Forum

Besøg fra haven

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 19. august 2016 kl. 10.52

Hej

Her er en af de små oplevelser, man kan få, når man bor midt i naturen med en stor vild have. :-)

Vh. T&HPP

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 19. august 2016 kl. 10.54

På vej tilbage.

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 19. august 2016 kl. 10.55

Udsætning

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 19. august 2016 kl. 10.56

Portræt af en skønhed. :-)

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 19. august 2016 kl. 14.42

Tilde de er så hyggelige, jeg måtte sidste år finde en pindsvineven i Randers området, der var nogle små unger som efterhånden var noget matte i det, vi holdt øje med dem i flere dage uden vi opdagede moderen, så gode råd var dyre, til sidst snakkede jeg med en fra pindsvinennerne og vi blev enige om at de måtte i pleje, de klarede det.

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. august 2016 kl. 15.53

Dejligt at se, at Pindsvinene stadig dukker op nogle steder.
Selv om jeg bor "på landet" og prøver at gøre noget for at tilgodese de krav pindsvinene har til livet, så er der ofte år uden at vi ser noget til dem - f.eks. i år.

Gør du noget for pndsvinene eller er du bare heldig at bo i et område, hvor de trives?

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. august 2016 kl. 18.33

jeg har ikke med sikkerhed vidst om de små pølelignende ekskrementer var fra et pindsvin, indtil jeg en aftenåbnede terassedøren og så et forhildsvis stort pindsvin pile hen over terassen. Både min voksne søn og jeg undrede os over at pindsvin faktisk har ret lange ben. Senere har jeg set det gå rundt langs bedkanterne. Det smuttede ind i bedet der hvor mine fuglefodrilngsautomster hænger, måske finder den "spild" der. Men jeg har også flere flade skåle med vand rundt omkring og masser af bomuligheder for pindsvin. Det er nu de får unger, så jeg håber sådan på at få pindsvinemor + unger at se. Jeg synes at hun var så stor, at hun godt kunne være drægtig.
Ingeborg

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 19. august 2016 kl. 20.07

Endnu et lidt sjovt portræt af "skønheden" inden den blev sat ud. Det er ikke så tit, man får dem at se så direkte.
Man er ret utilnærmelig :-)

Vh. T&HPP

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. august 2016 kl. 20.45

En god side, hvis du vil gøre noget for pindsvinene i din have:

pindsvin.dk/pindsvin-i-din-have/

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 19. august 2016 kl. 21.47

Sjovt, at den har forvildet sig ind i huset, når de ellers er så sky.

Vi har lavet en pindsvinehule af grene, kvas osv. og stillet vandskål ud. Jeg har ingen pindsvin set, men tidligere på sommeren blev vi en nat vækket af nogle ret rytmiske prustelyde... Jeg googlede om morgenen og det var helt sikkert pindsvin i parring, vi havde hørt, så jeg håber, at de er flyttet ind i haven. Jeg har ikke været særlig tæt på det bo vi lavede for ikke at forstyrre eventuelle indbyggere.

Jeg skifter dog vandet i skålen, når den er tom eller skålen bliver fyldt af blade, men jeg har tænkt på, om jeg burde lade være med at røre skålen. Skræmmer menneskelugten de stikkende venner væk?

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 19. august 2016 kl. 22.12

Hej Iben.
Du kan roligt færdes og gøre som du plejer. Du er en kendt skabning i området hvor dyrene er kendt med din fært. De reagerer først, hvis der pludselig er en fremmed lugt.
Dette gælder også hunde som er hjemmehørende på stedet. Der vil blive holdt en flugtafstand, men det gør der altid.
Det er også en udbredt misforståelse at dyremødre ikke vil vide af deres yngel, hvis mennesker har rørt dem. Det er en nødløgn, som kan være god at bruge overfor nogle børn for at undgå at de kommer rendende med dyreunger i den tro, at de er forladt, hvad de yderst sjældent er.

Vh. T&HPP

11 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 19. august 2016 kl. 22.34

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 20. august 2016 kl. 10.22

Tilde, tak fordi du deler oplevelsen med os læsere.
Mvh. Chris

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 20. august 2016 kl. 12.13

Sødt!
Jeg har faktisk engang stukket mig på et pindsvin, og piggene er spidse som en nål, da jeg fjerne noget spildt halm under kaninburene.

Men vi har ikke haft pindgrise i årevis, siden vi holdt med udefodring af kattene.

Pindsvin æder gerne kattetørkost, avocado- æbler. Men de må absolut ikke få mælk!. Kun vand.

Hvor hyggeligt! Vi får kun tudser ind- og da jeg er rædselsslagen for dem, så. Og stadig har dårlig samvittighed over den, jeg uforvarende fik mast i døren- så. Det var vammelt, men et uheld.

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Besøg fra haven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Besøg fra haven

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider