Skrevet af: Jakob B., 24. maj 2018 kl. 23.59
Jeg har en vandspand stående, som en frø eller tudse åbenbart ikke kunne stå for, og nu er der en masse små haletudser i den.
Hvis det ikke allerede er for sent, er der så en nem metode til at give dem en større chance for at vokse op.?
De skal i følge nedenstående beskrivelse nok som minimum over i en større balje, hvor de skal kunne kravle op på noget og helt ud, hvis de vil.
Kan jeg evt. selv mixe noget fiskefoder sammen til dem.?
da.wikipedia.org/wiki/Haletudse
"Frøer er fredede, men haletudser og æg kan indsamles til undervisning, hvis de slippes ud i deres oprindelige levested igen. Haletudserne kan opbevares i en balje eller i et akvarium, med ca. 1/2 liter pr. haletudse. Er der mange haletudser i lidt vand, udskiller de største et stof som hæmmer de mindste haletudsers vækst, og de forbliver derfor små eller dør.
Haletudser æder alger, som sidder på vandplanternes blade, hvor de lever. Derfor skal man sørge for at skifte planterne ud med jævne mellemrum. Ældre haletudser æder også smådyr såsom dafnier, vandlopper og hjuldyr. For at være sikker på, at de får nok mad, kan man fodre med fiskefoder, i form af fx flager. Dog ikke mere ad gangen end de kan spise, da de ligesom visse fiskearter kan overspise. Fodring sker bedst om eftermiddagen, da det er den tid, hvor de er mest aktive. De første par dage efter de er klækket, spiser haletudserne ikke, men lever af æggeblommen, ligesom en kylling.
Når haletudserne har udviklet forben, er det på tide at sætte dem ud i det fri igen."
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 25. maj 2018 kl. 1.02
Jeg synes nu mere, det ligner myggelarver.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 25. maj 2018 kl. 7.00
Enig. Det er myggelarver.
Skrevet af: H. Christensen, 25. maj 2018 kl. 7.04
Så få du da insekter selvom svaler sjældent spiser myg.
Mvh
Skrevet af: Anne Demant, 25. maj 2018 kl. 8.33
jo, der er udsigt til mange myggestik. Kender du en med guldfiskedam eller akvarie, aftager de ret sikkert gerne.
Skrevet af: Jakob B., 25. maj 2018 kl. 8.44
Tak for jeres svar.
Det er vist for længe siden, at jeg har set en haletudse.
Det var godt, at jeg spurgte, før jeg startede en større redningsaktion.
Så tror jeg bare, at jeg vender bøtten og spuler den ren.
Skrevet af: Jakob B., 25. maj 2018 kl. 9.35
Nej, nu skal i da alligevel bare se, hvordan det så ud, da jeg gik ud for at tømme spanden. :-)
Det mente landsvalerne ikke var nødvendigt, og i spandens overflade er der nu kun cirka halvt så mange myggelarver, som i aftes.
Skrevet af: H. Christensen, 25. maj 2018 kl. 10.23
Ja så lærte man noget nyt.
Det har jeg kun set spurvefugle gøre.
En god idé er at lægge noget i baljen så de kan komme op hvis de skvatter i.
Jeg mistede en gråspurv sådan.
Mvh
Skrevet af: Jens Knudsen, 25. maj 2018 kl. 10.26
Dejlig fortælling om en god oplevelse, Jacob.
Skrevet af: Jakob B., 25. maj 2018 kl. 12.10
Ja, det er rigtig fint, hvis svalerne kan lære det og undervise deres unger.
Men det er så nyt og usikkert, og jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal forholde mig endnu. Foreløbigt har jeg stillet spanden ind i malkerummet, hvor svalerne har rede.
Jeg vil også gerne advare imod vandspande i haven. Jeg fandt engang 4 musvit unger druknet i sådan en halvfyldt spand. Det er en grim lærestreg. Det hjælper sikkert noget, hvis spanden er fyldt helt til randen, og der ligger noget i den, men det er nok stadig lidt risikobetonet.
Skrevet af: Jakob B., 6. august 2018 kl. 20.28
Men måske vil det alligevel være rettidig omhu at søge tips om, hvordan man opdrætter haletudser.
Hrmpf...
Skrevet af: Anne Demant, 6. august 2018 kl. 23.54
Fnis ;) I starten af tråden havde du en fin beskrivelse af haletudsers kost; alger og smådyr. Begge dele kommer helt af sig selv i et havebassin ved jeg, men ellers er jeg blank.
En fin sneglejæger er sådan en fætter nu at have gående.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Haletudser i en vandspand