Forum

Orpinton hvor gamle før de bliver skruk?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Birgit Jespersen, 17. april 2018 kl. 6.26

Hej jeg har 2 sorte Orpinton høns og en hane som er lige knap 1 år hvor gamle er Orpinton før de bliver skruk, og skal jeg gøre noget særligt? Jeg har ikke haft høns som var skruk før ,jer har kun haft røde amerikanere.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 17. april 2018 kl. 8.16

Hvor længe har de lagt æg?
Det er forår nu, så de kan blive skruk når som helst.
Jeg har i 14 dage haft mine under observation, men hver gang har de fortrudt indtil videre.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 17. april 2018 kl. 13.39

Du skal ikke gøre noget, andet end at have en redekasse i hønsehuset hvor der skal være "mørkt" og trækfrit.

Og lad være med at lade dig narre i starten, når hønen først lægger sig en dag eller to, for så at gå af reden igen. Det er helt normalt.

Hvis hanen er begyndt at betræde hønerne, så er det bare at glæde sig. Ca. 21 dage efter at hønen ligger fast på reden, starter løjerne.

Sørg for vand og kyllingefoder helt nede på gulvet i kyllingehøjde.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 17. april 2018 kl. 15.39

... og du har selvfølgelig mærket nogle æg op, - som du lader ligge, når du samler de friske æg ind ...
Hvis æggene har ligget længe, inden hønen bliver skruk, så må du skifte dem og lægge en redefuld friske æg tilbage.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 17. april 2018 kl. 16.57

Jeg bruger kunstige æg til at lægge under hønen for at se, om den bliver liggende. Og tager de nye æg fra, som jeg lægger i kælderen ved 12-15 grader. De skal så tilbage under hønen, hvis hun bliver liggende, sammen med næste dags ægproduktion - ellers ryger de i køleskabet.
I dag ligger den stadig - tredje forsøg med den gule dværg orpinton.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Jespersen, 17. april 2018 kl. 17.43

Tak for alle de gode råd jeg ved ikke om de lægger æg for jeg har haft dem gående sammen med nogle røde amerikanere men har nu sørget for at de går alene med han en. Så håber jeg at de lægger æg.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. april 2018 kl. 15.38

Hanen får ikke hønerne til at lægge flere æg.
Han befrugter æggene og holder ro i hønseflokken.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 21. april 2018 kl. 17.37

Vil lige gøre opmærksom på at ikke alle Orpingtons skrukker. Jeg har haft nogle gul/sortsømmede som overhovedet ikke skrukkede - havde købt dem for at de skulle ruge kyllinger ud fra Australorps - som normalt ikke skrukker. Men hvem skrukkede? Australorperne! Det kommer vist an på hvilke stammer hønsene stammer fra. Nogle skrukker - andre ikke.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. april 2018 kl. 22.51

Jeg har kun en Orpington høne, og det er den der er blevet skruk først i år.
Wyandotterne kommer nok snart. Om alle bliver skruk, ved jeg ikke, og de seneste får ikke lov til at ruge - vi har en begrænset kapacitet i hønsegården!

Nyt svar til emnet »Orpinton hvor gamle før de bliver skruk?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Orpinton hvor gamle før de bliver skruk?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider