Skrevet af: Bente Møller, 9. juli 2017 kl. 8.20
Vi har i vores sommerhus fået en del rådyr indenfor de sidste år, de spiser vores roser, efeu i store mængder.
I år ser det ud til at de spiser vores hindbær - kan det være rigtigt
Skrevet af: Lone Brems, 9. juli 2017 kl. 8.27
Hej Bente Møller
Det kan det da sagtens være ....
Hvis du vil indrette dig efter tingenes tilstand, kan du over nogen år udskifte roser, efeu og hindbær med såkaldt "rådyrsikre planter" - dvs buske, træer og stauder som rådyrene erfaringsmæssigt ikke spiser af.
Du finder Inge Futtrup's artikel om emnet i Havenyt's arkiv ved at skrive "Rådyr i haven" i søgefeltet øverst på denne side.
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Boi Jensen, 9. juli 2017 kl. 17.33
Hej Bente
Du kunne jo også sætte hegn om, for det kan ikke passe at du skal vælge planter fra, bare fordi dyrene også kan lide dem - og de spiser ofte mens vi sover, så de er ikke til at holde væk.
Skrevet af: Ayoe B. P., 9. juli 2017 kl. 21.27
Jeg har en mulig idé - som er brugt i udlandet. Jeg har desværre ikke selv noget erfaring, men den skulle efter sigende virke, selv på elefanter. ;)
Men det drejer sig, i al sin enkelthed, om at du bruger STÆRK chili i olie, sier det og sprøjter olien ud på grene og kviste rundt om. Man kan også gennemvæde små klude og hænge dem op, der hvor man har problemerne. ;)
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 9. juli 2017 kl. 22.23
Chili virker i al fald på ledninger, som små katte vil bide i. -Et sidste bid, og der rører aldog en ledning mere.
Tak, for tippet, Ayoe. Døjer med lignende problemer som Bente, men har til en vis grad affundet mig. På nær dådyrenes voldsomme hærgen af et ungt blommetræ, som nu står med afbrækkede grene og et antal grønne blade, som kan tælles på en hånd.
Skrevet af: Anonym bruger, 9. juli 2017 kl. 22.39
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Anonym bruger, 9. juli 2017 kl. 22.42
Skrevet af: Ayoe B. P., 10. juli 2017 kl. 8.48
Selv om jeg også har hjorte i haven en gang imellem - så er den eneste hindbærdræber min mand på en plæneklipper! :D
Selv Louis Nielsen vil desværre ikke kunne hjælpe ham, for han er åbenbart fysisk ude af stand til, at kende forskel på ukrudt og nytteplanter.... og ham virker selv chiliklude ikke på (dog måske bier, da han er allergisk overfor dem). ;)
Skrevet af: James F., 10. juli 2017 kl. 9.28
Rådyr holder meget af frugttræer! - Men hvis der hænger gl. sokker el.lign. med menneske hår i, så vælger de andre fødekilder og andre steder at feje opsatsen. Du må til frisøren hver 3. md. for at erhverve dig en ny pose menneske hår.
Min kammerat var meget træt af sine rådyr, - men nu lader de hans yndlingstræer være i fred. :)
Prøv det!
Skrevet af: Anonym bruger, 12. juli 2017 kl. 18.48
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Hindbær