Skrevet af: James F., 13. marts 2018 kl. 15.48
Ingen grund til panik mht. de fuglekasser! :)
Jeg har lige læst i Havenyt nr. 11, at nu er det ved at være sidste chance, for at hænge fuglekasser op, hvis der skal komme fugle i kasserne i år …! Jeg vil lige fortælle lidt fra 'den virkelige verden' ;)
For nogle år siden lavede jeg en stærekasse d. 30. april, den blev sat op først på aftenen. Den 1. maj kl. 6 om morgenen, sad stæren og fløjtede på pinden ved flyvehullet.
Hvis du sætter en nylavet mejsekasse op 1. juni eller 1. juli, så er der stadig gode chancer for, at der kommer beboere. Da er mejserne nemlig klar til 2. og 3. kuld, - og de vil nyde en nylavet ren kasse UDEN lopper.
Sæt kasser op når du har tid, - men vent med at male dem til august/september – hvis de absolut skal males.
Skrevet af: Tom Andersen, 13. marts 2018 kl. 18.35
Flere gode pointer :)
Skrevet af: Mark Damgaard, 16. marts 2018 kl. 9.34
Det er altid rart at få nogle flere input -Godt skrevet! Hjemme i vores lille private skov, oplevede vi også at vores mejsekasser, som blev opsat i slut juni, allesammen fik nye beboer.
Chancerne bliver naturligvis mindre jo længere tid man venter, men det er langt fra umuligt selvom man er sent ude..
Vh Mark
Redigeret af administrator 3. oktober 2018 kl. 8.21. Mark havde skrevet et ikke-relevant firmalink i sit indlæg, som er blevet slettet af redaktionen.
Skrevet af: Tom Andersen, 16. marts 2018 kl. 10.11
Og man skal hænge dem op når man har tiden, når så du har p.. travlt igen vil du en dag få glæden af at se dem beboet.
Lav fuglekasser og hæng dem op når du har lyst, må være mottoet :)
Skrevet af: Iben H., 24. marts 2018 kl. 9.10
Herligt, at man stadig kan nå det. To spørgsmål:
1. Årsagen til, at man skal vente med at male dem, er det fordi, at fuglene ikke flytter ind i dem, hvis de lugter af maling?
2. Hvor bogstaveligt skal man tage det med, at flyvehullet helst skal vende mod nord eller øst?
Skrevet af: James F., 24. marts 2018 kl. 10.31
Hej Iben.
1. Ja, for at øge chancen for beboere, bør vi vente med at male. - Men, lur mig, om de ikke flytter ind alligevel, HVIS der er akut boligmangel. Du kan jo sætte 2 kasser op, én med og én uden maling! :)
2. Igen - flyvehullets retning er vejledende. Hvis redekassen sidder i hel el. ½ skygge, så får du også beboere, selvom kassen sidder mod syd. - Og sidder kassen sådan, at den får en del sol, så kan du evt. sørge for, at der er nogle huller, så luften kan trække igennem.
- Men en kasse mod syd, på en sort malet væg, dét går altså ikk´;)
Med sund fornuft lykkes meget.
Skrevet af: Tom Andersen, 24. marts 2018 kl. 10.48
Tror James har helt ret mht alm sund fornuft. Her kan du se hvad der bliver svaret hos de sande eksperter på fugleognatur.dk :
www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?page=1&MessageID=904501&ForumID=1
Skrevet af: Pernille Laursen, 24. marts 2018 kl. 12.45
Dejligt at vide👌👍
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > ‘Sidste chance for flere fuglekasser’