Forum

Mus eller?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 1. februar 2018 kl. 15.28

Kattens til dato (så vidt vides) største fangst.
Men jeg er usikker på arten, kan I hjælpe?

1 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 1. februar 2018 kl. 15.53

Er det ikke en rotte ...............

2 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 1. februar 2018 kl. 19.01

@Chris
Det er en mus.
En mosegris.
Rotter har bl.a spids næse og hårløs hale.

3 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 1. februar 2018 kl. 20.33

@Willy, Tak for svar; jeg synes dog ikke umiddelbart den ligner de billeder jeg kan finde af mosegrise. Og vores naturhåndbog beskriver ikke mus, der er så store (17-18 cm kropslængde). Men det er godt nyt, hvis det ikke er en rotte, også selv om vores kat gerne vil lege med dem (indtil de ikke bevæger sig mere).

4 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 1. februar 2018 kl. 20.52

@Chris.
Leger kattene med rotter?
Vores (Norske skovkatte) leger med mus. Men dræber de rotter som har været her. Temmelig voldsomt ser kampene ud til at have når de står udenfor med blod nedad pelsen.
Iøvrigt ligger kattene altid mus på måtten foran entre døren.
Mens rotter lade de ligge hvor de er onduleret.
Det er dog sjældent vi har rotter. Måske gennemsnitligt en gang hvert 5. år.
Rotter har det med at sende strejfere ud og kommer de ikke tilbage, er det ikke den vej de resterende rotter vælger at gå ;)

Dyret du har lagt et billede af ser ud til at have pels/hår på halen. Det har rotter ikke og den ser også ud til at være butsnudet. Rotter er spidssnuede
Det jeg kan være i tvivl om er ørerne.
I modsætning til mosegrise har rotter store øre. Ørerne ser store ud.
Men jeg tror nu forsat det er en mosegris.

5 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 1. februar 2018 kl. 23.07

Jeg beklager, men det er en rotte - muligvis en ung en af slagsen, siden den ikke er større. Men halen er mindst lige så lang som kroppen og ved mosegrise er den kun ca. ½ længde af deres krop.

www.mortalin.dk/media/Forskel_p%C3%A5_mus_og_rotter-maj2010.pdf

6 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 1. februar 2018 kl. 23.27

@Ayoe
Du har ret i, at halen er lang. Men det kan den også være på mosegrise. Et afgørende kendetegn er snuden og om halen er behåret. Halen omtales ikke i det link du har lagt.

7 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 2. februar 2018 kl. 0.09

Jeg er nu også ret sikker på, det er en rotte, og som Ayoe foreslår, en ung én af slagsen - størrelsen taget i betragtning.

8 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 2. februar 2018 kl. 0.22

Helt klart en Brun Rotte.
Stort dyr, tyk nøgen rund hale der er længere end kroppen, store øre.

9 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 2. februar 2018 kl. 9.44

@Willy

Du har da vist overhovedet ikke læst det link jeg har lagt, for der står noget allerede i 2. linie under tegningerne, om rotters og mosegrises haler. ;)

10 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 2. februar 2018 kl. 10.28

@Ayoe
Du har da vist overhovedet ikke læst hvad jeg skriver ;)
Det drejer sig om halen er pelset/håret eller ej.
Mosegrise har pels på halen mens rotter ikke har.
Det står der ikke noget om i 2. linje.

11 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 2. februar 2018 kl. 11.15

@Willy

Så du skrev ikke "Halen omtales ikke i det link du har lagt."?? ;)

Uanset, så har jeg set rotter tilstrækkeligt mange gange, til at kunne genkende dem, eftersom jeg har haft tamme rotter her i huset. Den eneste forskel på dem og billedet Chris har lagt op, er at vores var brogede. Halerne er ens - dvs. stort set uden hår. :)

12 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 2. februar 2018 kl. 13.50

Vores katte strør jævnligt døde mosegrise rundt om i haven og jeg kan sige med sikkerhed, at det dér IKKE er en mosegris.
Størrelsen er rundt regnet den eneste lighed.

13 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 2. februar 2018 kl. 21.04

@Vibeke
De fleste katte spiser mosegrise/mus mens de derimod lader rotterne ligge (de katte der også går efter rotter).
Men det kan som sagt være en rotte. Kan ikke rigtig se om der er pels på halen.

14 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 2. februar 2018 kl. 22.33

Normalt kan man se, at rotterne er lidt tykke ved haleroden. Altså har en fortykkelse ved basis af halen.

Umiddelbart ville jeg tro halsbåndsmus, men jeg er ikke sikker, den ligger ikke, så man kan se halsbåndet.

Mine katte gider som regel ikke at gnave i rotter/halsbåndsmus- eller i mosegrise. Men det sidste er halen for lang til og farven forkert. Mosegrise er gråbrune med små øjne og øren og en kort hale. De er studsmus i slægt med markmus. Ægte mus har store øjne og øren- og lange haler.

Sidst mine havde nedlagt en rotte, var den pænt lysebrun med hvid bug, lang hale med fortykkelsen- og den rotte var (med hale) oppe på 30 cm.

Mvh
Tine

15 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 3. februar 2018 kl. 8.48

@Willy, så er vore katte nok bare ikke "de fleste" de lader både mus og mosegrise ligge, formentlig fordi her er flere af begge dele, end de kan nå at spise.
Uanset hår eller ikke, halen på dyret på billedet er alt for lang til at det kan være en mosegris, som iøvrigt plejer at have brune eller sorte fødder. Halsbåndsmus, som Tine bringer op er derimod et fint alternativ, hvis det ikke er en rotte.

16 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 3. februar 2018 kl. 8.58

Hvis det der står nederst i dette link stå til troende, er her tale om en ekstremt stor halsbåndsmus. Der nævnes at kroppen, med hale bliver op til 26 cm og uden hale 10 cm.
naturstyrelsen.dk/nyheder/2014/nov/halsbaandmus-forveksles-med-rotter/

17 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 3. februar 2018 kl. 9.48

@Vibeke

Du har sådan set ret i, at det også kan ligne en halsbåndmus. Men længden (linealen) på billedet indikerer altså, at dyrets krop er mindst 16 cm lang - dvs. 60% større end en halsbåndmus' krop. ;)

18 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 3. februar 2018 kl. 10.23

Til trådstarter
det ser ikke ud at man kan blive enig her , så prøv her www.fugleognatur.dk.

19 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 3. februar 2018 kl. 11.29

Ja, Ayoe, det er derfor jeg skriver, at det i så fald må være et ekstremt stort eksemplar. Desuden, ved nærmere eftersyn, øjne og ører er små, hvis det skal være en halsbåndmus.

Jeg lander på ungrotte, igen.

20 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 3. februar 2018 kl. 18.30

Kære alle
Tak for mange gode informationer. Jeg har sagt til katten, at den er dygtig.

@Willy, der kan godt se ud til at være nogle 0,5 - 1 mm lange hår på halen, men det ses bedst når man har den for sig i dagslys. Og snuden ville nok virke mere spids, hvis den var rettet ud i forhold til resten af kroppen; men jeg fotograferede den i findestillingen. Måske var nakken bøjen fordi dyret var dræbt ved nakkebid, de eneste skader ved dyret så ud til at være vold i nakkeområdet og så blod omkring snuden.

Jeg har ikke viden om, at katten har "leget" med dyret, katten fortæller aldrig hvad den har oplevet i løbet af natten. Og hvis jeg spurgte katten, så tror jeg den ville sige, at den leger ikke med mus, den øver jagtteknik, lige som jægermennesker øver ved lerdueskydning og andet, at det er træning i at kunne jage uden selv at komme til skade.

Kommunen har modtaget anmeldelsen, men har ikke villet gøre mere, da jeg ikke kan sige noget om hvor katten har støvet dyret op henne.

Mvh. Chris, i skrivende stund med katten liggende hen over højre arm.

Nyt svar til emnet »Mus eller?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Mus eller?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider