Forum

Sommerfuglehus

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 15. august 2018 kl. 23.52

Hvordan bygger og monterer man et sommerfuglehus, som sommerfuglene vil elske at bo i om vinteren.?

Jeg har fundet en side, som viser en kasse med et stykke bark og 1 x 6 cm lodrette sprækker i frontpladen.
www.goerdetgodt.dk/smaa_byggeprojekter/sommerfuglehus

Men der må vel høre noget mere til historien.?
Andre måder at gøre det på.?
Og skal kassen anbringes på nord ydersiden af huset, eller må den godt få sol og svingende temperaturer.?
Eller må den måske helst slet ikke få frost.?

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 16. august 2018 kl. 16.25

Jeg har et købt sommerfuglehus, som måler ca. D8 x B11 x H25cm indvendigt i rummet.
Og som man kan se, er sprækkerne betydeligt højere end i den tidligere opskrift, som jeg linkede til.

Taget kan pilles af, og de anbefaler, at man fylder rummet op med bark og hænger huset op et sted med læ i nærheden af blomster med nektar.
De skriver intet om verdenshjørner, sol eller temperaturer.

Er det mon en sommer sommerfuglebolig, som slet ikke er beregnet til vinterhi.?
Men i givet fald, hvad så om vinteren.?

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 16. august 2018 kl. 16.29

Jeg glemte at skrive, at sprækkerne i det købte hus er 11 mm brede.

Og her linket fra første indlæg i klikbar version:
www.goerdetgodt.dk/smaa_byggeprojekter/sommerfuglehus

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 16. august 2018 kl. 16.57

SÅ smart bor mine sommerfugle ikke om vinteren, der overvintrer en del i mit skur, som er uisoleret. Jeg vil mene at de sagtens kan klare vinteren i dit sommerfuglehus, for sommerfugle sidder i dyb søvn og har "kølervæske" der gør de ikke fryser.
Værre er det når de bliver varmet op, for de kan ikke tåle at bruge energi på at vågne ret tit, for så at skulle finde sovested igen. der er jo ingen mad til dem, og så går de til. Jeg vil derfor mene det er bedst om det hænger et sted uden sol om vinteren.

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 17. august 2018 kl. 8.41

@Anne Demant

Mange tak for dit svar.
Det hjælper lidt med at indkredse det væsentlige, men det forekommer mig, at der er meget langt igen, før den optimale opskrift er fundet.
Eller måske er jeg nærmere ude i noget, som slet ikke skønnes relevant. Det indtryk kan jeg godt få, at de kloge må mene, når jeg søger efter beskrivelser. Der er næsten intet at finde, og brugsanvisningen til det købte hus viser ikke engang, at det skal hænge i skygge, så det kunne måske ligefrem være blevet til en grum dødsfælde til foråret.
Jeg kan ikke fordrage de situationer, hvor jeg oplever, at jeg lever i et økologisk uland, men her er et af de steder, hvor det begynder at ligne netop det, synes jeg.

Måske kan jeg ligeså godt selv først som sidst begynde at dumme mig med eksperimenter og se, hvad det fører til.
Hvis antagelserne ( dine og mine lagt sammen ) er rigtige, så kan det nok ligeså godt være en papkasse, som man skærer sprækker i og fylder bark i og anbringer i en åben garage med læ.
En STOR papkasse, som kan rumme 1000 sommerfugle for ingen penge må være mere interessant end et lille fimset og dyrt hus, som næsten ingen sommerfugle kan rumme.

Måske halm også er velegnet som indbo. Sidst på foråret jog jeg nogle sommerfugle på vingerne, da jeg forstyrrede en dynge løs halm.

Ved du, hvad det er i dit udhus, som sommerfuglene særligt gerne vil overvintre i.?
Jeg ser desværre mange sommerfugle, som sætter sig til at sove til vinter, og som aldrig vågner igen.

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 17. august 2018 kl. 13.21

Ja, der er også bare 3 arter dagsommerfugle der overvintrer som sommerfugl; Nældens takvinge, Citronsommerfugl og Dagpåfugleøje: De andre overvintrer som larver eller pupper, og udvikler sig om foråret. de sætter sig også til at sove hvis de i deres korte liv når så langt, det kan så derfor ses at de fryser ihjel.

I naturen overvintrer sommerfuglen under lidt løs bark, i tætte buske og kvas. Jeg har ofte set Takvingen under en fuglerede.
Inde er de ikke kræsne; kolde lofter, skure, carporte, bare der er læ, tørt og mørkt. De sidder og sover, du kan godt flytte den, hvis den sidder i vejen i en gardinfold f.eks. Den sover videre hvis ikke du "leger med den" og vækker den ved at den bliver varm. En kasse (skoæske eks) med en del huller i og naturligvis plads til at den kan komme ud, når den mener siestaen er ovre, vil være ok. Den behøver ikke sengetøj, med mindre du flytter æsken til et koldere rum, du kan sætte den på låget, lægge det på og sætte æsken et sted den ikke er i vejen.

