Forum

Maling af redekasser

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 13. marts 2016 kl. 11.08

Hej

Jeg er ny herinde. Vi har købt hus og dermed have, og det er så skønt:-)

Vores børn og jeg har bygget redekasser. Vi ville gerne male dem i flotte farver, og var derfor ude for at købe maling i går, men i butikken sagde ekspedienten, at fuglene ikke vil bo i redekasser, der er malet pga. lugten? Han anbefalede i stedet at behandle med linolie med 15 % terpentin for at sikre at træet redekassen ikke går til.

Umiddelbart lyder det jo meget sandsynligt, men på den anden side tænker jeg, at fugle i en villahave er vant til diverse lugte mm. fra mennesker, og at linolie med terpentin vel lugter ligeså meget som vandbaseret maling, så jeg ville høre, om der er nogle af jer, der ved, om der er hold i det?

Mvh. Iben

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 13. marts 2016 kl. 11.27

Træ, der er ude i det fri, holder i mange år uden maling.
I stedet for at male kasserne vil jeg foreslå at investere i et kamera til montering inde i en fuglekasse med forbindelse til indendørs fjernsyn.
Det kan blive en oplevelse for livet for børn at følge med i opvæksten for et kuld mejseunger.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A O., 13. marts 2016 kl. 12.28

Vi har altid haft en masse fuglekasser hængende.

Det er ganske fint at bruge vejrbestandige materialer, for eksemple vandbestandige X-finerplader eller tilsvarende. Det er også fint at bruge lærketræ, da det er så fuldt af harpiks, at det holder længe.

Ellers laver jeg dem af forhåndenværende materialer uden maling - og så holder de 7-14 år.
En gang imellem kigger jeg i et par kasser fordi jeg er nysgerrig og tømmer dem måske for redemateriale - men ellers synes jeg at de selv må passe deres hus.

Når de så skvatter ned eller taget falder af eller bagsiden er rådden, så laver jeg simpelthen nogen nye kasser til de små venner.

Jeg tror egentligt ikke at fuglene synes at lidt malingslugt gør noget - det damper jo hurtigt af ude i den friske luft.

Lav et forsøg - lav nogen malede // u-malede og se om der er forskel.

God fornøjelse - det er rigtigt sjovt at se hvor hurtigt de bygger og yngler.
Evt kunne I lave en kasse med trådnet i en side (under en hængslet side) så i kan lukke op og kigge ind.
Jeg lavede een en gang i børnehaven med glas - det duede ikke for stæreungerne sked ud over det hele, så man kunne ikke kigge ind. Så satte jeg trådvæv ind i siden næste år - det er OK.
mvh A

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 13. marts 2016 kl. 14.01

Jeg har et par købte fuglekasser, som er malede. Det generer tilsyneladende ikke mine fugle. Et barnebarn har lavet en fuglekasse, helt forkerte indvendige mål, og malet udvendigt. Også her er der blevet udruget små fugleunger.
Så jeg kan ikke se, hvorfor du og dine børn ikke skulle kunne male nogle helt fantastisk flotte fuglekasser :-)

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. marts 2016 kl. 14.25

Der findes vel også maling uden pesticider eller andet, som fuglene kan tage skade af?
Personlig maler jeg aldrig fuglekasserne. Efter 5-7 år eller mere - afhængig af, hvor de hænger, er de tjenlige til udskiftning.

Ingeborg

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. marts 2016 kl. 10.08

Jeg har altid givet mine stære-mejsekasser hvid vandbaseret træbeskyttelse og der har aldrig været problemer med at få fuglene til at flytte ind...................

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. marts 2016 kl. 18.23

Min mand snedkererer fuglekasser af vandfast krydsfiner.
Ingeborg

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. marts 2016 kl. 18.26

Vi har altid lavet indflyvningshullet så stort som ornitologerne anbefaler. Alligevel observerer vi hvert år at musvitter og mejser siddr og hakker rundt omkring hullet. Jeg har nu læst mig til at det ikke er fordi de er utilfredse med hullet, men at det er en medfødt adfærd.
Ingeborg

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 15. marts 2016 kl. 23.02

Tusind tak for alle jeres svar både om maling, kamera, trådnet mm.:-) Vi kaster os ud i at male dem, så må vi se, hvad de små fuglevenner siger til det.

Nyt svar til emnet »Maling af redekasser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Maling af redekasser

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider