Forum

Hvad er disse blærer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Birte Brejl, 8. august 2017 kl. 22.12

Er der nogen der ved, hvad blærerne, der ses på billederne er? De har en tynd hinde og det er nærmest gele, der inde i dem. Jeg finder dem på sten og fliser, hvor der gror planter. Dagen efter de er kommet er de faldet meget sammen.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: HP P., 8. august 2017 kl. 23.07

Hej Birte
Jeg tror, det er "skyfald" (nostoc commune). Det er en cyanobakterie . Jeg har lige fundet det her på stedet.
Dette er et billede af en udbredt forekomst på min gårdsplads for nogle år siden.
Vh. HP

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 8. august 2017 kl. 23.13

Hvilken årstid finder du dem?
Dit billede ser forårsagtigtigt ud?

Jeg vil tro, det er "stjernesnot", som er æganlæg fra tudser, der er blevet ædt af rovfugle. Rovfuglene gylper dem op efterfølgende. De æder tudserne ved at hakke sig ind via leveren, men tudser er giftige i deres hud bla.
Mvh
Tine

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: HP P., 8. august 2017 kl. 23.19

Et link til en tråd her på siden om skyfald 5 aug. 2017
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/17969.html
Vh. HP

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birte Brejl, 9. august 2017 kl. 10.12

Tak for svarerne. Billederne er lige taget og tak for linket, det er helt bestemt skyfald. Jeg har aldrig hørt om det før. Men nu er jeg i tvivl om indlægget står rigtigt, er bakterier dyr?

Det er især på min gårdsplads, jeg finder det, og som der står, når man følger linket, så gror der også vejbred

Nyt svar til emnet »Hvad er disse blærer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Hvad er disse blærer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider