Forum

Fodre fugle om sommeren – delte meninger

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. juli 2016 kl. 23.07

Jeg fodrer fugle hele året. Om sommeren dog kun et par udvalgte steder, hvor jeg har stor fornøjelse af at iagttage fuglene, den hieraki der hersker mellem de forskellige arter osv.
Der har sikkert heller ikke været det store udbud af "kødmad" til fuglene i al den tid det har regnet. Et andet argument for at fodre er at jeg er så naiv at jeg gerne hjælper de gamle fugle mens de har travlt med ungerne.
Søren Spætte er ikke så glad for at andre spiser ved hans bord, men musvitter og mejser tør lige nappe en bid. Læg mærke til at jeg har sat en "spildskål" under foderautomaten. Der er boret huller til afløb af regnvand i skålen.
Foderet laver jeg selv af solsikkekærner (afskallede), havregryn, lidt rosiner, smeltet margarine af den billigste slags og mel, så det kan hænge sammen. Fuglene elsker den menu.
Ingeborg

1 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. juli 2016 kl. 0.24

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. juli 2016 kl. 9.32

@Frank Chr.
Jeg regner også med at fuglene selv ved, hvad der er bedst for ungerne når det gælder foder. Men tror at de gamle fugle nyder et nemt måltid ved foderstedet.
Gråspurve er meget fornøjelige og vi har store flokke af dem, som æder mig ud af huset. De tiggende store unger med de sitrende vinger prøver at holde den gående som uselvstændige så længe forældrene gider.
Ingeborg
Ps. Jeg har ikke set en eneste myg i haven i år, men masser af æbleviklere hængende i deres tynde tråd.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. juli 2016 kl. 13.46

Her er en fin artikel, som godkender fuglefodring om www.dof.dk/fakta-om-fugle/fugle-i-haven/fakta-om-fuglefodring
Ingeborg

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 24. juli 2016 kl. 14.44

Jae, jeg trapper gradvist ud i foråret, men det er også fordi, det bliver for dyrt med genboens høns, der æder frø fra jorden, tiltænkt solsort, rødhals, bogfinke og gråspurv. (Jeg har ikke foderbræt)

Og så begynder jeg først, når min "spejder-musvitter"- kommer: "Hvor er der mad? Der plejer at være mad her!"

Det er underligt nok, men der kommer altså nogen hvert år, når det er for strengt- i milde vintre- ikke.

Mvh
Tine- og jo katten napper af & til en fugl og æder den. Men de tager også rigtig mange mus og mosegrise, det er deres job!

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. juli 2016 kl. 15.12

@Tine
Vi har forbud mod at fodre fugle på jorden, fordi det tiltrækker rotter. (Et hus i genbogaden, med baghave mod vores vej var i ejerens ferie blevet ubeboeligt på grund af rotter, som blev husvilde, da der blev lagt nye kloakrør). Derfor er mine foderhuse gjort utilgængelige for rotter og spild af fuglemad på jorden.
Ingeborg

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 24. juli 2016 kl. 17.47

Okay!

Vi har haft siger og skriver 3 rotter på 21 år, begge fanget af kattene. Og begge gange har vi haft rottekæmpelsen ude, men der er ikke noget at komme efter.

Vi har så ikke forbud mod fodring på jorden, og eftersom genboerne har fritgående høns, er det også umuligt, at overholde.

Jeg skal ikke noget med musegift i gl. utæt hus på landet (muselig, der rådner med madikker og lugter underlige steder), og slet ikke fælder over det hele, (de skal røgtes dagligt). Kattene er der for det samme.

(Selvom den halsbåndsmus, der ligger lige udenfor og stinker i varmen- er lidt øv! ;-) )

Mvh
Tine- vi har fugle, men nu når naboen har fældet tre store træer- så....

7 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. juli 2016 kl. 18.54

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 24. juli 2016 kl. 22.24

Da der var fare for Fugleinfluenza- løb samme naboers høns frit rundt "For, de kunne ikke kalde dem, til sig"?!

Siden da, kan jeg lumskeligt kunne kalde dem til mig!- Mine katte har også et "allekald", og hønsene var nemmere- end kattene.- Altså at lære det.

Hvordan i al verden kan man have, løse dyr, som man ikke kan kalde til sig???

Hønsene kommer på "Puutteputteputter!" (og guffe foder)
Mine katte på:" missemisse misser kom!" (tun olie)

Min søster piftede på sine heste...

Men nogen mennesker- er underlige.

Mvh
Tine- hvis kaniner også kunne tricket.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. juli 2016 kl. 23.37

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 25. juli 2016 kl. 0.01

Ja, det er ØL ØL OG MERE ØL! Og DØDE artsfæller. Det lugter godt, kom nærmere allesammen.

Hvad tror du selv?

Mvh
Tine- der har fyldt mere øl i fælderne,

Nyt svar til emnet »Fodre fugle om sommeren – delte meninger«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Fodre fugle om sommeren – delte meninger

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider