Forum

Høns

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Trine Nørhave, 5. august 2016 kl. 21.21

Hej

Jeg har 3 isa Brown høns på 8 uger. Vi er lige begyndt at lukke dem ud i haven så de kan gå frit. Men problemet er at når de skal ind i gården/ hønsehuset gider de ikke ind!!!. Hvad kan man gøre får at de selv går ind i buret når det begynder at blive aften!!

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 5. august 2016 kl. 22.19

Well, det er nok lige en lidt for ung alder du er begyndt at lukke dem ud i friheden. De bør nok være en 4-5 mdr., så de har lært at forbinde hønsegården og hønsehuset med sikkerhed. De har en alder nu, hvor rovfugle stadig har rimelig let ved at tage dem.

Men det er nok en god idé, at fodre hver aften med noget de rigtig godt kan lide, hvis du ikke vælger at holde dem inde i hønsegården en måned eller to endnu. ;)

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 5. august 2016 kl. 22.30

Lær dem et "allekald"- hvor du fx banker med foderskovlen på truget, og får noget ekstra guf.

Jeg bruger dette, til mine katte (bortset fra at det er tun- og dåsen jeg slår på med en gaffel) og så kalder jeg "Missemisse Misser- koom!"

Naboens høns har jeg lært det samme, her kalder jeg bare "Putteputte Puutter- kom!"- også får de et aller andet (gammelt brød, frugt- eller lign. Havregryn er også godt ) Hvis jeg spiser æbler ude, har jeg en meget opmærksom flok tilskuere... ;-) Æbleskog er åbenbart hønsemad af bedste karat!

Det er nemt nok at lære dem det, sig det samme og lav den der lyd ved hver fodring, så kommer de somom man har trykket på en knap!

Mvh
Tine- hvis hund engang ikke kunne æde sit foder, da jeg glemte at sige "Værsågod!"...

3 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. august 2016 kl. 8.42

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 6. august 2016 kl. 8.57

Jeg lokker med lidt kanariefrø. Det elsker hønsene. Det ser næsten komisk ud, så de kommer halvt flyvende, halvt løbende når jeg kalder putte-putte. Det tog dem kun et par dage at lære, at der vanker godter, når jeg kalder. Men det kan godt være, at de er lige unge nok endnu.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 6. august 2016 kl. 11.24

Jeg vil lige sige, det med hunden, var ikke med vilje- og den dag, jeg glemte "værsågod"- gik jeg ud og gloede på madskålen, hunden var sulten, så faldt tiøren (i enører). Det var ikke trænet- bare vane.
Men han åd forresten aldrig noget uden "Værsågod"- nogen mennesker på gaden blev overraskede/sårede over, at han ikke tog hundekiks. Når nu ville give den pæne vuffi.

Og jeg kan kalde naboens høns til mig: Under fugleinfluenzaen, kunne de ikke, så deres rendte frit, hvor de ellers ikke skulle det. Jeg kunne ikke forstå det.
Men nu kan jeg ihvertfald kalde dem til mig, hvis der igen kommer fugleinfluenza! Så de kan komme ind.

Kattene: så jeg kan lave optælling og se om nogen måske er syge/skadede.

Mvh
Tine

6 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. august 2016 kl. 13.11

7 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. august 2016 kl. 13.35

Nyt svar til emnet »Høns«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Høns

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider