Skrevet af: L. Ditlev, 16. september 2016 kl. 8.48
Jeg kunne så godt tænke mig nogle pindsvin. Jeg har har alle de gode forhold til dem og så vidt jeg ved bruger mine naboer ikke sneglegift - men hvor skaffer man sig et pindsvin? Jeg har nogle venner der siger de har mange, kan man indfange et og hvis, er der så et tidspunkt på året hvor det er bedst (tænker på at det ikke ville være godt at fange en mor og så efterlade hendes unger). Er det bedst at flytte en han eller en hun?
Nogen der har erfaringer?
Skrevet af: Fanny Møller, 16. september 2016 kl. 9.21
Kære L
Det er vigtigt at fastslå at du ikke bare kan flytte rundt på dyr. og slet ikke pindsvin, det du kan gøre er at gøre din have attraktiv for pindsvin og håbe de flytter ind.
Hvis du sådan bare flytter et pindsvin er der meget stor chance for at det "løber væk" og/eller sulter ihjel. Og det var jo ikke meningen.
Alternativt kan du kontakte en pindsvine hjælpe forening og se om du kan få godkendt din have til udsætning.
Skrevet af: Tilde P., 16. september 2016 kl. 9.36
Pindsvin er fredede og det er direkte ulovligt at indfange og flytte dyrene.
Går der pindsvin i f.eks. mårfælder, skal de slippes ud igen på stedet.
Vh. T&HPP
Skrevet af: Fanny Møller, 16. september 2016 kl. 9.40
Skrevet af: Fanny Møller, 16. september 2016 kl. 9.40
Skrevet af: Anonym bruger, 16. september 2016 kl. 10.40
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: L. Ditlev, 16. september 2016 kl. 12.48
Hvor er i søde. Tusind tak for info. Det ser ikke ud til at de kommer frivilligt, men jeg vil prøve og finde ud af det med at få haven godkendt til en udsætning. Det er jo for at hjælpe pinsvinene. Og samtidig få gavn af dem selvfølgelig.
Tak for jeres link. Dem vil jeg få læst godt igennem. 😀
Skrevet af: L. Ditlev, 16. september 2016 kl. 12.50
😀 var ment som en smiley :-)
Skrevet af: Fanny Møller, 16. september 2016 kl. 12.53
Det lyder dejligt ! vi har alt for få af de små...
Skrevet af: Anonym bruger, 16. september 2016 kl. 17.10
Skrevet af: Tine Horsum, 19. september 2016 kl. 13.22
Prøv at melde dig ind i "Pindsvinevennerne"- måske kan du får dyr i pleje, og lov til at sætte dem ud i haven.
pindsvin.dk/
Kattetørkost, æbler og avocado er nu også godt til kræene- og vand! Aldrig mælk til voksne dyr.
Mvh
Tine- der ikke har pindsvin siden udemitterne gik heden. :-(
Skrevet af: Anonym bruger, 19. september 2016 kl. 13.58
Skrevet af: Anonym bruger, 19. september 2016 kl. 13.59
Skrevet af: Helle Møller, 19. september 2016 kl. 14.25
Aldrig mælk til pindsvin. Hverken store eller små.
Og nej. De foræder sig ikke, men hvis man fodrer pindsvin i haven er det en god idé at sætte vand ud. Det er i det hele taget godt at sætte vand ud i sin have. Utrolig mange dyr har glæde af det.
Pindsvin, der er i pleje, bliver fodret med tørkost (killingefoder).
Skrevet af: Tine Horsum, 19. september 2016 kl. 16.26
Noget andet er, at jeg lige har læst (på "The Guardian"), at man få at have en levedygtig bestand af pindsvin, skal regne med 90 hektar jord. Det er ret meget.
Og at man som have-ejer, (de engelske århundrede år gamle hække er noget andet end vores), bør beholde hække, og sørge for passende huller i hegn mm, så der er passager for pindsvin.
Det duer så ikke, hvis ens have er hegnet fordi, ens (race-)katte ellers render ud og bliver mast i trafikken. Eller ens lille hund. Eller ens høns mv.
Men jeg har bemærket, der er mange færre trafikdræbte pindsvin i mit område, og det er ikke et godt tegn. Sidst, jeg så en hare, var den kvast.
Jeg tror, de store marker, hvor man nedlægger de små med deres læhegn, har betydet noget for dyrelivet. Nedgangen af samme.
Selvom jeg i foråret fik stødt et par agerhøns op. De er også ualmindelige.
I det hele taget, bør man nok omtænke landbruget, det hjælper jo ikke noget, at vores haver er "Øer" i et hav, hvis der ikke kan være korridorer for vildtet, insekterne- og de dyr, der ikke er jagtbare.
For flere år siden hørte jeg om et forsøg, hvor landmændende godt nok pløjede og harvede- men holdt en 6 meter bræmme sprøjtefri, og afgrødeløs. Det betød utrolig meget for dyrelivet- viber, agerhøns- og insekter.
Mvh
Tine
Skrevet af: H. Christensen, 19. september 2016 kl. 17.19
Har rionet hegn med klaterplanter som hæk.
Det holder rådyr ude og min svigerindes tæppetisser inde.
Men pindsvin kan komme i gennem og ind til vandskålen/fuglebad.
Foder den ikke men den tager lige en tur fra kvasbunken og rundt om huset.
Mvh
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. september 2016 kl. 21.34
Ja, jeg har også bemærket at vores pindsvin går den samme rute hver aften og sikkert også nat. En tur ud af krattet, rundt om huset, hen til vandskålen, fuglefoderpladsen og så er den væk.
Den er faktisk hurtigere og har længere ben end jeg troede.
Ingeborg
Skrevet af: Anitta Larsen, 16. oktober 2016 kl. 18.36
Hej
Fodring af pindsvin.
Endelig ikke med dåsemad, da de får diarre, og endda blive syge af det.
Til pindsvin unger bruges killinge tørfoder og til voksne bare katte tørfoder.
Oplysninger har jeg fra ,,pindsvinvenner,,som er en forening.
Man må gerne gi en smule foder , hvor meget ved jeg ikke., men lidt kun. Foderet skal smides rundt på et område i haven, så pindsvinet undervejs finder dens naturlige føde som orme, snegle osv.
Men Google pindsvinvenner hvis I ønsker oplysninger om de små dyr.
Der er også et telefon nummer som du kan ringe til, hvis du finder et skadet pindsvin eller også et pindsvin som er ude om dagen. Fordi så er der noget galt med det.
Skrevet af: Anitta Larsen, 16. oktober 2016 kl. 18.48
Hej igen
Jeg har lige skrevet et indlæg om fodring af pindsvin.
At man her i efteråret gerne må give dem en smule mad , det er pga de ungerne skal nå at vokse sig store nok for at gå i vinteri.De skal nå en vis størrelse for at kunne gå i hi.
Men igen for at jeg ikke siger noget forkert, så kig på foreningen pindsvinvenner.
Også vand til vores kære pindsvin er rigtigt vigtigt, igen IKKE mælk, de kan dø af det.
Stil vand forskellige steder i haven , endelig også gerne om vinteren, fordi nogle pindsvin kan vågne op om vinteren, hvis det er en kun vinter
Så vågner pindsvinet op, og kan dø af tørst, eller må prøve at finde vand andre steder og udsætte sig for fare pga biler, falde ned steder, hvor den ikke selv kan komme op igen.
Skrevet af: Anonym bruger, 16. oktober 2016 kl. 20.21
Skrevet af: Anonym bruger, 16. oktober 2016 kl. 20.48
Skrevet af: Anitta Larsen, 18. oktober 2016 kl. 0.43
Hej
Ja, det er irriterende , når der er forskellige oplysninger på så vigtig en ting.
Du skriver, Frank, at pindsvinene ikke viser tegn på mave problemer.
Det må være svært at konstatere.
Men vi skal selvfølgelig hver især gøre, hvad vi finder rigtigt.
Held og lykke med jeres pindsvin til jer.
Skrevet af: Anonym bruger, 18. oktober 2016 kl. 10.09
Skrevet af: Anonym bruger, 18. oktober 2016 kl. 10.13
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. oktober 2016 kl. 10.27
Jeg ved at jeg har pindsvin i haven og alt det udenoms som kvasbunker og anden boligmasse. Jeg har set pindsvinet op til 5-6 gange og kan på grund af efterladenskaberne se, hvor den færdes. Jeg kan også på fækalierne se at de skifter udseende. I øjeblikket er det noget meget mørkt stads, hvor det tidligere var " dræbersneglefarvet". Jeg har skåle med vand placeret forskellige steder. Jeg tør ikke fodre med kattemad på grund af rottefaren. Og så længe pindsvinet er der, er alt jo også ok. Spiser pindsvin æbler?
Ingeborg
Skrevet af: Svend Høst, 18. oktober 2016 kl. 10.49
Det er meget hyggeligt at have et pindsvin i haven , jeg havde en udendørs (halvvild kat) som jeg fodrede og satte vand ud til , det var noget som pindsvinet godt kunne lide for det dukkede om hver aften når det var blevet mørkt og stod og spiste sammen med katten , hvis man havde glemt at sætte mad kunne man høre pindsvinet grynte og så var det bare med at komme op ad stolen og ud og fodre.............
Skrevet af: Anonym bruger, 18. oktober 2016 kl. 11.12
Skrevet af: Anitta Larsen, 11. marts 2017 kl. 12.22
Da jeg fodrede pindsvinet inden det gik i hi.
Man skal overhælde katte tørfoderet med varmt vand, og lad det stå 5-10 min, og så hælde vandet fra.
Og jeg lader ikke noget af foderet blive stående næste dag pga rotterne og andre katte. Men jeg kan selvfølgelig ikke vide om de har været i foderskålen om natten, og alligevel kan jeg. Fordi pindsvinet står oppe i skålen, og det gør kattene ikke. Så hvis skålen er slikket totalt rent, så er det katte.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Pindsvin