet løvskov på alle sider. Mit indtryk er ikke, at skoven drives intensivt, ej heller at der sprøjtes. Faldne træer og afsavede grene får lov at blive liggende.
Så det er ikke "ørken", der er årsagen til de få hvepse her.
Derimod tænker jeg, at det er et samspil mellem en mængde faktorer og vilkår, som vi mennesker ikke har indflydelse på og måske endda ikke kendskab til, som afgør om det er hvepse år eller ikke.
Skrevet af: Tom Andersen, 17. august 2018 kl. 20.44
@Vibeke
Nu tænkte jeg ikke på nogen konkrete personer, men ser man på luftfotos er der rent faktisk mange sådanne biologiske ørkener i DK.
I år har vi skovgedehams boende i stor flot lampeskærm-formet kube placeret i en tilbygning - den art er jeg direkte bange for - og andre år har vi dem ikke. Så du har ret i at der er mange faktorer.
De har det plus, at de tager godt fat i køkkenhavens kållarver :)
Skrevet af: Jakob B., 18. august 2018 kl. 16.09
Når man taler om solen... Jeg så to hvepse mere i går. Den ene på en død mosegris og den anden i færd med at spise en flue. Det første kunne nok tilgives, men en flue er svalefoder, så nu er de faldet i unåde.
James. F. skriver om nedfaldne mirabeller, og det er også sket her, og hvem var den tumpe, som plantede mirabelletræer meget tæt på mit hus. Og hvem var tumpen i øvrigt, som fodrede kattene så meget, at de ikke gad at spise en mosegris, men blot lod den ligge. Jeg føler nok ikke, at naturen bør få æren for det hele. Jeg må også kunne tilkomme lidt. ;-)
Skrevet af: Tine Horsum, 23. august 2018 kl. 18.54
PS: Den anden morgen fejede jeg fire døde op om morgenen. Det er ikke så morsomt, når man går barfodet i stue/køkken. De kan godt stikke som afdøde.
Men kattene og ego lever endnu- selvom både min ene kat og ego stadig har allergisk snotten. Jeg tager en pille, og katten bliver tvunget til at æde ½ (hun får dog prednisolon). Ellers kan vi ikke få luft. Øvsa!
Mvh
Tine
Skrevet af: Tine Horsum, 23. august 2018 kl. 19.01
Rolig Jakob B! Mine katte gider heller ikke altid at æde mosegrise- eller mus for den sags skyld. Nogengange er den en gave til mig!
Mijav, mijav, mijaw! Se hvad *JEG* har fanget til *DIG*... Så må man jo bare rose kræene, de plejer at lægge dem ude ved deres madskåle.. Og sommetider æder en anden byttet.
Min Blå har meget hurtigt lært, at levende bytte skal andringes i badeværelset! (Efter en ung stær mv). Så kan han slå det ihjel og æde det, dér. (Jeg åbner ikke døren før!)
Mvh
Tine
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. august 2018 kl. 20.51
Sct. Hans Urt i en række krukker foran terassens glasvæg er ved at blomstre og jeg skal love for at de tiltrækker hvepse. Når en hveps forvilder sig ind på terassens bord/siddeplads, har jeg et glas med en sjat solbærsaft stående på bordet. Det varer ikke mange sekunder før hvepsen er nede i glasset og så lægger jeg låg på. Når hvepsen har mæsket sig - sjovt at se, bliver den som straf i glasset et par minutter mere. Så løfter jeg låget, og hvepsen forlader skyndsomt territoriet........ Så er der ro til en anden hveps arriverer. Jeg har også en brun papirspose hængende :-). Jeg ved ikke om det er farven + det at brune papirsposer er fremstillet af en speciel papirmasse, som måske ligner og lugter som "hvepsepapir", der får mig til at tro at det afskrækker hvepse. Men tro kan jo også flytte bjerge. :-).
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Stor Gedehams inde