Forum

Dræbersnegle

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Johannes Nielsen, 31. august 2015 kl. 10.44

Da jeg klippede rabarber stilke af fandt jeg nogle snegle og æg derunder. Har ellers ikke mødt snegle i vores have.
Se billeder: Er det dræbersnegle eller en anden slags snegl. Æggene var gennemsigtige
Tak Johs

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 31. august 2015 kl. 11.27

Det er ikke en Iberisk Skovsnegl men en Gråsnegl/Leopardsnegl, som hører til vores naturlige fauna.

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 31. august 2015 kl. 16.06

De trives nogenlinde de samme steder, men leopardplettet gråsnegl har det med også at kravle i højden (som mindre individer), dræbersneglene hoæder sig mest nede blandt planteaffald, eller kryber i krukker/plæne.
Leopardpæettet gråsnegl har et rygte om, at den æder dræbersnegle og deres æg, Det er desværre ikke helt korrekt, men den er en nyttig nedbrydersnegl. Råddent/trøsket træværk. (Æder den mon svampe? Bænkebidere?)

Dræbersnegle er brunorange/brune på mine kanter, hvor Rød skovsnegl er klart rødorange. (Jeg er barnefødt i N. Sjælland, så jeg ved det).

Dræbersnegle bør klippes ved overgangen mellem åndehullet (det Hvidlige "øje" på forparten)- og overgangen mellem forpart og resten. Min skarpe beskærersaks- er bedre end en almindelig papirsaks. Skarp!

Forresten- så synes vinbjergsneglene meget godt om rabarberblade... Men de er fredede. (Og nej: Det hjælper ikke at luske dem over hegnet til naboen/kaste dem ud på marken: De er gode til at finde hjem! ;.)
...

Forresten kørte jeg i dag ad landevejen i regnvejr, og der er 4-5 dræbersnegle (og nogen overkørte) pr 100 meter. De bliver ikke bekæmpet? Eller gør de?!

Mvh
Tine
Ego: ADRBRADR fy for en muggen slimet adrr- 50. Dræbersneglene: (Åhr hvorfor har jeg ikke saksen med?!) 2. Der er ikke så mange, men de elsker desværre mine hippeastrum, der pt er ude. ØV!

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 1. september 2015 kl. 12.32

Den her skal du ikke være nervøs for, men blot være glad for. Den lever et diskret liv, formerer sig ikke voldsomt og hjælper med oprydning i haven ;o)

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. september 2015 kl. 22.49

Det vil jeg godt nok ikke give dig ret i, Trine. Når jeg er ude for at se efter dræbersnegle om aftenen, skal jeg virkelig holde øje med, hvor jeg sætter fødderne for ikke at træde på en leopardsnegl - de er der i mængder.

Og jeg har fjernet mange af dem fra mine chiliplanter i drivhuset - op til 15 på en plante... Så ligefrem diskrete og svagt formerende vil jeg ikke kalde dem :)

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 1. september 2015 kl. 23.00

@Anja.
Det er muligt, at Leopardsneglene trives hos dig.
Men generelt ser de ikke ud til at udgøre det store problem som dræbersneglene.
Og i betragtning af, at Leopardsneglene har været her (jeg ved ikke hvor længe ;) i generationer, så udgør de slet ikke samme problem som de Ibiriske.

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 2. september 2015 kl. 7.49

Hos mig er dræbersnegl en direkte plage og antallet er helt absurd.
Leopardsnegl og havesnegl er blot almindelige skadedyr i haven og bekæmpes også.

Leopardsnegl er klart nataktiv, mens dræbersnegl kommer frem i større mængder først på aftenen blot det er fugtigt.
Mange (de fleste) er aldrig i haven om natten og ser de skyldige med egne øjne og refererer blot hvad der står i bøgerne, hvor snegle generelt omtales som nyttige nedbrydere af dødt organisk materiale.

Alle snegle er i princippet nyttige dyr, men alle snegle kan være skadedyr, når de foretrækker fast, ungt kød :)

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 2. september 2015 kl. 12.01

En aften vi kom sent hjem skulle jeg ud og lukke for hønsene. Havde en lommelygte med - blev ret chokeret over antallet af leopardsnegle! Ser dem ellers sjældent. De får nu lov at være.

Efter nogle år med et voldsomt dræbersneglepres er det aftaget - ikke kun hos os men i hele området. Er efterhåndet et begrænset problem. Tror der er fundet en naturlig balance.

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johannes Nielsen, 2. september 2015 kl. 12.28

Tak for alle indlæggene! Min kamp imod dræbersnegle foregår på fortovet over for. I aftes kravlede der så (øv) èn op af vores trappe. Det er da en hån imod mig, vil jeg synes.
Underligt der lige pludseligt er leopardsnegle. Vi har ellers næsten ikke dyr i hus og have. Når der så endelig viser sig en edderkop, siger jeg til min kone, lad vores husdyr i fred.

Derfor ser jeg også med megen glæde på vores bestand af Vinbjergsnegle

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 3. september 2015 kl. 19.28

@Tom
Bruger du ikke Ferramol?

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 3. september 2015 kl. 19.50

Jo, i meget begrænset mængde: Små "foderautomater" placeres strategiske steder i haven med mange snegle.

Jeg spreder ikke ferramol på jorden.

I år har jeg prøvet nematoder, men er ikke klar til at konkludere noget endnu.

Det har været tåleligt i år, men klipper stadig snegle morgen og aften.

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 3. september 2015 kl. 21.32

@Tom
Ok. Jeg betragter det også som nærmest umuligt, at bekæmpe sneglene uden Ferramol og benytter nok samme måde som du.
Om aftenen når jeg klipper, har jeg en lille spand med Ferramol med og drysser nogen enkelte korn de steder hvor sneglene har spist dem. Og klipper så dem jeg møder undervejs!

Men hvem pokker spiser de klippede snegle om natten??
Om morgenen er de pist væk og de er næppe alle samme spist af andre snegle.
Der er ganske enkelt ingen spor efter massakren dagen efter.

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 3. september 2015 kl. 22.11

Hos mig er det snegle der spiser snegle. Jeg har ofte (om natten) set flere arter igang samme plet med døde, klippede dræbersnegle, f.eks. dræbersnegl, gråsnegl og havesnegl. Dog altid flest dræbersnegle, fordi de er så relativt talrige.

I dagtimerne tager skader nogle af de indtørrede "gummisnegle", men ikke i overvældendeomfang.

Jeg kan altid følge med i om jeg er ved at få overtaget ud fra antallet af "gummisnegle". Er der flere og flere af dem, er der også færre at klippe :)

Er der rigtig mange snegle, er der fuldstændig ryddet op næste morgen.

Jeg glæder mig til mit projekt med en fysisk barriere mod græsfolden er færdigt (håber på næste forår), så bilder jeg mig ind, at det værste af min snegleplage er ovre :)

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 4. september 2015 kl. 18.05

@Tom
Græsfolden? Hvad mener du med det ...

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 4. september 2015 kl. 22.16

Min køkkenhave støder op til en græsfold med syd - det er her invasionen fra dræbersneglene primært kommer fra. Marken vrimler med sneglene, uanset om græsset er afgræsset eller langt.

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 9. september 2015 kl. 12.53

Måske er det bare et L.Gråsnegleår i år? Jeg har set mange flere end normalt. Og så er mine almindelige havesnegle (med hus) og vinbjergsneglene meget få.

I min brombærkrig: Der plejer at sidde mindst to havesnegle pr plante. Nu er det på hver tiende- og det er unge snegle (små). Derimod er mariehønsene i samme antal (fem syv plettede).

Jeg har forsøgt at finde ud af noget om dræbersneglenes anatomi fordi, de pt vælder ud med noget hvidligt flydende. Er det kønsceller? (Æg og sperm)?
Jeg har kun grebet en eneste i at lægge æg. De ligger gerne helt nede ved brombærenes "stammer"- hvorfor jeg så klipper dem (og skriger AAADDD!), og saksens skal helst klippe noget (meget mere ) grønt før, den kommer i lommen..

Mvh
Tine- sart! Jeg hader de slimede møgkræ...

Nyt svar til emnet »Dræbersnegle«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Dræbersnegle

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider