Skrevet af: Michala Friberg-Jensen, 10. maj 2016 kl. 12.33
Er der nogle som ved, hvilke Asters man skal vælge, hvis man vil have dem med mest pollen og nektar til bier. Jeg har læst mig til, at asters er gode biplanter til eftersommeren/tidligt efterår, men også at nektar/pollenindhildet svinger meget. Og da vi skal have bier vil jeg gerne vælge de asters, der giver mest pollen/nektar.
Håber der er nogle, som kan hjælpe:-)
Hilsen Michala
Skrevet af: Lone Brems, 11. maj 2016 kl. 7.23
Hej Michala Fridberg-Jensen
Spændende med Jeres kommende bifamilie /-er !
Jeg kan ikke hjælpe dig med at finde de mest pollenrige sorter af Asters - men kan i stedet pege på at det er afgørende for god yngel i bifamilien, at der er gode (= varierede) pollenkilder i nærheden af bifamilien fra det tidligste forår og hele flyvesæsonen derefter.
Så hvis du ikke allerede har plantet / sået et udvalg - eller hvis du ikke bor i nærheden af skov, eng og overdrev, kunne du måske finde god inspiration i Jens Thejsens "Oversigt over gode biplanter". (Artiklen kan du let finde i Havenyt's arkiv ved at skrive titlen i søgefeltet øverst på Havenyt's side).
Jeg ønsker held og lykke med projektet!
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Michala Friberg-Jensen, 11. maj 2016 kl. 8.15
Hej Lone
Tak for dine kommentarer😀
Jeg kender godt oversigten og er i fuld gang med at planlægge haven. Jeg har allerede mange af de bi-interessante planter, men synes jeg mangler noget til efteråret. Har tænkt mig at sætte flere Sankt Hansurt og kunne som sagt godt tænke mig nogle asters også.
Danmarks Biavlerforening har i øvrigt også i Tidsskrift for Biavl udgivet "Biplantekalenderen 2013 - biernes fødegrundlag", hvis det skulle have interesse og der er også udarbejdet en rapport for Plantedirektoratet, der hedder "Bier og blomster - honningbiens fødegrundlag i Danmark. Også god!
Håber der er nogle, som kan bidrage med pollen- og nektarrige asters.
Hilsen Michala
Skrevet af: Gartner Duun, 11. maj 2016 kl. 13.56
Hej Michale
Så kender du vel også Finn Christensens bog biplante flora (mener jeg den hed)? Den handler om hvor meget de forskellige planter giver af henholdsvis honning og pollen . Den kan jeg varm anbefale dig at købe .
Heri må stå hvilket sorter af asters du skal så/plante ud i haven . Samt mange andre træer, buske, løgplanter og sommerblomster, der er værd at have for bierne .
Hilsen Søren.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 11. maj 2016 kl. 14.31
Ved at google på "asters bier" fandt jeg det her:
www.sde-biavl.dk/arkiv/artikler/2011/Astersstauder.pdf
Jeg ved ikke hvad sde-biavl er, men de omtaller nogle få sorter. Hvis der var asters der var ekstraordinært egnede som biålanter, vil jeg tro de nævnte dem her.
Skrevet af: Gartner Duun, 11. maj 2016 kl. 17.23
Der er også den mulighed at kontakte Nykilde.dk i Slagelse. De kan med ganranti også oplyse dig nogle sortsnavne og evt sælge dig frø .
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 11. maj 2016 kl. 23.21
Jeg har læst mig til, at du skal vælge de enkeltblomstrende asters. Når man tænker over det, siger det jo nærmest sig selv :-)
Bierne vil besøge dine sommerasters, men den største pollen- og nektarkilde vil du få fra staudeasters, Aster novi-belgii.
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 11. maj 2016 kl. 23.30
Hov, jeg gik ud fra, at det var sommerasters du snakkede om - men det var det jo ikke :)
Så svaret på dit spørgsmål er altså, ifølge engelsksprogede sider: Aster novi-belgii.
Skrevet af: Tom Andersen, 12. maj 2016 kl. 7.46
@Michala
Bemærk menuen i rullelisten, Asters figurerer fra og med september og til og med oktober:
www.die-honigmacher.de/kurs2/kalender.html?PHPSESSID=3a4c8acb0b55be1bd99b221bd77e8a16&form_actualWeek=39&form_submit=Anzeigen
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Asters med pollen og nektar til bier?