Skrevet af: Vibeke Dyrst, 17. juni 2018 kl. 13.29
Vil lige dele dette billede, som det netop er lykkedes mig at tage. Jeg blev bare så glad for synet af de to skovperlemorsommerfugle i vores stjernetop. Der var også en meget mindre ubestemmelig sommerfugl og flere humlebier i busken.
Hermed givet videre at Deutzia/stjernetop er en fin insektbusk, omend den relativt korte blomstringstid.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 17. juni 2018 kl. 21.18
Nej,for en skøn oplevelse.
Tak for din deling med os andre.
Anne Marie
Skrevet af: Kim Petersen, 18. juni 2018 kl. 0.34
Sommerfuglen på billedet er nu ikke en Skovperlemorsommerfugl, men derimod en Kejserkåbe - og en han.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 18. juni 2018 kl. 5.19
Tak, Kim. I følge min sommerfugle og, mine øjne, er det en skovperlemorsommerfugl. Hvordan ser du forskellen?
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 18. juni 2018 kl. 6.23
Har kigget nærmere i min bog og kan se du har ret. Lidt større end skovperlemorsommerfugl og lidt andet mønster på især bagvingen. :-)
Skrevet af: Kim Petersen, 18. juni 2018 kl. 10.00
Kejserkåbe er nu let at kende hvis man er vant til at se på sommerfugle - især fordi det også er en han, hvilket man ser fordi den har de 3-4 sorte tydelige aflange streger på forvingen - det er duftskæl som udsender feromoner, der tiltrækker hunnerne.
Men nogle af de andre Perlemorsommerfugle, kan det godt være vanskeligt at se forskel på, der skal man ned at studere detaljerne, eller se på bagsiden af vingerne.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Skovperlemorsommerfugl i Deutzia