Forum

Mulig løsning på problem med dræbersnegl

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marie V, 4. oktober 2015 kl. 14.38

Hej havefolk...

Her kommer en længere -men forhåbentlig interessant- smøre, for jer der er plaget af dræbersnegle og gerne vil dem til livs på en fornuftig og miljøvenlig måde - men håber I vil læse dette og komme med jeres mening...

Vi er ved at undersøge, hvorvidt det er en god idé eller ej, at leje Moskusænder ud til fjernelse af dræbersnegle. Det er en simpel og økologisk løsning, uden brug af kemikalier eller andet skadeligt for miljøet.
Da vi selv bor i Vestsjælland, vil det være dette område vi fokuserer på til at starte med, men er det en succes vil det formentlig brede sig til større dele af Sjælland.
Pt. sælger vi Moskusænder til haveejere som hyggedyr og til fjernelse af dræbersnegle. Men vores erfaringer viser os at det er begrænset, hvor mange, der har mulighed for hold af Moskusænder kontra hvor mange der i virkeligheden har problemer med dræbersnegle.

Derfor er vi kommet op med en idé om at leje Moskusænder ud på dagsbasis, hvor vi vil levere ænderne og hente dem igen efter aftale, og vi har brug for jeres mening til at be- eller afkræfte, hvorvidt det er en god idé eller ej, før vi sætter noget i værk, da det er omkostningstungt og kræver meget forberedelse fra vores side…

Fordelene ved disse ænder er;

- De fjerner alt, hvad der hedder snegle
- De elsker mælkebøtter
- De er ikke aggressive og de larmer ikke
- De er meget sociale og er nysgerrige på den gode måde
- De går og logrer med deres anderumpe, når de hygger sig, som var det en hund, og de er hyggelige at have gående
- Du får gødet din græsplæne, hvilket jo både er godt og "skidt" :)

Men som sagt er vi ved at undersøge sagen, og vi vil rigtig gerne høre jeres mening om idéen, før vi sætter det i værk.
Hvis I vil hjælpe os i denne undersøgelse, må I meget gerne skrive herinde - både godt og skidt selvfølgelig...

Men I er også velkomne til at fortælle jeres historie eller evt. komme med idéer.

På forhånd mange tak for hjælpen!

(BEMÆRK dette er en undersøgelse, og IKKE en salgsannonce, da der hverken fremkommer priser eller kontaktoplysninger i teksten)

1 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. oktober 2015 kl. 16.37

Det er andet indlæg du bringer med samme indhold.
Vi har læst det første indlæg, selv om vi ikke har svaret.
Hvis du er ved at starte en virksomhed, skal du nok følge reglerne med anoncering.
Personlig tror jeg at løbeænder i mange tilfælde vil være bedre egnede.
Men man skal gøre sig store overvejelser, inden man slipper ænder løs i haven.

2 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. oktober 2015 kl. 16.40

PS undskyld!
Det må jo være det samme indlæg jeg her set til frokost.
Jeg troede ikke, at det var så sent, at jeg fik frokost.

3 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 4. oktober 2015 kl. 20.46

Der er masser af historier om dræbersnegle, hvis du bruger Havenyts søgefunktion oppe til højre. De mange tråde om dræbersnegle, vil give et ret godt billede af, hvor stort problemet er for nogle.

4 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 4. oktober 2015 kl. 20.49

Lars, der må have været to indlæg. jeg svarede på et lignende inden jeg kørte på arbejde kl. 11.30 og det her er fra kl. 14.38

Det andet må være blevet slettet? Det er ihvertfald pist væk.

5 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie V, 4. oktober 2015 kl. 21.18

det er også korrekt.. det første indlæg blev lukket da det var blevet tolket som en salgs annonce hvilke overhoved ikke var hensigten, desuden var der hverken priser eller kontakt oplysninger, det var og er ment som en undersøgelse, så vi har omformulere teksten så den ikke kan tolkes eller misforstås som en salgs annonce..

