Forum

Efterår – Mus

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 22. september 2016 kl. 18.36

Hej.

Så er det tid til at være opmærksom på om der kommer mus indendørs.
Selv om det er forholdsvis mildt er nætterne længere og kølige.
Brug smækfælder og undlad gift.
Jeg har fanget 10 stk indendørs de sidste 8 dg. Dels rødmus og dels halsbåndmus.

Vh. T&HPP

1 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. september 2016 kl. 19.14

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. september 2016 kl. 19.18

3 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 22. september 2016 kl. 22.18

Hantavirus kaldes også "japansk hjernehindebetændelse"- og er en ubehagelig sygdom. Musetyfus er heller ikke så rar.

Her har det været efterår længe, at dømme efter kattenes fangster, men som regel lever deres fangster ikke længe, når de er slæbt ind. Og vi har sjældent mus, der er kommet af sig selv.

Rapp-fælder er nu også gode, men måske ikke helt velegnede til de store halsbåndsmus. De kan nogle gange bare få et gok i nødden, også ramle rundt med fælden over hovedet. (Jeg kender en, der oplevede dette! Men om det er meget almindeligt, tror jeg ikke).
Modsat smækfælder slår de i det mindste ikke dele af musene af.
Musene får et knald i hovedet af et stykke båndjern, og fælderne kan tømmes uden nærkontakt med ofrene.

Hvis man bruger levende fangefælder (vippetypen), så husk at tilse dem flere gange dagligt, og at sætte fangsten ud mindst 2 km væk.

Mvh
Tine- der har katte fordi: gl hus på landet op til marker...

4 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 23. september 2016 kl. 1.06

Hantavirus er i slægt med Marburgrvirus og Ebola.

Jeg fik desværre blandet den japanske hjernehindebetændelse ind i det! Det er forkert!

5 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 23. september 2016 kl. 1.13

Til gengæld kan da.wikipedia.org/wiki/Leptospirose overføres af rotter/forurenet vand. Sygdomsfrekvensen er lav, men derfor er det en god idé alligelvel:

At gøre pinligt rent, hvis mus/rotter har været i din beboelse.
At kassere alt, der ikke kan desinficeres, hvis mus/rotter- har været i dit køkken mv.

Mvh
Tine- der havde mus i køkkenskufferne- det var lidt øv med det der måtte kasseres.

6 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens J., 23. september 2016 kl. 8.24

Jeg bruger altid Ærø-fæler med havregryn. Virker hver gang og børnene synes det er sjovt når vi kører ned og sætter dem ud ved en af deres kammerater ;o)

7 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 23. september 2016 kl. 23.23

Jens J.
Sætter i musene af ved folk, I synes, det er sjovt, at lave sjov med?

Yeh gods.

Mvh
Tine- det er jo ikke sjovt.

8 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 23. september 2016 kl. 23.28

God lokkemad er spegepølse, rosiner- og så kendte jeg en gut, der limede hundetørkost fast i smækfælderne med trælim. Men så er man nok lidt for meget jyde. Og nærig.

Mvh
Tine- flyselskaberne bruger spegepølse.

9 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. september 2016 kl. 0.10

10 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 24. september 2016 kl. 0.23

Mener du det, Frank?

Så er jeg glad for, at vi ikke har haft mår. Og de eneste rotter, er nogen kattene napsede. Og den ene gnavede i liget, da han ved et uheld var lukket inde i haveskuret i 12 timer.
Missemødrene hjembrage så godt nok døde rotteunger, og de var stendøde, og kom ikke fra vores matrikel.

Men: Og nu kommer der en sjov historie-

Da jeg fortalte mine nye naboer, at vi ikke har rotter. Så kom konen en søndag morgen og bankede mig op, med en kæmpestor død rotte i en pose.
Det var ligesom ikke sådan en måde, jeg synes, det er fedt at blive vækket på.

HER er rotter! Øh ja, men jeg sagde, vi ikke har dem?!

Mvh
Tine- der har fået rottemanden ud alle tre gange på 21 år.

11 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. september 2016 kl. 7.54

12 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. september 2016 kl. 8.45

@Tine
Kommer du til at lukke en af dine racekatte inde i et haveskur?....hm. Fodrer du også dine katte udenfor?
Så kan det ikke undgåes at du har rotter....... Det gælder også for folk der fodrer pindsvin med kattemad..... Det er absolut ikke OK at lokke rotter til på den måde. Pindsvin skal have det æde, de slv kan finde. De er vel netop kommet til jeres have, fordi der er føde? Jeg kan ikke forestille mig at nogen lægger dyremad ud for at lokke pindsvin og rotter til? Mus er ikke det værste vi har!
Ingeborg.

Sjov historie: i 1966 var vi en af de første nybyggere på en ny udstykning ved Gram/Skanderborg. Jeg havde som designer arbejdet med noget pelsværk og havde stoppet resterne i køkkenets skraldepose. Næste gang der skulle noget i skraldeposen, var noget af pelsen kommet op til posens kant. Jeg kiggede ikke nærmere på det, men proppede det bare ned igen. Uiiiiii, det var ikke pels, men en levende mus, som via det for store hul omkring afløbsrøret var kommet op til skraldeposen.

13 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 24. september 2016 kl. 9.35

Den bedste madding til fangst af mus der kommer ind udefra ( Rød og Halsbåndmus ) er hasselnøddekærner som er deres naturlige føde.
Lim en kærne fast i hullet på træde/smækfælden så den ikke springer ad h.. til når fælden smækker.
Jeg har fanget 7 mus de sidste 14 dg med den samme nød. Det er kun at spænde fælden igen efter hver fangst. :-)

14 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. september 2016 kl. 23.06

Min mand kom ind med en mus i en høj spand, som havde stået i værkstedet. Musen så ret frisk ud, og her i det vame vejr har døren ikke været lukket. Kan en mus, der er faldet ned i en 50 cm høj plastikspand ikke komme op igen? Eller er den død af forskrækkelse?
Jeg sætter nødden fast med fedt i smækfælden. Nutella er også fin og kan smøres i hullet.
Ingeborg

Ps. Er halsbåndmus ikke fredede? Men det ved de jo ikke!

15 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 24. september 2016 kl. 23.37

@ Ingeborg.
Alle mus og rotter er i princippet fredede, men nogle kan reguleres som skadevoldende og uden særlig tilladelse.
Her et kort klip fra bekendtgørelsen om regulering af skadevoldende vildt.

§ 9. Regulering af muldvarpe, rotter, mosegrise og mus, bortset fra de musearter, der er nævnt i stk. 2, kan foretages uden hensyn til bestemmelserne i denne bekendtgørelse og i lov om jagt og vildtforvaltning.

Stk. 2. Retten til regulering af mus omfatter ikke: Brandmus, hasselmus, havesyvsover og birkemus. Spidsmus må ikke reguleres.

Vh. T&HPP

16 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 26. september 2016 kl. 16.51

Så lige den automatiske mussefanger i spring over græsplænen.
Også kaldet lækat.
Så er der dømt mørke tider for mose, mulle og musse.
Mvh

17 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. september 2016 kl. 23.39

Måske kan jeg endelig få lidt gavn af nabokattene i stedet for deres lort. Jeg ønsker mig hverken lækat eller mår.
Ingeborg

18 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. september 2016 kl. 11.21

19 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 6. oktober 2016 kl. 22.54

@Ingeborg
Nej min første fynske racekat, Simba, blev ved en fejl lukket inde i haveskuret, fangede en rotte, som han gnavede i.

Udemitterne fik foder ude- og der kom pindsvin.

Nu har vi kun 11 katte, og ingen rotter. Men i 15 år før havde vi heller ikke rotter.

Nu ved jeg jo godt, at du ikke kan lide katte- og at de besørger i din have. Mine har en grusbunke- og går over til naboerne, hvor de henter bla rotteunger, mosegrise- men ikke ret tit muldvarpe.

Mine naboer- er ret afslappede, især fordi, kattene henter rotteunger og mosegrise på deres grunde.

Racekatte? Fynske landkatte med blodfornyelse af to jydske mormisser.

Dvs- de er ½ jyder- jydsk-fynske huskatte.

Mvh
Tine
Det der kattesygdom- er noget andet!

20 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 6. oktober 2016 kl. 23.04

Mus kan sagtens klatre ned i en spand, lidt ligesom edderkopper i badekarret. De kan så ikke klatre op. Og så dør de.

Både kopper og mus.

Dvs mine katte er gode til at myrde kopperne i badekarret. Og spise dem...

Mvh
Tine

21 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. oktober 2016 kl. 0.40

Nyt svar til emnet »Efterår – Mus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Efterår – Mus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider