Skrevet af: Tom Andersen, 6. august 2017 kl. 11.40
Under sneglejagt sen aften oplever man alle de nataktive dyr og det kan anbefales, hvis man er interesseret i havens fauna.
For dem af jer der ikke har set "leopardsneglen", "kældersneglen" eller Limax maximus i parring er her et billede fra i aftes. Hele akten starter med, som hos dræbersneglene, at de to snegle leger "futtog" - bevæger sig tæt som sammenhængende togvogne over en strækning der bringer dem frem til et passende sted. I modsætning til dræbersneglene er et passende sted ikke nede på jorden, men oppe i højden, ca. en meter oppe ad en væg, stolpe eller et træ.
Billedet viser højdepunktet, hvor sneglene udveksler sæd.
Første gang jeg har set hele akten fra de mødes til de skilles.
Nej, de to snegle blev ikke klippet over :)
Skrevet af: Tine Horsum, 7. august 2017 kl. 16.30
Spændende oplevelse!
Jeg er ellers helt oppe at ringe med de "#¤! Dræbersnegle, som jeg myrder, men de leopardplettede ER fredede, selvom- jeg har været tæt på at klippe nogle- især de små.
I går sted de fleste af Vinbjergerne til vejrs i regnvejret- er det også med parring for øje? (Eller øjne! ;-) )
Mvh
Tine
Skrevet af: Tom Andersen, 7. august 2017 kl. 21.36
Nej, vinbjergsnegle holder sig ved jordoverfladen i den situation - mig bekendt er det kun leopardsneglen, der har den bizare adfærd.
Hvorfor snegle med hus kravler højt til vejrs har jeg aldrig fået en god forklaring på. Ved nogen her hvorfor de gør det?
Skrevet af: Anonym bruger, 7. august 2017 kl. 22.58
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Anonym bruger, 7. august 2017 kl. 23.07
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Leopardsnegle i parring