Skrevet af: Tine Horsum, 9. september 2016 kl. 22.04
En af mine katte kom desværre ind med en- flagermus. Jeg hørte den der miav miav miav- jeg har fanget noget til DIG- lyd. Også var det en flagermus.
Helte-Tine lagde en plastbeholder over kræet, og for ud efter Manden, der så bar den ud med pap under- som om, det der var en edderkop.
Desværre er samtlige de danske kattefora, jeg ved af, overtaget af kinesere, der vil sælge gummisko.
Så jeg er lidt på herrens Mark nu: Vil min kat få en eller anden væmmelig sygdom?
Dog nok ikke rabies, siden, det sidst er fundet i 2009 hos får i Sønderjylland. (Vide Veterinærstyrelsen).
Men den må næsten have været syg, når katten kunne tage den.
Den var brun- og en 5½ cm ca. Så den ikke helt, da jeg er om muligt mere bange for dem- end de andre.
Koncentrerede om at få den fanget i en fart.
Den er væk nu, selvom den sked på pappet.
Og jeg ved: Der er fredede- og her er en del omkring.
Men min kat?!
Mvh
Tine- født bekymret.
Skrevet af: Lotte Hansen, 9. september 2016 kl. 22.42
Ring til dyrlægen.
Skrevet af: Lars Holt, 9. september 2016 kl. 22.44
Har katten tegn på sygdom?
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 9. september 2016 kl. 22.50
Når de unge flagermus laver flyveøvelser, -lidt sent til det nu, men ikke umuligt, fejlbedømmer de ofte afstande og genstande og styrter, måske det er sådan en din kat har fundet?
Mine forskellige katte har gennem årene nedlagt flagermus i ny og næ uden at blive mere underlige end de var i forvejen, så jeg ville ikke bekymre mig over flagermus mere end alle de andre kræ katte kan finde på at bide i.
Vores ene, tidligere hvide, gavl er i år sortprikket af flagermuselort efter at have ageret sommeresidens for en flagermusekoloni.
Skrevet af: Tine Horsum, 9. september 2016 kl. 23.15
Min mand mener, det er en fugl. Så om det er en gærdesmutte eller en rødhals. Kræet sked en sort-hvid fugle høm. Lille og rund.
Så gusketakog lov. En fugl.
Her ER flagermus- og de andre. Men så skal jeg ikke bekymre mig om rabies.
Mvh
Tine
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 10. september 2016 kl. 5.34
Det var da dejligt. Altså for dig. Ikke for gærdesmutten. ;-)
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. september 2016 kl. 9.09
For mig lyder det helt utroligt at en "alligevel ikke biolog" kan tage fejl af en flagermus og en fugl, selvom begge er små. Foto ønskes - tak. Især når du har været bekymret for kattens helbred. Gummihandsker er altid gode til den slags situationer. Tine, jeg går ud fra, at det var katten, som bed flagermusen og ikke omvendt, selvom rabies nok ville være ligeglad.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. september 2016 kl. 9.14
Min nysgerrighed omkring ordet FLABBERGHAST er vakt. Forklar venligst, når google nu ikke har nogen klar definition og du bruger ordet?
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 10. september 2016 kl. 10.23
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. september 2016 kl. 20.00
Hej Frank Chr.
Så langt fik jeg også googlet, men da ordet er et verbum og ikke et substantiv, fandt jeg ingen gyldig forklaring på hvorfor Tine har sat en artikel, nemlig DER foran ordet, og endda et maskulinum, er jeg stadig nysgerrig og vil gerne vide, hvorfra hun har hentet sin overskrift: Der Flabberghast. Hun har jo også indikeret, at det er et tysk ord.
Det kunne jo være noget man brugte deoppe i det nordfynske.
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 10. september 2016 kl. 20.54
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. september 2016 kl. 21.07
@Frank Chr.
Det er vit hip som hap, med og uden h i Flabberghast, står ordet som verbum og kan bedst oversættes med " forbløffelse".
de.m.wiktionary.org/wiki/flabberghast
Hvordan Tine er kommet frem til sin overskrift er mig en flabbrende gåde :-).
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. september 2016 kl. 21.08
Vit= vist
Sorry Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 11. september 2016 kl. 11.26
Skrevet af: Tine Horsum, 14. september 2016 kl. 0.12
Forklaring: Der Flabberghast stammer fra en bog af Terry Pratchett "Witches abroad", som er rigtig meget morsom, især hvis man kender til Tolkien, Dracula, tingen med tyrene- og mad i andre lande. Og eventyr- Brdr. Grimm- noget om zombier. Og det løse.
Den er rigtig meget morsom.
---
Det lille dyr lå i skyggen, og jeg er fobisk, så bare det, at træde over kræet, var svært, bare for at få en beholder.
Beholderen var af matteret plast. Og jeg benede ud og hentede manden. Så jeg fik ikke kigget så nøje på dyret, jeg var mere sådan: Vil det flyve rundt i huset? (SKRIIG!)
Min mand siger, det var en fugl. Det passer nok, så, det, jeg så som et øre, kan have været halen af en gærdesmutte- ikke øret på en flagermus.
Kræet var endelig også på størrelse med min tommelfinger.
Mvh
Tine- flabbergasted- betyder man er overrasket eller måske mere: mundlam
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. september 2016 kl. 9.13
@Tine.
Ved at sætte et DER foran Flabberghast, fik du det gjort til et navneord (substantiv) i stedet for et udsagnsord (verbum). Da ordet ingen steder figurerer som et verbum kunne det ikke googles som andet end et verbum, derfor undrede jeg mig over din overskrift, som min fantasi straks fik vendt til " den flagrende gæst"........
Ingeborg
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 14. september 2016 kl. 9.26
Terry Pratchett og hans univers kan klart anbefales.
Skrevet af: ’Trine Petersen, 14. september 2016 kl. 13.15
Er det ikke fuldstændig ligegyldigt med grammatikken i dette tilfælde?????
Som du netop skriver, Ingeborg, fik din fantasi vendt det til lige netop det overskriften refererede til. Og så er det vel bedøvende ligegyldigt om det reelt ikke findes som substantiv - uanset hvad findes ordet ikke på dansk, men det er da en fin og finurlig beskrivelse for hvad der med lynets hast udviklede sig fra en flagermus til en fugleunge ;o)
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. september 2016 kl. 20.49
Netop her er gramatikken jo vildledende. Så det er bestemt ikke ligegyldigt...... Bortset måske fra hele emnet :-).
Ingeborg
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 15. september 2016 kl. 9.07
Det er jo bare leg med ord og leg er en meget vigtig ting :-)
Skrevet af: Tine Horsum, 19. september 2016 kl. 16.45
Terry Pratchett, der desværre døde i 2015, var en mester i at lege med ord, videnskabelige teorier- og memer, og især i at vende dem 90 grader, så man begynder at tænke.
Discworld-serien er desværre i Danmark markedsført som for "unge voksne"- men det er faktisk forkert. Unge kan da læse dem, men vidende voksne kan også sidde og grine af ordspillene, og fx The Chaos Butterfly. Men der er også en del filosofisk tænkning. Men de kan også læses forudsætningsløst- og stadig være rigtig sjove.
Der er brande i brand-spande for, der er ærter i ærtedåser! (Nå denne er nu fra "Gnomernes Flugt"- der også rummer guldkorn som, om kylling er lavet af gamle mænd? Og havenisser vil man aldrig se på *helt* samme måde...)
Mvh
Tine
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Der Flabberghast