Forum

Samle fuglefoder i naturen

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. oktober 2015 kl. 0.35

Jeg har renser en masse hyben og før jeg smider kærnerne på komposten, vil jeg gerne vide, om jeg kan tørre eller fryse dem som fuglefoder. Evt til at blande i mejseboller.
Næste tanke var om man kan plukke overmodne hyben og gemme dem med skal og kærner - også til fuglefoder?
Jeg har i mange år lavet små neg af frøstandene fra bredbladet vejbred. Det lokker lidt sjældnere sete fugle, som halemejser til.
Er der andre frø man kan samle til fuglefoder?
I løbet af vinteren fodrer jeg med afskallede økologiske solsikkefrø, som jeg køber i 25 kg sække hos en flink bager (ca 400 kr, men prisen svinger fra år til år).
Hvorfor jeg fodrer med afskallede frø? Jeg gider ikke træde rundt i skallerne. Jeg bilder mig også ind at fuglene så slipper for at bruge energi på at hakke frøene fri. Det er måske forkert og imod fuglenes naturlige instinkt?
Nu kommer jeg i tanker om at jeg jo kunne samle bog. Da jeg er et krigsbarn, født i 1940, husker jeg st vi samlede bog, som vi byttede til margarine på en fabrik i Flensborg, hvor jeg er født.
Ingeborg

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 2. oktober 2015 kl. 0.52

Der er jo tidselfø (som stillits elsker), eller af tidselfamilien, fx artiskokker. Marietidsel er også pæn (og er er lægeurt)

Nu har jeg en vildrose, hvis hyben ingen fugle gider æde. Men prøv dog! Min er meget yndig- og ser dekorativ ud. Men dens hyben hænger altså i fred.

Mvh
Tine- der har de der "maskeblomster" fordi- bier og sommerfugle- er tossede med dem. Det er også noget krudt!

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 3. oktober 2015 kl. 20.43

Jeg samler rønnebær i bæreposer i fryseren, som jeg smider ud på jorden til vinter. Grene med masser af bær fra cotoneaster tørres og hænges ud i haven i den kolde tid. Kun fantasien sætter grænser.
Anne Marie

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. oktober 2015 kl. 22.14

Tak Anne Marie. Rønnebær har jeg masser af og også plads i fryseren. Det er jo nemt arbejde. Lader du cotoneastergrenene tørre indendørs f. Eks.i garage eller skur?
Ingeborg

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 4. oktober 2015 kl. 20.42

Jeg plejer at hænge grenene op i bundter i laden, så musene ikke spiser dem før vinter. Hvidtjørn og små paradisæbler puttes i sisalsække og tørres med bladene på. Jeg er lidt doven :o).
Agern samles til muse-smækfælderne, da vi aldrig bruger gift.
Jeg har prøvet at samle tabte majskolber på markerne, men de er svære at opbevare. Så det har jeg opgivet, selv om de er meeeget populære om vinteren.
God jagt
Anne Marie

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carmen Rios, 3. marts 2016 kl. 13.41

Spændende indslag :-)
Tak til jer begge for inspiration!

Nyt svar til emnet »Samle fuglefoder i naturen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Samle fuglefoder i naturen

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider