Skrevet af: A O., 28. februar 2016 kl. 16.32
Fugle i haven - her er en opskrift på en uglekasse, som du kan lave af en træstamme med motorsav:
Se tegninger her: www.overg.dk/klatreside/20_fuglekasser.htm
Desuden har jeg forleden set en lækat, som holder til inde i en stor kvasdynge. Helt kridhvid - ca 20 cm stor - det kan kun være en lækat.
Det er da spændende.
Vi har et stykke "skov"-agtigt med masser af rådne træstubbe og brændestak og lærketræer. Så der er mange mus - jeg finder muse-reder hver gang jeg flytter en stak brænde - og Lækatten jagter mus.
Lækatten kan måske også tage en fuglerede - men vi har opsat så mange kasser at der må være massevis af fugle alligevel.
Ja det var bare lidt om "dyr i haven" - MVH A.
Skrevet af: A O., 28. februar 2016 kl. 16.33
Trykfejl - det er en "fuglekasse"
Skrevet af: Tilde P., 28. februar 2016 kl. 16.52
Ang. Lækat.
Bl. a. på F&n og Au, kører der i øjeblikket en undersøgelse om hvornår lækattene skifter farve fra hvid til brun.
Hvis du kunne få et billede af den, du har, var der nok nogen som var interesserede.
Skrevet af: Anonym bruger, 28. februar 2016 kl. 16.56
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Tilde P., 28. februar 2016 kl. 17.00
Ja og det er en Væsel i de dage hvor den er trefarvet ;-)
Skrevet af: Anonym bruger, 28. februar 2016 kl. 17.12
Skrevet af: Tilde P., 28. februar 2016 kl. 17.23
Tja.
Jeg kender udmærket de danske mårdyr. Jeg har strejfet en del af dem gennem årene ;-)
Skrevet af: Anonym bruger, 28. februar 2016 kl. 18.01
Skrevet af: Anonym bruger, 28. februar 2016 kl. 18.05
Skrevet af: Bent Nørgaard, 29. februar 2016 kl. 0.09
Jeg vil på det groveste advare alle amatører mod at bruge en kædesav til andet end at save brænde med! Den er livsfarlig, når den bruges til undersavning og indstik!!!! Det gælder også nedskæring af træer, styk for styk. Selv professionelle har skærebukser, hjelm og visir på!
Skrevet af: Emil Sørensen, 29. februar 2016 kl. 2.28
Den falder sikkert godt i med resten af haven.
Godt arbejde! :)
Skrevet af: A O., 29. februar 2016 kl. 9.31
Ganske rigtigt - som Emil Sørensen skriver er det farligt at"stikke ind". Fordi saven "kaster" hvis man ikke gør det rigtigt.
Det er også vigtigt at træstammen ligger fast - enten man saver i enden af en lang stamme, eller ved at "klodsen" er kilet fast.
Så hvis man ikke er meget rutineret og har styr på sikkerheden skal man ikke gøre det.
Ellers er det jo bedre at lave en "almindelig" fuglekasse.
PS jeg skal til at lave en flagermus-kasse snart!
MVH A
PSPS - den på billedet lavede jeg sidste forår, og den var beboet af musvit dagen efter!!! - Så er det jo lidt sjovt.
Skrevet af: Emil Sørensen, 29. februar 2016 kl. 9.48
Hej A.O
Det var ikke mig der pointerede det. Det var Bent Nørgaard :D
Jeg gav blot et skulderklap med på vejen.
En flagermuskasse? Hvad gør den anderledes? :)
Skrevet af: A O., 29. februar 2016 kl. 10.47
Flagermus kasse har hul forneden - en åbning på ca 2 cm - så kravler flagermusene op og hænger oppe under "loftet" - vistnok i tommelfingereneglene ;-)
www.naturinfo.dk/flagermus/saadan.htm
--- ved en "fejl" kom jeg til at lægge billedet ind her fra Naturinfo.
Vi har haft sådan en kasse hængende i en del år - og vi kunne godt se "brugsspor" der hvor de kravler ind.
Jeg forstår det sådan at de gerne vil hare et "hul" hvor de kan sove med lille åbning forneden - så jeg tror det er ligegyldigt med størrelsen. De sover jo i alle mulige tomme grotter, gamle bygninger og under broer.
Skrevet af: Anonym bruger, 29. februar 2016 kl. 12.05
Skrevet af: A O., 29. februar 2016 kl. 14.05
Nu er jeg hverken Batman eller biolog - men efter de tegninger man finder ved at google "flagermus-kasse" så er der ikke noget særligt. Måske en træliste.
I kalkgruberne (Mønsted hedder det vist) hænger de jo i loftet - så de må jo have skarpe klør.
Jeg er ved at lave et par Flagermuskasser lige nu - af lærketræ. Jeg laver bare siderne riflede med motorsaven, så håber jeg, at de selv kan finde ud af resten.
Jeg laver en ny tråd når jeg har sorteret billederne igennem.
Måske sidder der en biolog derude, som kan svare.
MVH A.
Skrevet af: Tom Andersen, 1. marts 2016 kl. 22.19
Flotte kasser og kunstfærdig ophængning !
Det får mig til at opfordre alle til at sætte fuglekasser op - en lille indsats for miljøet med stor effekt. Har du have, hus, altan eller terrasse er det bare om at komme i gang. Kommer der ikke liv i kasserne i år, så kommer der til næste år :) Tag børn med i opgaven, de lærer meget af at følge livet i og omkring kasserne.
Har du kål i haven, vil du kunne reducere antallet af overlevende kållarver mærkbart. Det er manglen på redepladser og ikke føde, der begrænser antallet af hulrugende fugle, som mejser og musvitter.
Og du behøver ikke en motorsav! Gamle brædder, sav, søm og hammer kan være rigeligt :)
Læs mere her:
www.dof.dk/fakta-om-fugle/fugle-i-haven/fuglekasser
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Fuglekasse-træstamme-motorsav