Forum

Angrebet af myrer.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 1. juni 2016 kl. 22.51

Jeg er alvorligt træt af de myrer der har etableret sig i min køkkenhave. (Lave højbede :-) ) De tillader ikke, at jeg prøver at lave havearbejde, men bliver aggressive og kravler rundt på mine arme og ben og bider eller sprøjter gift. Det gør i hvert fald ondt og svier lidt.
Jeg har fundet en opskrift på et middel til at vande ud i jorden, bestående af vand gær og sukker. Er der nogle af jer, der har erfaring med at bruge det ?
Der er også masser af æg, så hvis midlet virker, skal det vel gentages når de klækkes ?

1 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 1. juni 2016 kl. 23.15

Hej Anne Grethe
Jeg kender ikke det nævnte middel men jeg undre mig over om ikke at sukker ophidser myrerne ?. Ellers kom knust hvidløg i, det har også en effekt. Hvidløget må gerne stå og trække i nogle dage .

Ellers vil jeg tro at du kan slippe af med dem hvis du vander og gør det hvor det ikke er så varm (aftenstid )
myrerplage plejer at være lig med tørke .

2 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 1. juni 2016 kl. 23.26

Hej Søren.

Midlet skulle virke på den måde, at myrerne tiltrækkes af sukkeret i vandet, men dør af gæren.
Jeg har læst om det med at prøve at drive dem væk med vanding, men hvis de så bare flytter hen i den anden ende af bedet, er man jo lige vidt :)
Jeg er nu også lidt bekymret for, hvad gæren kan gøre ved jorden. Det står der ikke noget om nogen steder.

3 af 25 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. juni 2016 kl. 23.31

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 1. juni 2016 kl. 23.31

Hvis der er myrer i dine bede må de være til den tørre side ikke kun i overfladen, men et pænt stykke ned?
Myrer bryder sig ikke om våd jord, men foretrækker løs tør jord.

5 af 25 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 2. juni 2016 kl. 0.08

6 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 2. juni 2016 kl. 7.25

Har du et billede, hvor man kan se bedet?

7 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 2. juni 2016 kl. 13.51

Frank, jeg læste op på det med cola. Det er åbenbart cola light eller zero, man skal bruge pga indholdet af Aspartam, der virker som gift på myrerne. Lyder ikke særligt tillokkende. Læs her om Aspartam:

www.alun.dk/sund-kost/aspartam.html

Vibeke, min jord er løs og fugtig, men det kan da sagtens tænkes, at den har været tør da de flyttede ind.

Tom, nej jeg har ikke taget billeder. Hvad skulle det hjælpe for :-)
De er i et stort område i 2 af mine bede. Det tredje har jeg ikke haft kigget på endnu.

8 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 2. juni 2016 kl. 13.54

Ps. Det er sorte havemyrer.

9 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 2. juni 2016 kl. 14.07

Jeg tror at du har en meget tør jord og ved at du også har beddet hævet fra jorden har du varme fra nogle af sidderne . Du har garanteret en jord temperatur på 25 -30 grader nogle steder .
Glem alt om cola og hvidløg tag heller og vand dine bede ordelig igennem i aften . Mindst 30 mm vand skal der falde .

10 af 25 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 2. juni 2016 kl. 16.59

11 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 2. juni 2016 kl. 17.02

Anne-Grethe, et billede bringer os længere væk fra gætværk.

Helt enig med Søren - et hævet bed er ekstra tørt og varmt og er en invitation til myrerne :-)

Og nej, et myrebo skal du ikke sidde og luge i :-D

Frem med vandkanden og op med fuglekasser.

12 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 2. juni 2016 kl. 23.57

Tak for input til jer alle. Jeg synes ikke min jord virker tør-men ej heller våd. Når jeg knuger jorden, hænger den sammen, men er let at smuldre igen.
Men i dag er jeg sluppet af med rigtig mange myrer og æg. Jeg tog simpelthen min lille ukrudtsbrænder, og så blev myrer og æg svitset godt og grundigt.
Gider simpelthen ikke blive overfaldet af de p....myrer. Andre steder i haven kan de være, men ikke i min køkkenhave.
Mine "højbede er bare en træramme, og jorden inden i rammen er bare et par centimeter højere end uden for rammen.

13 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 3. juni 2016 kl. 7.27

Jamen, så går derjo tid med det :)

14 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 3. juni 2016 kl. 11.04

Mht. gær/sukkervandet, så kan jeg ikke tro at gæren som sådan tager livet af myrerne. Blandingen vil dog gære og lave kuldioxid, så i teorien kan den kvæle dem nede i boet.

Det er måske værd at eksperimentere med. Jeg ville lade gæringen komme lidt i gang inden jeg hældte det ned i boet. Dvs. at blandingen skal boble/skumme lidt. Et tæppe hen over ville nok også være en god ide.

15 af 25 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 3. juni 2016 kl. 11.20

16 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 3. juni 2016 kl. 14.29

Tja, det er da en overkommelig opgave at lave et kontrolleret eksperiment... En lille dråbe af blandingen i et syltetøjsglas med lidt indfangede myrer. Som kontrol: et glas hvor myrerne får rent sukkervand.
Ventiler det en gang i mellem så de ikke bliver kvalt.

17 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Terese Jensen, 4. juni 2016 kl. 0.28

Jeg har lidt de samme udfordringer som Anne-Grethe - myrer i mine højbede - og myrer i græsplænen og mange andre steder i haven.... Selv omkring roden af mine frugttræer som blev plantet sidste år og de bliver vandet meget og jævnligt i år. Men stadig myrer.

Jeg har forsøgt at vande dem ud af mine højbede, men forgæves. I stedet er det lykkedes mig at få dem til at "flytte ud" af højbedene ved gentagne gange dagligt og over flere på hinanden følgende dage, at grave bedene igennem! Om dette er en stakket frist (da bedene jo plantes/sås til og derfor ikke længere kan graves igennem) må tiden vise, men det har da holdt i 3-4 uger på nuværende tidspunkt.

18 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 4. juni 2016 kl. 9.53

"Selv omkring roden af mine frugttræer som blev plantet sidste år og de bliver vandet meget og jævnligt i år. Men stadig myrer."

Ja, der er sku´godt nok svært for mig at se "problemet" i det!
Der kommer sikkert også æbler på træerne....

19 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 4. juni 2016 kl. 21.23

Hvis træet ser ud til at trives ville jeg ikke bekymre mig for det kan være at de lever i en symbiose med hinanden. Det ved vi faktisk ikke . Måske er det nogle svampe i jorden som de lever af siden de tiltrækkes af bestemte områder.

Senere på året når myrerne sværmer får vi dem i hobetal på terrassen og det er selvom vi ikke har en eneste myrer nu , lige på nær nogle ganske få under vores krukker og urtepotter .

20 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Terese Jensen, 6. juni 2016 kl. 23.12

Kære Søren

Nu var det blot for at fortælle at der sagtens kan være myrer selvom det er i våd jord, så løsningen måske ikke altid er at prøve at vande dem væk. Ikke at det var et problem at der var myrer omkring roden af frugttræerne!

21 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Terese Jensen, 6. juni 2016 kl. 23.13

Undskyld Søren! Ovenstående besked skulle selvfølgelig være adresseret til Tom og ikke dig.

22 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 7. juni 2016 kl. 7.32

Terese, du skriver selv at det er en "udfordring", men det mener du så ikke alligevel. Og det er jeg så helt enig i :)

23 af 25 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. juni 2016 kl. 7.50

24 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 7. juni 2016 kl. 8.23

Ja, sådan lever de jo, med og af lusene.
Da vi aldrig (forhåbentlig) får hverken lus eller myrer udryddet skulle vi måske prøve at forstå deres levevis og give deres naturlige fjender plads og rum også - så bliver der nok også frugt til os :)

25 af 25 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. juni 2016 kl. 9.40

Nyt svar til emnet »Angrebet af myrer.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Angrebet af myrer.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider