Forum

Et åndehul for dyrene!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Eva Hansen, 3. juli 2016 kl. 11.41

Jeg bor på landet og har en al for stor grund!
Min grund er 12.000 kvm og er en tidligere frugtplantage, hvor den forrige ejer har fældet næsten alle træer og udlagt det meste af arealet til græs!! I et par år har jeg nu slået græs (nonstop) hver sommer - og samtidig set hvordan flere og flere omkring mig - får fjernet læbælter og andre åndehuller for vilde dyr!
Så jeg har besluttet mig for, at "trenden" skal gå modsat vej på min matrikel!! Jeg har alt for meget græsareal og vil gerne lave en skov eller et andet åndehul for vilde dyr - på den sydlige del af min matrikel! Der findes allerede et fint læbælte på arealet, der skærmer arealet mod vestenvinden, som jo kan være ret barsk her i Vendsyssel!! Så de sidste par år har jeg taget imod selvsåede træer fra alle naboer og venner, men må erkende at vi stadig er et godt stykke fra en rigtig skov!! Så jeg vil gerne spørge i dette erfarne forum - om nogen her har gjort noget lignende og hvordan?? Jeg er i tvivl om, hvordan jeg, så billigt som muligt, (man er vel nordjyde) får fat i træer til mit projekt - skal jeg købe barrodstræer eller træer med klump og hvor køber man det??
Hvilke art træer og evt. buske skal jeg købe for at tiltrække flest mulige dyr?? Og er der andre ting jeg skal tage højde for, hvis jeg vil tiltrække dyr?? Er det en fordel, hvis der er vand tilgængelig for dyrene - eller en "hemlig" lysning i midten, hvor jeg evt. kan vinterfodre dem? Er der nogen her inde, der har erfaring med lignende projekt, så hører jeg meget gerne fra jer! Både jeres succeser og fiaskoer!!
Alle andre der har ideer og gode billige løsninger hører jeg også gerne fra 😃
De bedste hilsner fra Eva!

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 3. juli 2016 kl. 12.42

Jeg kan kun give dig ret i, at det er helt tosset at køre rundt og slå græs på sådan et stort areal.

- Tænk på at dyrene har meget glæde af lysninger "skoven". Det sparer samtidig træer.
- Få gravet en lille dam hvis grundvandet står højt nok.
-Tænk lidt over hvad de træer og buske du planter byder på af mad til dyrene.

Der er foresten lige udkommet en bog om emnet: www.havenyt.dk/forum/fri_debat/16622.html

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 3. juli 2016 kl. 13.13

Hej Eva
Jeg har over 25 års erfaring i at lave sådan noget og derudover lever jeg af at lave planter, men det betyder ikke at jeg absolut skal sælge noget.
Du må gerne efter aftale komme og se hvordan det kan laves og få en times råd om hvordan du selv kan lave planter, frøformeret, stiklingeformeret og podet, til næsten ingen penge og på den måde få et helt rigtigt slaraffenland for dyr og mennesker.
Det er vigtigt at du får sat de rigtige planter og ikke bare hvad du kan få gratis af træer, der spredes af fugle og direkte fra træerne, så ender du nemt med tjørn, glansbladet hæg og ahorn.
www.de-gamle-sorter.dk

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 3. juli 2016 kl. 13.43

Hej Eva Hansen

Du kan også overveje at søge tilskud til vildtplantning - jeg har ikke nærlæst betingelserne, men kig selv mere på:
Naturstyrelsens hjemmeside: naturstyrelsen.dk/naturoplevelser/jagt/tilskud/plant-for-vildtet/

Venlig hilsen fra
Lone

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 3. juli 2016 kl. 15.33

Hej Eva.

Helt generelt er det klogt ikke at plante alt for meget. Der skal lys og sol ned på jorden. Desideret skov skal helst begrænses mest muligt. Skov er ikke til gavn for ret meget. Det ender altid med, at man får plantet alt for meget alt for tæt, så man meget hurtigt skal have fat i saven.
Hvis du planter, så plant hjemmehørende små træer og buske, som kan skæres tilbage og skyde fra roden. Eller lad komme hvad der kommer, og så fjerne uønsket opvækst.
Du kan starte med kun at slå en del af græsset højest 2 gange om året. Første gang meget tidligt forår, og anden gang sent efterår eller tidlig vinter, og så fjerne det afslåede. På den måde hjælper du de sommerfugle og andre insekter, som er så hårdt trængt.
Jeg har eksperimenteret med sådanne småplantninger i mange år, og min erfaring er, at man, i de enkelte tilfælde må improvisere og bedømme hvad der er rigtigt og falder ind i omgivelserne.

Her et åndehul fra mit eget område. En lergrav, hvor der kun er plantet rand, og ellers er overladt til naturens gang. Det som du ser på billedet er ca. på størrelse med din grund.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. juli 2016 kl. 18.24

Som Tilde Pigen skriver, er det en god idé at fjerne gødning fra arealet ved at slå "græsset" forår og efterår, og fjerne "græsset". Det fjerner gødningsstoffer og giver en mere naturlig vegetation.
At "en skov ikke er til gavn til ret meget" må bero på en fastfrossen faglig forhenværende hverdag.
En skov kan give plads for en skovhave, hvor du kan hente det, du har brug for i køkkenet (bortset fra kød - hvis ikke ejendommen er stor nok til, at der må drives jagt). Det er her, du kan dyrke alle de flerårige grøntsager samt frugtbuske og træer (herunder eg og nødder).

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 3. juli 2016 kl. 19.42

Det duer ikke at blande tingene sammen. Det ender altid med at blive hverken det ene eller det andet. Man må gøre op med sig selv, om der skal drives køkkenhave eller et areal skal overlades stort set til naturens gang.
Der vil altid opstå konflikter mellem de to driftformer. Se hvor mange tråde på dette forum der handler om at slå noget ihjel.
Hvis man vil natur, må man lade naturen gå sin gang.
Det sidste kan så indeholde store oplevelser, da der ikke er noget som er givet på forhånd.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 4. juli 2016 kl. 7.54

Det dur fint at blande tingene sammen, det kræver bare en større planteafstand og der skal være masser af huller i beplantningen, ligesom der skal være stier rundt i området og så er der overhovedet ingen problemer i at blande tingene, du skal bare vide hvordan du gør og de lyskrævende planter skal have maksimalt lys, så de placeres hvor der er det og andre steder, hvor du ikke vil færdes, kan du plante tættere og her skal æbletræerne så ikke stå. Jeg har gjort noget lignende flere gange og det lykkes fint, men en gang imellem skal motorsaven frem, når der er gået 10-20 år. Så må du finde en måde at fyre med det, der skal fældes eller leve af bålmad det meste af året.

Nyt svar til emnet »Et åndehul for dyrene!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Et åndehul for dyrene!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider