Skrevet af: Britt Jørgensen, 3. april 2017 kl. 17.52
kl ca 12.00 idag havde min solsortmor lagt hendes første æg i hendes nye rede hun har været 3 dage om at lave den. da jeg så kigger ud kl. 17.00 er ægget væk???? Kan de finde på at flytte deres æg????? det ligger ingen steder på jorden eller i nærheden!! Jeg har de sidste 5 år haft 3 par solsorte, og har ikke oplevet at der er fjernet æg før, og her kommer ikke rovfugle!
Skrevet af: Anonym bruger, 3. april 2017 kl. 18.04
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Lars Holt, 3. april 2017 kl. 18.17
De flytter ikke æggene til en anden rede.
Men der er mange, der kan lide æg. Ofte er det store fugle, og de spiser jo også skallen.
Skrevet af: Svend Høst, 3. april 2017 kl. 19.42
Egernet og skaden , katten , er mulige syndere......
Skrevet af: Tine Horsum, 4. april 2017 kl. 15.14
Jeg tror ikke helt på katte...
Men rotter, mink og ilder/mår kan. Og egern, skader eller krager kan.
Men sådan er det, det er naturens uorden. Heldigvis kan solsorte få flere kuld, heldigt for dem, da de bygger rede fjogede steder.
Jeg kom engang for flere år siden til at rive en drosselrede ned, så tre nydelige lyseblå æg balrede. Det var jeg enormt ked af, men jeg tror nu droslen fandt sig et andet sted at bygge & bo kort efter.
Mvh
Tine
Skrevet af: Peter Sindrup, 5. april 2017 kl. 19.42
Mon ikke der har været en skade eller et egern forbi?
Fugle der ruger i reder i træerne kan (naturligvis) ikke flytte rundt på æggene.
Høns derimod, kan godt finde på at "låne" æg fra naboreden, hvis lejligheden byder sig. Det har jeg set i mit eget hønsehus. :-)
Peter
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Kan solsorten flytte sine æg?