Forum

Hjælp de uddøende sommerfugle

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 17. juli 2016 kl. 11.34

Indret haven med foderplanter til sommerfuglenes larver. Et hjørne med Brændenælder kan se flot ud - og er føde for larvestadiet til de to mest almindelige sommerfugle i DK: Nældens takvinge og Dagpåfugleøje.

Det lille træ Tørst, som kan trives på fugtig jord, er føde for Citronsommerfuglens larve og er et smukt lille træ / en stor busk.

Læs også denne artikel:
www.organictoday.dk/fa-flere-sommerfugle-i-din-have/

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 17. juli 2016 kl. 16.11

Er igang. Brændenælder og tidsler. Kålplanter og kvasbunke.
Og et område der næsten passer sig selv tæt på min lille skov.
Og så blomster fra februar til oktober.

Det giver så også en masse fugle men det er vist det man kalder naturlig balance.
Mvh

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 17. juli 2016 kl. 19.22

Det er så de helt almindelige arter , man kan støtte og hjælpe lidt i private haver.
Det er prisværdigt og fint nok, men det hjælper bare ikke de trængte og udryddelsestruede arter.
Hvis nogen vil mere, kan det anbefales at støtte Den nye Naturfond, som blev oprettet for et par år siden med store grundindskud af staten og 2 store fonde, med bl.a. det formål at opkøbe arealer til naturformål.
Alle kan bidrage med et beløb stort eller lille.
( Jeg har intet personligt forhold til fonden).

Vh T&HPP

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 17. juli 2016 kl. 19.47

Har mange små hjørner, og steder med "ukrudt", og for ordensfanatikere må det også se underligt ud, når der er klippet plæne, så et stykke med tidsler, og de der korsblomstrede (løgkarse?) fordi, jeg har Aurorasommerfugle, og deres larver, lever på denne.

Desværre har jeg ikke set Kejserkåben, selvom al brombærklipning pt er på standby. Jeg mindes, at den var i Fredensborg Slotspark- for 100 år siden.

Men- det hjælper jo ikke- at min have (temperede jungle)- er en ø, når der er landbrug- og græsklipperfanatikere i omegnen. Jeg er selv græsklipperfanatiker, for ellers gror vi til i monokultur: Brombær. Been there, burned the teeshirt!

Mvh
Tine- og tidsler- vi har stillits, som er en meget nydelig kulørt finkeart.

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 17. juli 2016 kl. 20.38

Tak Tine, for den oplysning med Løgkarsen og Aurora. Har lidt i haven, men kun fordi jeg spiser den af og til i salat. Nu får jeg da en grund til at lade bestanden vokse lidt :)

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 17. juli 2016 kl. 21.16

Jeg var ikke sikker på navnet, men her står det:
www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/salat_og_bladgroentsager/1161.html

Mvh
Tine- selv tak!

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 18. juli 2016 kl. 0.17

Kællingetand (kan købes som frø) er også en god sommerfugleplante (også til æglægning)

www.bolius.dk/hvordan-faar-jeg-mange-sommerfugle-i-haven-35270/

Det med fugtige pletter i haven til sommerfuglene, er værd at bide mærke i.

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. juli 2016 kl. 10.34

En god artikel i Bolius - tak til Anne-Grethe!

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 19. juli 2016 kl. 12.07

Helt enig i at det er en god artikel, bl.a fordi den også maner til at lade larverne være og udvikle sig.

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 19. juli 2016 kl. 17.59

Så er der lagt æg på mine kål.
Så kan larverne bare spise løs når de kommer frem.
Mvh

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 19. juli 2016 kl. 18.35

Næste generation forberedes.

Køllesværmere i parring på tidsel 14-07- 2016

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 19. juli 2016 kl. 18.48

Græsrandøje og nældens takvinge er her også.
Men de er så også rimelige alm.
Mvh

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 19. juli 2016 kl. 19.23

Det er en ordentlig snabel sådan en er udstyret med.
Den kan nå ned i de dybeste blomster.
Vh. T&HPP

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. juli 2016 kl. 19.52

Jeg kan bruge dagevis på at studere besøgene sommerfugle på de forskellige blomster i juli / august. Det sker også igennem en kameralinse, når tid og vejr er til det, fotogene, det er de da og så sidder de stille ind imellem :)

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 19. juli 2016 kl. 21.44

Hvad med sommerfuglebuske? De er jo voldsomt tiltrækkende på de voksne sommerfugle, men hvor meget mon det gavner artens overlevelse?

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 19. juli 2016 kl. 21.54

@ Claus.
Efter min mening meget lidt eller intet. men de gør at en masse mennesker ser forskellige sommerfugle.
Det er meget vigtigere, at der er foderplanter til larverne, og at disse foderplanter ikke bliver slået på et uheldigt tidspunkt.
Vh. T&HPP

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 19. juli 2016 kl. 22.07

Gæsrandøje har jeg også.
Og i dag mener jeg, jeg så en citronsommerfugl i flugten, men her er sandt at sige færrer, også af de dagflyvende natsværmere, selvom, her er flere pletter af den maskeblomst, de elsker. Og færrer humlebier.

Og slet ingen Admidraler og tidselsommerfugle.

Måske ER min have for tilgroet/skygget, det kan jo være det. Men jeg tror det ikke helt.

At min nabo så har haft et par herlige dage med at fælde nogle store gamle træer, det er så det. Vi vil nu få mere lys ind fra øst. Og mere vind! Og iskold østenblæst i foråret... Men manden elsker åbenbart at slå græs- også i timevis.

Så må jeg jo plante noget, jeg vil bare gerne *helt* af med de der "#¤%!brombær- først. Også selvom vi har den der tredje (sjældne) bænkebiderart under krattet.

Mvh
Tine- ikke ved det, med træerne, det er bare stressende at høre på motorsavning i dagevis- jeg er stresset af det...

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Have, 21. juli 2016 kl. 11.05

Havde besøg af denne her i morges, synes ikke jeg ser den så tit i min have

Nyt svar til emnet »Hjælp de uddøende sommerfugle«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Hjælp de uddøende sommerfugle

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider