Skrevet af: Bo G., 18. februar 2016 kl. 12.52
Jeg har de sidste par år gået og mugget over naboens katte, der graver mine højbede op og skider overalt.
Jeg har besluttet mig for, at det skal være slut, så jeg har siddet og undersøgt mulighederne for at holde kattene ude.
Min have er en typisk parcelhushave, og det vil være svært at hegne den ind, så kattene ikke kan slippe ind. Jeg har også overvejet diverse husråd som citronolie og kaffegrums, men jeg synes, det ser ud som om resultaterne varierer meget, og man skal i hvert fald ret ofte holde det vedlige for at få en effekt.
Nu er jeg faldet over denne her:
pestrepellercenter.com/reviews/review-yard-sentinel-electronic-squirrel-repellent/
Ideen er vist, at den virker både ved lys og lyd. Den har blandt andet et kraftigt ultralyds-signal, som skal kunne skræmme katte væk, og det lyder jo lovende. Det er ikke giftigt, og samtidig effektivt!
Men inden jeg køber, vil jeg lige høre herinde, om nogen af jer har prøvet et lignende apparat. Der findes mange forskellige, der virker med ultralyd, men Yard Sentinel skulle være den kraftigste. Alligevel nytter det jo ikke, hvis kattene er ligeglade.
Glæder mig til at høre erfaringer!
Skrevet af: Willy N, 18. februar 2016 kl. 14.24
@Bo
Ikke for tage glæden over din ny-opdagelse fra dig.
Men der er masser af lyd og ultralyd i et moderne hjem og kattene ligger behageligt henslængt i møblementet.
Så jeg kan ikke svare på dit spørgsmål. Men kommer blot med nogle bemærkninger.
Vi har et par katte. Et par store på 7- 8 kg. der giver os samme problemer som alle andre har katteejere og naboer har.
Vores katte betragter vi også som nyttedyr. Der er bl.a. ingen mus (incl. mosegris) og ingen rotter over jorden (så vidt vi har konstateret).
For minimere problemerne i.f.t. bede - og især bede der er ny tilsåede!! - har jeg lavet nogen sandkasser på ca. 60x60 og placeret dem forskellige steder på grunden. Dem foretrækker de i tørvejr og jeg må se at få dem overdækket. Problemet dog, at de er ganske diskrete, som de ikke vil være overdækket.
Men det hjælper med de udendørs sandkasser.
En anden ting er, at katte som ikke er neutraliseret har et meget stort "revir" mens katte der er neutraliseret har et meget begrænset. Vores katte er og det er ikke andre haver som trækker i dem, men derimod en nærliggende mark.
Da vi havde børn boende hjemme, havde de en helt legitim ret til at sprøjte vand på kattene med deres vand geværer.
Det er utvivlsomt den mest effektive metode jeg er stødt på. Kattene skal ikke opleve at blive sprøjte på mange gange, før de holder sig væk fra bedet. Vi havde faktisk ingen problemer med egne eller andres katte dengang (og jeg har da også stadig en vandsprøjte stående i tilfælde af, at en kat kommer forbi mens jeg er i køkkenhaven).
Jeg tror ikke, at der er noget som kan holde katte væk fra et nysået bed, med mindre der er et bedre tilbud og idag overdækker vi for en sikkerheds skyld bedet efter såning med net.
Mit bedste bud er, at få naboer med katte til at etablere udendørs sandkasser og så være i besiddelse af en effektiv vandsprøjte.
Lyde tror jeg simpelthen ikke på.
Skrevet af: Christina Bjørk, 18. februar 2016 kl. 14.54
Willy - det med sandkasserne....selvfølgelig - men jeg har aldrig tænkt over det...det skulle være til min egen kat....
Har du observeret nogle præferencer for placeringer ?
Bo - jeg må give Willy ret - vand er det der virker - og uskadeligt.
Hvis du kan overskue din have / katten er hvor du kan se den fra et vindue - vil jeg foreslå en sprinkler du kan tænde indefra ;-) - kunne man med lidt snilde putte en sensor på mon ?
- og få naboen til at etablere sit eget højbed / sandkasse..
Se nu bare - jeg har selv kat, og har ikke tænkt så meget over det - har ikke hørt fra andre naboer end min nærmeste lige i starten, hun havde et bed ved hoveddøren der ikke ville gro noget i og som kræet besøgte - jeg gav hende kæmpestenbræk fra min have og det er nu ved at lukke pænt til - og alligevel har jeg ikke tænkt længere - det er ofte ikke ond vilje...
Måske dine højbede - hvis det kun er dem - kunne overdækkes på en eller anden fornuftig måde
For hvis de kunne lade dine højbede være - så er de jo altså nyttedyr - min samler almindelige og halsbåndsmus i stor stil fra 4 haver og tager ind imellem også muldvarpe og mosegrise...
Skrevet af: Anonym bruger, 18. februar 2016 kl. 22.26
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Willy N, 18. februar 2016 kl. 22.34
@Christina.
Vi har højbede og kattene elsker dem!
Det med springler har jeg ikke tænkt på. Men skal godt nok finde ud af at installere. Og så kan jeg jo passende se på den som Frank peger på.
@Frank.
Den skal seriøst undersøges!!
To fluer med et smæk eller rettere sagt både katte og fugle!!
Det lyder næsten for godt til at være sandt.
Men man kan jo overraskes :)
Skrevet af: Willy N, 18. februar 2016 kl. 22.51
(PS. Som nyttedyr holder kattene også ræve væk! (Ihverfald vores katte))
Skrevet af: Lars Holt, 18. februar 2016 kl. 22.53
I en anden tråd er det blevet anbefalet af lægge et dyrehegn (Trådnet 10*10 cm) over bedet. Det kan kattene ikke grave i.
Det kan så fjernes, når planterne er ved at tage størrelse.
Skrevet af: Anonym bruger, 18. februar 2016 kl. 23.38
Skrevet af: Anonym bruger, 18. februar 2016 kl. 23.41
Skrevet af: Bo G., 19. februar 2016 kl. 7.46
Tak for alle jeres kommentarer! Jeg havde ikke lige overvejet en bevægelsesudløst havesprinkler. Det er da smart! Tak for det hele. Jeg kigger på mulighederne, og så kan kattene forhåbentlig lære ikke at skide i min have. :)
Skrevet af: Willy N, 19. februar 2016 kl. 14.56
Det skal du næppe gøre dig forhåbninger om.
Men sats på køkkenhave ;)
Skrevet af: Tom Andersen, 20. februar 2016 kl. 9.56
Hvad med en ugle af de lidt større?
gylle.dk/de-tuder-atter-i-nattemoerket/
Skrevet af: Anonym bruger, 20. februar 2016 kl. 13.59
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. februar 2016 kl. 17.57
En fraflyttet nabo havde efterhånden 8-10 katte. Det var ikke det mindste morsomt. Mest af alt frygtede jeg at blive belemret med killinger i havemøblerne. 2 gange måtte vi have Kattenes værn til at afhente aggressive katte, som var syge eller døende, liggende i en skoreol på terassen. Da naboen flyttede, blev der ro og nu har vi en enkelt strejfer kat, som kommer hver dag. Den er god til at tage både spidsmus og mosegrise, så min mand jager den væk, mens jeg er glad for den. Den skider samme sted, nemlig under tagudhænget, hvor jeg har smidt noget bakkegrus.
Ingeborg
Skrevet af: Willy N, 21. februar 2016 kl. 10.16
@Frank Chr.
Du har ret i at ræve kan gå efter ungkatte og små frygtsomme huskatte. Almindelige voksne huskatte er det derimod uhyre sjældent.
@Ingeborg Hansen.
Et passende tagudhæng sørger for jorden er tør underneden. Så det er selvfølgelig også et godt forslag omend vores katte kun bruger stederne i regnvejr.
Skrevet af: Anonym bruger, 21. februar 2016 kl. 10.45
Skrevet af: Ronja Birch, 21. februar 2016 kl. 12.36
Jeg har god erfaring med at drysse med chili pulver der hvor katten graver..
Har 2 steder jeg har boet oplevet at en eller flere katte ynder at besørge lige ved siden af en dør så det stinker.. Begge gange har jeg drysset med chili og problemet er løst..
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. februar 2016 kl. 13.22
Besørger katte også i våde bede og/eller bede med flis og bladdækning? Min erfaring er at de søger løst tørt sand, hvorfor uafdækket sandkasse til børn er et yndet kattetoilet.
Ingeborg
Skrevet af: Mie Toft Pedersen, 2. marts 2016 kl. 9.44
Vi har af flere på et tidspunkt fået, at vide, at vores kat skulle have flænset deres affaldsposer og trukket det ud over hele vejen. Der måtte jeg godt nok lige sige "hallo det er sgu en kat, ikke Godzilla" jeg kunne jo så pænt fortælle, at vi have en byræv på vores lukket vej og det var da først da min gamle nabo også havde set den, at nogle af de andre naboer blev sat på plads.
Vores kat har endda angrebet ræven, da den løb på "hans" grund.
Efterhånden som der er kommet mange flere katte til området her, så holder han sig til vores grund, men går sine runder rundt omkring, men han går altid herhjem for at besørge sig, hele vejen rundt om vores hus og i hans kattebakke. lol
Så istedet for han gør det rundt om huset, så skal vi da have fat i en sandkasse til ham. Det er jo genialt. Jeg fatter ikke hvorfor vi ikke har tænkt på det noget før.
Som barn var det jo pisse irriterende og lege i sandkassen, for der var altid kattelorte i, så det skal vi da bare have lavet?
Tak for tippet!
Skrevet af: Willy N, 4. marts 2016 kl. 8.21
@Mie
Kattene bruger den kun når sandet er tørt. Skulle du støde på en lille sandkasse (el. lign.) med tag, så må du gerne sende en link.
Skrevet af: Mie Toft Pedersen, 4. marts 2016 kl. 15.41
Hejsa Willy
Jeg har ikke lige fundet et sted, hvor jeg kan købe et, men jeg har fundet billeder af nogle, som kunne være nemme og lave selv.
F.eks en havebokse, som man bruger til hynder til ens havemøbler. Jeg læste flere har haft succes med det. Nogle valgte, at sætte et par kattebakker ned i andre havde bare lagt grus/sand, men de fandt ud af, at det blev lidt uhandy, når kattene havde tisset meget, for tilsidst var det noget snask.
Skrevet af: Mie Toft Pedersen, 4. marts 2016 kl. 15.49
Andre havde valgt at lave en soveplads i en tønde, tror den er af plast, men man kunne jo også sagtens lave en katte sandkasse sådan, for sandet vil jo forblive tørt.
Ellers så tror jeg bare man selv må igang med noget træ og så selv bygge et tag til en alm sandkasse.
Der er også nogle som graver en balje ned i jorden og fylder den med sand til katten. Hvis man har været spejder engang, så kan man jo lave et lille bivuak tag til det. Bare en idé.
Skrevet af: Anonym bruger, 24. marts 2016 kl. 9.45
Skrevet af: Anonym bruger, 7. april 2016 kl. 10.09
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Hold katte væk