Vi er fuldstændig klar over at dræbersnegle er et problem, det er en undersøgelse om hvorvidt folk synes om ideen med at leje moskusænder til fjernelse af dræbersnegle om det er noget folk tager imod eller syntes det er dybt godnat ;)
vi mener bare at det er en meget bedre løsning en gift og andet skadeligt for miljøet..
desuden er der en artikel på idenyt.dk om flere katte der er døde af sneglegift

6 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 4. oktober 2015 kl. 21.30

Ænder i køkkenhaven fungerer jo, som bekendt ikke (heller ikke sundhedsmæssigt smart med frisk andelort i jordbærene) og dem der går op i prydhaver plejer ikke at bryde sig om afføring på plænen.

Jo, det er en salgsannonce.

7 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie V, 4. oktober 2015 kl. 21.45

NEJ det er ikke en salgsannonce - der er hverken priser eller kontaktoplysninger. Hvordan skulle vi kunne sælge noget, når folk ikke ved hvor i landet vi bor, eller hvad prisen er. Der er ikke engang et telefonnummer. Hvis I ser dette som en salgsannonce, så er det godt I ikke driver en reklame virksomhed....

Køkkenhaver vil blive indhegnet med mobilt hegn, for selvfølgelig skal der ikke andelort i fødevarer - og hvad angår andelort på græsplænen, så er de flydende og er væk efter det første regnskyl. Til gengæld får man gødet græsplænen, og Moskusænder går ikke og nipper i blomster og planter, så de skader ikke en prydhave -tværtimod fjerner de krybene, der ødelægger en prydhave, såsom snegle, larver, ørentvister, myg og andre irriterende småinsekter og mælkebøtter, og det er vel ikke et problem...?

8 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie V, 4. oktober 2015 kl. 21.48

Og iøvrigt er andelort ikke giftigt for fødevarer kontra diverse gifte, som folk bruger på at holde kryb væk

9 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. oktober 2015 kl. 22.07

Jeg tror at det er svære at udleje ænder ud end at sælge høns . Som Toms skriver så er det de færreste der vil kaste deres kærlighed på ænder når de render rund og skider på terrassen og plænen.
Hvis folk har hunde, katte og børn er det ikke sikkert at de vil accepter de nye beboere.

Jeres ide lyder sjov hvis det kan lade sig gøre men jeg tror ikke at det kan praktiseres da der er mange ting i skal have med i jeres overvejlelser og beregninger.
og så skal i holde det oppe imod hvor effektivt moskus ænder er kontra almindelig indsamling af snegle . Sagt på en anden måde hvor meget mere får jeg ud af at bruge ænderne end selv at gå og indsamle osv.
Hvad skal det koste ? . Hvor mange ænder vil i starte op med og meget andet .

10 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 4. oktober 2015 kl. 22.32

Jeg har ikke dræbersnegle, men tænker alligevel over dit indlæg.

Umiddelbart synes jeg det lyder som en god ide, forudsat altså at ænderne tager sneglene. Men de lægger jo æg, og året efter er der snegle igen.
Hvordan skulle opholdet i folks haver foregå, jeg mener, ex. min have har ikke plads til ænder (jeg går ud fra de skal kunne komme til vand og i læ for kulde, sol og regn)
Det forsikringsmæssige kan jeg også se meget sjov i.
- jeg tror nok, ifald dræbersneglen skulle finde vej, jeg bare sakser dem :-)

11 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie V, 4. oktober 2015 kl. 22.36

Tusind tak for din konstruktive kritik Søren, det var et svar som vi kan forholde os til.
Moskusænder er ikke som almindelige ænder - de er sociale, intelligente (af en and at være), og er en hyggespreder, når de går og logrer med anderumpen, som en anden hund.
Moskusænder foretrækker græs frem for hårdt underlag, som fx en terrasse eller fliser. De er meget intensive i deres jagt efter diverse kryb.
Med hensyn til indsamling af dræbersnegle, skal vi mennesker, i modsætning til ænderne, passe på, da dræbersneglenes sekret (slim) er giftigt og går i vores blodbaner, hvis man rører dem.

Og som sagt, er det hele stadig på tegnebrættet, og ja, der er mange ting man skal tage højde for, og det er jo netop det, der er hele essensen i at vi laver denne undersøgelse...

Planen er at udleje dem på dagsbasis, og afhængigt af størrelsen på haven vurderes så hvor mange ænder der skal bruges. Og med hensyn til andelort, er det nærmest bare farvet vand, altså tyndt, hvilket vil sige der ikke ligger klumper på græsplænen. Et godt eksempel; et pindsvins lort er mere tydelige og ligger i længere tid end ænders...

Hvis man stiller en mand/kvinde og en Moskusand op mod hinanden angående fjernelse af dræbersnegle, vil Moskusanden til enhver tid vinde. Ænderne hygger sig med snegle-jagt, og dræbersnegle er som slik for dem. Og hvor meget hygger du dig, når du samler de små giftige slimede bæster? :)

12 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie V, 4. oktober 2015 kl. 22.48

Tak for dit svar Anne!
Jo mindre snegle, der er til at lægge æg, jo mindre snegle har man så næste år...
Overnatning skal man ikke bekymre sig om, da de kommer til at blive lejet ud på dagsbasis. Vand, foder og tag over hovedet står vi for. Vi laver en mobil indhegning om nødvendigt -uden at skade folks græsplæner med huller og diverse... Hvis det nu er en lille have, vil varigheden af besøget være ex. 2-3 timer med 3-4 ænder og så vil haven være støvsuget for snegle, da det er som slik for Moskusænderne ;)

Hvad tænker du på mht. forsikring?

13 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 5. oktober 2015 kl. 0.55

Det lyder godt, jeg har også mere end éen gang kigget mod en ande-løsning. Men Jeres løsning vil for mig at se kræve det samme som ejerskab: Bademulighed for dyrene, lukket hus, så de ikke bliver ædt af ræven... Fodring under tag.

Altså vil vi kun slippe for at skulle slagte- og betale lidt for at Jeres ænder æder sig fede.

Hvad angår andel*rte, så har vi naboens fritgående høns, og de skider altså også- over alt.

Snegle kan forresten overføre salmonella... Så det og køkkenurter kommer vist ud på éet, om der er fuglemøg på eller ej.

Idéen er ikke dum, men tænk den lige igennem igen. Og hvad nu hvis ræven tager dem? Min nabo mistede engang rigtig mange gæs (de opdrættede mortensgæs) på den konto. De opgav det, det blev for dyrt.

(Mine katte rører ikke kyllinger, så ænder med så beskyttende forældre- ville nu også blive ladt i fred!)
Hunde er jo forsikrede!

Mvh
Tine- og så er der transportomkostninger, moms og skat....

14 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie V, 5. oktober 2015 kl. 5.00

nej Tine... du er helt gal på den... det kommer ikke i nærheden af noget der minder om ejerskab.. prøv lige at læse indlæg 12 igen, fra 4. linie og ned...
der står det stik modsatte af hvad du siger.
det er okay at du kritisere, men vær lige sød at læse teksten ordentligt inden.
Undskyld mig Tina, men for mig at hører lyder det ikke som om du har noget som helst begræb om Moskusænder... du kan for det første ikke sammenline hønselort med Moskusænders og for det andet vil jeg meget gerne vide hvor der står noget om at dræbersnegle kan overføre salmonella...

Til ære for dig Tine har jeg kopieret indlæg 12 til dig :

Skrevet af: Marie V, i går kl. 22.48
Tak for dit svar Anne!
Jo mindre snegle, der er til at lægge æg, jo mindre snegle har man så næste år...
Overnatning skal man ikke bekymre sig om, da de kommer til at blive lejet ud på dagsbasis. Vand, foder og tag over hovedet står vi for. Vi laver en mobil indhegning om nødvendigt -uden at skade folks græsplæner med huller og diverse... Hvis det nu er en lille have, vil varigheden af besøget være ex. 2-3 timer med 3-4 ænder og så vil haven være støvsuget for snegle, da det er som slik for Moskusænderne ;)

15 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Andersen, 5. oktober 2015 kl. 6.41

Jamen tak for svaret.

"I er ved at undersøge".. Hvordan man jager kunderne væk. Slut.

Jeg synes nu ikke, at jeg er specielt kritisk, jeg gengiver mine egne tanker om andehold vs snegle. At jeg kom frem til- at det vil jeg ikke!

Er der det kritik af Jeres forretning?

Du svarede forresten ikke på det- om hunde/andre rovdyr.

Måske er jeg modsat fordi: Jeg rent faktisk har sat mig ind i, hvad- der kræves for at holde fjerkræ? Og du ikke har?

I lovgivgingen står der, at: Fjerkræ skal fodres under tag. Slut. Ikke om høns/ænder i haven æder snegle- men det de ellers fodres med.

Måske skulle du lige læse hvad JEG, skrev- i stedet for at hakke på mig!

Jeg skriver ikke at man skal eje dine elendige dyr, jeg skriver- at man helt uden ejerskabet- har visse krav, rent lovgivningsmæssigt til dyreholdet. Det er muligvis korrekt at et harald skrald hegn og en murerbalje- lever op til de krav. Hvis dyrene er på ens grund- i kort tid- Hvad med flere dage.

Men hvad med transporten? Er den også dyreværnsmæssig korrekt?

Mvh
Tine- jeg ved ikke hvem hende Tina er, som du addresserer!

16 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Andersen, 5. oktober 2015 kl. 6.49

Snegle og salmonella: www.snegleforum.dk/shop/external/images/ekstrasider/ds.asp

At ænder/høns skider i haven: Ja det er ikke så lækkert, at træde i.

Nogen skrev jo, at ænder absolut ikke skulle klatte i deres køkkenhave,
Mvh
Tine- der jokker i naboens høns' klatter. Men nu forstår jeg så ikke moskusænder? Ah, hvad...

17 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 5. oktober 2015 kl. 6.51

Jeg ser det lidt fra ændernes side. Et dyr er ikke blot en ting man kan flytte rundt med. De har brug for ro, regelmæssighed og forudsigelighed - en fast base. Jeg har haft moskusænder og ligesom en hund bliver hjemme gør ænderne det også.

Iøvrigt er der vist ikke mange kommuner der tillader fritgående fjerkræ. I min kommune må de ikke engang gå frit i en indhegnet have.

18 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. oktober 2015 kl. 7.17

@Lene
En god pointe, det lyder som et rakkerliv med megen håndtering og transport.

Det bliver fremstillet som om ænderne, så snart de bliver sluppet løs, kaster sig over sneglene og udrydder dem, som et selektivt, selvstyrende missil. Husk på, at sneglene, f.eks. På plænen, er pst væk i dagtimerne, gemt i tilstødende bede m.m. Der skal skrabes og rodes en del rundt i bedene for at finde dem i dagtimerne.

Det er et fatamorgana, opstået i en fantaseren om millionerne der ruller ind på bankbogen, mens ænderne udfører samfundstjeneste under opfedningen. Et sandt Columbusæg :)

En løbegaard (ænder eller høns) rundt om det areal, som skal friholdes for snegle er en mulighed, men kan jo ikke altid realiseres af rent praktiske grunde.

19 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 5. oktober 2015 kl. 10.11

Du spørger hvad jeg tænker på mht. forsikring.
Jo for eksempel, hvis nogen af sneglene som dine ænder spiser, har indtaget sneglegift. Disse snegle vandrer jo i mere end en have.
så kan dine ænder få en he, he, arbejdsskade.

20 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie V, 5. oktober 2015 kl. 12.18

Hej Anne
hehe fed sans humor... :)
du har en pointe, jeg må erkende at jeg ikke ved om ænderne kan tåle det, men jeg har læst en artikel på idenyt.dk hvor 4 katte er døde pga. af sneglegift..

mange tak for din storslået hjælp Anne... :)

21 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 5. oktober 2015 kl. 21.31

Hej Marie
I har ikke mistet modet.?
Hilsen Søren.

22 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 9. oktober 2015 kl. 3.08

Det er nok umuligt at forsikre ænder mod "arbejdsskader", mig bekendt kan man kun sygeforsikre lidt større dyr (kat, hund og hest/kvæg og så videre).

Så er der ansvarsforsikring- men igen, kun for større dyr (hunde har deres egen, heste kan være dækket under indbo- ellers deres egen... osv). Katte har ingen!

At løfte bevisbyrden, hvis naboerne har udlagt ulovlig sneglegift, og ens hund, kat eller lejede and, har ædt det- er illusorisk. At de har ædt forgiftede snegle- endnu mindre!
Eller ulovligt udlagt rottegift.

(Mødte en fyr ved dyrlægen, hvis hund var død af dette- som han selv havde lagt ud. GRRR).

I øvrigt: Så er jeg ikke sikker på, at moskusænder holder sig strikt til mælkebøtter alene. Nogen prydplanter/sommerblomster kan de sikkert også få ned. :-)

Mvh
Tine

23 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. oktober 2015 kl. 21.46

@Tine. Har du styr på forsikringsverdenen.
Høns, ænder, katte og andre smådyr skal jo ikke have en ansvarsforsikring. De kan jo ikke lave en ansvarspådragende skade!
Skade på dyr dækkes ikke af dyrets ansvarsforsikring. Det er jo den, der har skadet dyret, der evt. skal betale erstatning.

24 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 9. oktober 2015 kl. 22.04

Fortvivl ikke Tine, spørgeren forstod heller ikke min kommentar, så måske er det fordi jeg udtrykker mig dårligt :-/
Det er jo som Lars skriver, den der har/er skadevolder der skal betale.
Og lejer man, eller hvad det nu evt. kommer til at hedde, disse ænder og de dør efter arbejdet, - det kan jo (måske) ske, hvis naboen har lagt sneglegift, eller hvad hvis en hund snupper en and som snack. Skal kunden så erstatte guldfugle eller ?
Jeg tror næppe jeg bliver kunde i ande vs. snegleforretningen, men det er da en ting man skal have på det rene, inden man aftaler besøg.

25 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. oktober 2015 kl. 10.22

Min første tanke var også, at det ikke er en rimelig måde at holde dyr på at transportere dem frem og tilbage - alene af den årsag synes jeg, at det er en dårlig idé.

Og har I taget højde for, at moskusænder er glimrende flyvere? Jeg havde engang et par stykker, som hver morgen fløj over hegnet og over i gadekæret på den anden side af vejen. Jeg kunne kalde dem ind om aftenen, men flyvende ænder rundt omkring er nok ikke det fedeste - og heller effektivt mod snegle :)

Jeg synes ikke om idéen med levende dyr som mobile sneglerydningsenheder.

26 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. oktober 2015 kl. 10.24

Og lige en til den, med dyr, der dør pga¨sneglegift - det er vigtigt at have fokus på, at det er den ulovligt importerede goft fra udlandet, der er synderen her. Ikke Ferramol, som man køber herhjemme.

Der er en voldsom tendens til ikke at skelne mellem de to, og det kan give en uheldig vækst i sneglebestanden, hvis folk undlader at bekæmpe snegle på den konto.

27 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 11. oktober 2015 kl. 11.20

Ferramol består af den jernsulfat der bruges til surbundsbede.
Den er svært optaglig for almindelige planter.
Alm jernsulfat virker også.
Og paspå Tom A ikke kommer efter jer:)
Mvh

28 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 11. oktober 2015 kl. 12.19

Hvis i har nogle fugle nu kan i prøve at starte op hos eksempelvis familier og venner og så se om det kan lade sig gøre .
Jeg tror at ænderne skal gå mindst 14 dage på samme sted for at falde til .En uge tror jeg vil stresse dem .
I skal også have nogle mobile bure så de kan gå ind om natten.
Når i så har fået dannet jer en erfaring kan i bedre tilbude disse fugle . Med hensyn til forsikring mv. så skal dette også være i orden.

Jeg ved at vi i Gladsaxe have mobil hønse fræser som indholdte høns og som blev lånt ud til borgerne i kommunen. De havde dem 3 måneder af gangen. Det var en stor succes .

29 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 11. oktober 2015 kl. 15.15

@ H. Christensen

Du vrøvler (igen): ferramol er baseret på jernfosfat. Jernsulfat indgår i "jernvitriol", som nogle tror, at de varigt kan fjerne mos i plænen med.

30 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 11. oktober 2015 kl. 15.57

Jep du har ret Tom.
Undskylder her fra.
Skulle have taget de kraftige briller på.
Mvh

31 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 14. oktober 2015 kl. 19.18

@Lars Holt

Jeg skrev sygeforsikring, den kan man tegne for hund, kat og hest. Hvis de er øremærkede eller chippet. Sygeforsikring dækker en del af dyrlægeregningen- ved skader.

De gælder således ikke ænder, der har ædt et eller andet!

Ansvarsforsikring: Skal man tegne på hund, hest- men ikke kvæg mv. Det dækker hvis dyret forårsager skade på anden mands ejendel.
Eller bliver kørt over- så bilen buler. Den dækker IKKE skader på dyret.

Ja, jeg har sat mig ind i forsikringsjunglen.

Mvh
Tine

32 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. oktober 2015 kl. 9.43

Derfor er det også så problematisk med rådyr, som uanmeldt springer ind i ens køretøj! Det er kun ens egen forsikring som dækker og det er en megadyr affære, fordi bonus osv. ryger og man starter forfra på forsikringens højeste trin, selvom man har været elitebilist i 50 år. Eneste lyspunkt er hvis man ikke selv bliver skadet.
Ingeborg

33 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 16. oktober 2015 kl. 10.54

Vildt har, modsat husdyr, ingen ejer, uanset hvor det befinder sig. Derfor er ingen ansvarlig for skader forvoldt af vildt.
Først når vildt er lovligt nedlagt, har det en ejer.

34 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 16. oktober 2015 kl. 14.24

Ingeborg, mon ikke det kommer an på hvilket forsikringsselskab man har. Hos mit selskab står følgende:
"Som bilist på trin 8 er du Elitebilist og din forsikring bliver automatisk en fastpris forsikring. Det betyder, at prisen er den samme, uanset om du kører skadefrit eller får skader."

Hilsen AG.

35 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. oktober 2015 kl. 14.54

hos Alm.Brand var det desværre ikke sådan, men det er flere år siden.
Ingeborg

36 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Thuesen, 20. december 2015 kl. 14.58

Jeg bruger ikke giftstoffer mod sneglene men har samlet dem sammen i en spand og hældt kogende vand over dem (og det skal være kogende!!!) De dør med det samme. Det har jeg gjort i 6 år. I år blev vi "bombet"af snegle fra de store heste folde der ligger lige over for os og jeg spurgte heste ejerne om jeg måtte gå dèr og samle snegle og var heldig at få lov. Ud over heste foldene har jeg samlet omkring hvor jeg bor. Det nytter ikke meget kun at tage i sin have men det hjælper altsammen. Jeg har samlet lidt over 60.000 bare alene i år og er lidt spændt på hvor mange der er til næste år, om det har hjulpet med denne intense kamp. Jeg gi`r aldrig op

37 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Thuesen, 20. december 2015 kl. 15.03

Nu vi har så mild en vinter kunne det være meget rart at vide om sneglene er i fuld vigør på denne tid af året. Er der nogen der ved noget om det? Jeg har dog ikke set nogen. Om dagen er de der ikke og når jeg kommer fra arbejde er det for mørkt til at se noget som helst :-)

38 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 20. december 2015 kl. 15.41

dræbersnegle har jeg aldrig haft, men masser af agersnegle, af dem sad der forleden et par stykker og guffede den sidste knop i julerosen, det blev så deres sidste måltid ;-)
Jeg har ikke set nogen husbærende snegle længe.

39 af 39 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. december 2015 kl. 18.25

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Mulig løsning på problem med dræbersnegl«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Mulig løsning på problem med dræbersnegl

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider