Forum

Hjælp humlebien nu du snart går shopamok

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 24. januar 2017 kl. 19.25

Det bedste man kan gøre for humlebierne og andre vilde bier er at tænke i sent blomstrende planter (forskellige kløverarter) og gode overvintringsforhold for de nye dronninger (stenbunker og lignende).

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. januar 2017 kl. 19.34

Hans, hvorfor mener du, at fødekilder kun er et problem sent på året?

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 24. januar 2017 kl. 21.13

Om foråret, hvor alt blomstrer, er der rigelig føde til at opfostre de arbejdere som er i sådan et bo.
Efter midsommer svinder blomstermængden drastisk. Det er fra dette tidspunkt og senere, at de nye dronninger, som skal overvintre, bliver født. Der skal være så mange som muligt og de skal være i så god kondition som muligt inden vinter.
Det er underordnet hvor mange blomster der er om foråret, hvis der er et meget lille antal dronninger der har overvintret fordi de har haft for dårlige vilkår i opvæksten.
Her et billede af en vildtstribe med Gul Stenkløver ca. 15 -7 . På solskinsdage var den fuldstændig levende af bier i alle størrelser og farver.
Og så gælder disse forhold også meget andet kræ, der skal samle huld før den kommende vinter.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. januar 2017 kl. 22.12

Det er nu ikke mit indtryk, at der skulle være overflod til bierne om foråret - tværtimod er det mit indtryk, at bierne mangler alt fra mad til bolig hele året og overalt i DK.

Hvis andre har interesse i emner her, hvor vi venter på foråret, så er dette skriv ganske spændende og lærerigt:

www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=0ahUKEwjR4r_s1dvRAhWhAJoKHQNuCR4QFghFMAc&url=https%3A%2F%2Fnaturerhverv.dk%2Ffileadmin%2Fuser_upload%2FNaturErhverv%2FFiler%2FLandbrug%2FGenetiske_ressourcer%2FBiavl%2FHonningbiers_foedegrundlag.pdf&usg=AFQjCNHBMWQ855b0Xmr7y34CbHzvLiRvcw&sig2=XqMSCGUbeUVpZ_e7eEf0rA&cad=rja

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 24. januar 2017 kl. 22.56

Mens rapsen blomstrer er der vist rigeligt til bierne... Før rapsen er der frugttræer, jordbær mv.
Det skader da ikke at plante noget som blomstrer tidligt, men hvis man specifikt planter for at hjælpe bierne skal nok lytte til Tilde.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. januar 2017 kl. 7.18

Helt OK Claus, men bare se at få sået og plantet til bier, svirrefluer, sommerfugle og hvad har vi. Det vil glæde alle.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 25. januar 2017 kl. 10.49

Jammen der er skam masser for bierne i min have. De kan starte med honningbærrene hvis de vågner for tidligt, fortsætte i frugttræerne, nyde krydderurterne hen over sommeren osv.
I år kommer der nok en sommerfuglebusk til for at underholde den mindste i hustanden og krybende timmian som bunddække i den nye forhave.
Jeg kommer dog ikke til at lave et eller andet demonstrativt for at vise gæster hvor godt et menneske jeg er.
Altså ærligt talt. Problemet er ikke at haveinteresserede planter noget forkert Problemet er at alt for mange ,især yngre, husejere brolægger halvdelen af haven og sår græs i resten.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 25. januar 2017 kl. 11.36

Det er vigtigt, at der er blomster hele året. Og dermed er det også vigtigt, at der er stor variation i de blomstrende planter.
Jeg har fået fjernet hækken mod syd, og da der er hasler på nabogrunden vil jeg ikke opsætte eller plante nyt hegn. Derimod har jeg tænkt mig at lave et lille stykke som kvashegn og et lille stykke som løst stendige. Og så får vi at se, hvad jeg laver på resten af stykket.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. januar 2017 kl. 11.56

@Lars

Kloge ord :)

Og jeg har aldrig set en så lang liste af planter som specielt humlebierne er glade for udarbejdet af så kompetent en person, som den jeg linker til.

Jeg glæder mig til at lære nogle nye planter at kende og håbet at der er nogen, som finder inspirstion i listen - måske endog nogen der hiver et par fliser op og sætter en plante eller laver et lille bed i den sterile plæne og sætter bivenlige planter.

Er der andre med interesse for vilde bier, kan jeg kun anbefale, at kigge rundt på den hjemmesides øvrige artikler.

Eller læse den pdf jeg også linker til.

Hold op hvor det bobler i kroppen når der slet ingen vinter har været. Den kommer nok, når jeg optimistisk har sået alt for tidligt :)

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 25. januar 2017 kl. 14.04

Er vinteren ikke over?
Jeg har da erantis der blomster.
Og kæresten er i fuld gang med såkasser med sidste års høst af frø.
Mvh

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 25. januar 2017 kl. 19.30

Jeg har også blomster fra tidligt forår til sent efterår, men jeg skal alligevel prøve at så nye planter hvert år :)
I år bliver det bl.a. : Engleblomst, Voksblomst, Rød Mølle, Orientalsk Limurt - så håber jeg de falder i biernes smag :)
I drivhuset bliver nyheden den runde agurk Crystal Apple.
Jeg kan næsten heller ikke vente med at få jord under neglene, så jeg må nok slå mig selv over fingrene nogle gange, for ikke at komme til at så for tidligt :-D

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 25. januar 2017 kl. 19.44

Anne fra Moseplassen har også gode forslag til blomster som humlebien er glad for:

www.moseplassen.no/2014/05/herdige-stauder-humler/#more-35049

Nyt svar til emnet »Hjælp humlebien nu du snart går shopamok«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Hjælp humlebien nu du snart går shopamok

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider