Skrevet af: Sinne Simonsen, 27. maj 2018 kl. 7.51
Jeg har nu oplevet flere gange, at hjorte har spist og hevet mine frugttræer op med roden 😞 Det er et sørgeligt syn og jeg har forsøgt at finde alle de råd jeg kunne.
Så jeg har sat følgende i værks :
1. Der er hængt en CD op i hvert træ
2. Jeg har besøgt frisøren og fået to poser menneske hår med hjem. Jeg har lavet en lille sløjfe tot og sat i hvert træ
3. Hvert træ får et sprøjt hjortetakolie hver uge.
Jeg vil gerne vide, hvor tit jeg skal udskifte hårtotten? Jeg synes jeg har hørt at det er hver 3. dag??? Kan det virkelig passe?? Jeg har en del endnu - men mister håret effekten, når det ligger i lufttæt pose til det skal i brug?
Og hvor tit skal jeg sprøjte hjortetakolie på og hvor meget? Første gang sprøjtede jeg hele træet ind 😁😁😁 Nu sprøjter jeg en streg ned ad stammen.
Jeg har også fundet flere råd - indhegning er selvfølgelig det bedste - men det bliver ikke løsningen i første omgang. Da vi gerne vil have hele haven indhegnet.
Så er der menneske urin - det er bare en tand for ulækkert 😕
Glæder mig til at høre fra jer.
Tak for jeres - altid - gode og brugbare råd og erfaringer 😄
Vh Sinne
Skrevet af: Boi Jensen, 27. maj 2018 kl. 9.57
Hej Sinne
Du vænner dyrene til at alle afværgemidler ikke er farlige og de vænner sig til lugten, så det kan du godt holde øje med. Det eneste der rigtig virker, er indhegning og det næstbedste er at du får fat i en fåreavler, får det frasorterede uld og hænger en tot i toppen af træet og noget i de grene der vender opad. Så vil lanolinen løbe ned ad grenene og det er der ingen dyr der kan lide. Men ulden skal skiftes hver 3 uge, hvis det regner - og normalt er det kun et problem i perioden 1. oktober til 1. april, du skal dog regne med at i hvert fald rådyr æder bladene hele sommeren.
Du kan ikke plante noget så lækkert og så regne med at dyrene vil lade det i fred, når det er det der står først på spisesedlen fordi de smager godt.
Når jeg planter i hegn - og det gør jeg tit, kommer der 4 meter tråd rundt om træet med 4 pæle, så er hullet godt en meter og jeg har aldrig fået træer trukket op, men blade og grene der stikker ud gennem tråden, bliver ædt.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Tom Andersen, 27. maj 2018 kl. 11.19
Alt efter de fysiske rammer kunne et el-hegn også være en mulighed. Billigere og hurtigere at etablere end et trådhegn vil jeg mene. Se evt. på brugtmarkedet.
Løste problemet hos os - foreløbigt i hvert fald :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Mine nysatte frugttræer