Mit skur, tsk, tsk, jo under taget har jeg en masse skidt liggende; lange blomsterpinde, lidt brædder, stangen til parasollen osv. der sidder ofte vintergæster på brædderne og i parasolhullet. På en reol; En stor åben kasse med urtepotter og skjulere, støv og skidt der er faldet ned i kassen, det er udmærket sovested i en urtepotte. På et søm hænger noget fiberdug fordi jeg er for doven til at lægge det pænt sammen, i folderne kan man sove godt.

og jo, jeg vil mene en håndfuld hø eller halm i en kasse er mindst ligeså godt som en bolig til sommerfugle. I haven lader jeg også stauder stå og se fjogede ud vinteren over, der er masser af insekter og altså også sommerfugle der gerne overvintrer der.

jeg kan ikke finde ud af at sætte link mere, men vil godt anbefale fugleognatur.dk og fleresommerfugle.dk/for- haveejere/ på sidstnævnte er der andet end for haveejere du kan kigge på.

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 18. august 2018 kl. 17.46

Godt link Anne (fleresommerfugle.dk).

Jeg husker fra min barndom at de også er glade for at overvintre i brændestabler.

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 18. august 2018 kl. 18.27

Åh ja, det var ikke småting der kom ind med brændet, sløve hvepse, fluer og edderkopper. Det havde jeg helt glemt. Kan du huske hvilke sommerfugle det var?

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 18. august 2018 kl. 18.55

Uha, jeg er ret sikker på nældens takvinge. Jeg tror også dagpåfugleøje forekom. Der kunne også være natsværmere i brændet, men jeg har ingen ide om arterne.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 18. august 2018 kl. 19.43

Tak skal du ha, for det er jo lidt interessant ;) I mit skur sidder der Dagpåfugleøje og nældens takvinge, de blev også slæbt med brændet ind da jeg var barn - de holder måske meget af træ. Men hvor i alverden sover citronsommerfuglen helst mon? det er meget få jeg har haft på vinterbesøg.

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 18. august 2018 kl. 20.02

Der står at den overvinter i løvblade:

www.naturhistoriskmuseum.dk/viden/naturlex/insekter/citronsommerfugl

Den er vel også noget mindre almindelig i haverne fordi larvernes fødeplanter ikke plantes så meget der.

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 18. august 2018 kl. 20.29

Hvis spidsmusen ikke er et problem i brændeskuret, så kan en simpel grendynge måske også bruges til noget.?

@Anne Demant

Mange tak for dit svar (5).
Jeg har kigget lidt på linket (her kopieret fra browserens adressefelt, så det blev klikbart)
www.fleresommerfugle.dk/for-haveejere/

Der er masser at fordybe sig i.
Men jeg fornemmer, at hvis man er meget klog på sommerfugle, så har de to aktuelle arter ikke den store interesse, fordi de er meget almindelige.
Spørgsmålet kan så blive, hvad der er den bedste økologi at gøre.
Jeg kan godt komme i tvivl om, hvorvidt det egentlig vil være til mere skade end gavn for økosystemet i haven at hjælpe dem med et kunstigt vinterhus.
Og disse tanker lægger selvfølgelig en dæmper på lysten til at give den hele armen med forsøg.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 18. august 2018 kl. 21.00

De to arter er meget almindelige fordi deres larver kan leve af brændenælder. Jeg har svært ved at se hvilken skade skulle kunne gøre på økosystemet, men man kan da argumentere for at det er dem der har mindst brug for hjælp.

Jeg er overbevist om at det vigtigste for at hjælpe sommerfugle er at skaffe de rigtige værtsplanter. Det er lidt af en jungle at finde rede i, men der lidt hjælp at hente på fleresommerfugle.dk. Jeg ved også at en timianplæne som jeg er ved at anlægge kan være vært for et par af de meget sjældne (desværre så sjældne at der er meget lille chance for at finder min plæne).
Man kan også få frøblandinger med værtsplanter. Jeg har købt både i det lokale havecenter og i Østrig. Desværre er indholdet ikke klart deklareret og det har givet mig lidt kolde fødder mht. slippe dem løs i haven.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 18. august 2018 kl. 21.01

Værtsplanter til laverne forstås.

Nyt svar til emnet »Sommerfuglehus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Sommerfuglehus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider